Werkgever failliet, waar aan denken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Elena22, 18 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Het bedrijf waar ik de afgelopen 7 jaar voor heb gewerkt is failliet. In theorie weet ik dit nog niet want er is morgen acuut vergadering maar ik heb de uitspraak van de rechter al gevonden online. Ik ga er vanuit dat ik volgende week geen salaris krijg en dat we het morgen van de baas te horen krijgen. Ik weet dat ik een uitkering moet aanvragen bij het UWV maar verder? Mag ik al een nieuwe baan zoeken en heb ik dan nog wel recht op achterstallig salaris? Hoe zit het met opvang van de jongste? Kan hij blijven gaan terwijl ik naar een nieuwe baan zoek (ivm toeslag)? Nog meer dingen waar ik aan moet denken?

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

De rechter stelt een curator aan en die zal het faillissement doorgeven bij het UWV. Mogelijk is er mogelijk al een medewerker van het UWV bij de vergadering om jullie zo snel mogelijk verder te helpen. De faillissementsuitkering betaalt inderdaad achterstallig loon/vakantiedagen/vakantiegeld etc en een paar weken faillissementsuitkering. Daarna volgt een WW-uitkering, welke je zelf moet aanvragen.
    Opvang kan gewoon doorgaan, ik meen een paar maanden dat je nog toeslag krijgt, maar dat kun je even opzoeken.
    Je kunt direct gaan solliciteren!

3. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Wat naar!! Niet echt waar je op zit te wachten he..
    Je kan direct gaan solliciteren,
    Idd een WW uitkering aanvragen en de kinderopvangtoeslag loopt dacht ik voor 3 maanden sowieso door als je werkloos raakt.
    Hopelijk heb je gauw wat anders gevonden!
    En ja je behoud je recht op het achterstallig salaris want daar heb je gewoon voor gewerkt.

4. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Toeslag is tegenwoordig 6 maanden als je werkloos bent

5. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Ik lees dat het per 1 januari 2018 3 maanden is.

6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Het is 3 maanden inderdaad. Een vriendin van mij liep hiertegenaan doordat ze 4,5 maand werkloos is geweest dit jaar

7. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ja heb het net zitten lezen

8. Betsy

Betsy Niet meer actief

Met een max van 13 weken. Mis je meer dan 13 weken salaris dan kun je naar die centen fluiten.

9. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Als je lid bent van een vakbond, ook meteen met hun contact opnemen. Ze regelen heel veel voor je

10. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Oh echt wat kut zeg :(

11. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ja ik heb het ook een keer gehad. Toen had ik al 11 weken geen salaris gehad voordat het faillissement was uitgesproken. Gelukkig viel ik nog net binnen de termijn, want anders kun je dus mooi achteraan aansluiten. En vaak is de pot al leeg wanneer de belastingdienst is geweest.

12. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Het faillissement is al uitgesproken, twee dagen geleden.

13. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Daarom ben ik oa lid van de bond. Die hebben een potje om zo'n financieel gat te dichten

14. Betsy

Betsy Niet meer actief

Fijn! Of ja eigenlijk niet fijn, maar dan kun je in ieder geval verder nu. Betaling via het UWV van achterstallig salaris, aansluitend de ww in en snel solliciteren. Wie weet kun je weer heel snel aan de slag. Succes!

15. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Oeff sterkte, wij hebben bijna 6 jaar geleden in dezelfde situatie gezeten. Wachten op uwv duurde het langste, maand zelf moeten overbruggen. Zou daar in ieder geval voor eerst vanuit gaan.

16. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Ik zou morgen even rustig afwachten.
    Misschien gaan ze een doorstart maken?
    Ik heb 3 jaar geleden hetzelfde meegemaakt. Man oh man, wat was ik me druk aan het maken.
    Maar 1/3 van het personeel werd overgenomen door het bedrijf dat onze locaties ging voortzetten. Waar ik een van de gelukkige van was :) ik heb ondertussen alweer een vast contract daar

Maar antwoord op je vragen. Zodra je weet dat ze failliet zijn en dat jij echt eruit moet. Dan kun je ww gaan aanvragen.
    Uwv betaald het loon en je vakantiegeld etc. Daar hoef je je geen zorgen over te maken als je tot nu gewoon netjes iedere maand je loon hebt gehad.
    Je jongste kan nog 3 maanden na je ontslag naar de opvang met kinderopvangtoeslag.

Veel succes morgen. Hopelijk valt het allemaal mee

17. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Dit is de ervaring van mijn man ook, overuren die uitbetaald zouden worden...... foetsie! En dat waten er heeeeel veel....

18. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Het duurde destijds bij mijn man wel 3 maanden voor het UWV begon met uitbetalen, die tijd hebben we het zonder zijn salaris moeten overbruggen. Is gelukt omdat we een buffertje hadden en direct in standje bezuinigen zijn gegaan.

19. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik ga ervan uit dat ik voorlopig nog geen inkomen heb en dat het bij het UWV ook zeker 2 maanden kan duren. Ik hoop eerder want wij hebben geen buffer. Erg slecht maar het is helaas niet anders.

20. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Bij ons was de betaling via t UWV vorig jaar heel snel toen bedrijf waar m'n man werkt failliet ging. Ongeveer 2 werkenweken dan hij normaal z'n loon kreeg. Dus t kan ook meevallen.

Deel Deze Pagina