Peuter vraagt om oogcontact

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Kaasschaaf, May 18, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kaasschaaf

Kaasschaaf Actief lid

Jun 14, 2014
    328
    155
    43
    Mijn zoontje (2) heeft de laatste weken iets nieuws verzonnen. Als ik samen met hem aan het spelen ben (dit kan voorlezen zijn maar ook blokken bouwen). Dan kan hij opeens stoppen en zich naar me omdraaien en bewust oogcontact zoeken. Dit doet hij ook wel eens bij zijn jongere broertje (10 maanden). Dan draait hij net zolang met zn hoofd tot hij in de ogen van zn broertje kan kijken.

Ik vond dit best wel iets bijzonders. Meer mensen die dit met hun kind zien? Ik hoor vaak mensen waarbij hun kind juist geen of weinig oogcontact zoekt, wat mijn zoontje doet is dus juist het tegenovergestelde.

Ik moet zeggen dat hij me dit niet te vaak genoeg kan doen, die heerlijke blauwe oogjes om in te kijken ;)

2. Bailief

Bailief Niet meer actief

Wil hij dan ook iets zeggen of iets laten zien? Of kijken of jij er nog wel bij bent?

Mijn dochter heeft een tijd gehad waarop ze mijn gezicht gewoon haar kant uit trok als ik haar niet snel genoeg aankeek. Tegenwoordig doet ze dat alleen nog maar als ik niet snel genoeg op haar reageer als ze ergens heel enthousiast over is. Dus ik herken het wel van eerder.

3. Kaasschaaf

Kaasschaaf Actief lid

Jun 14, 2014
    328
    155
    43
    Herkenbaar! Mijn zoontje pakt dan inderdaad soms ook echt mn gezicht. Zo bijzonder hoe goed oogcontact hij dan wil maken.

Hij wil me echt gewoon aankijken, niet zozeer wat zeggen of laten zien. Hij wil me aankijken en lacht dan ook altijd.

4. Bailief

Bailief Niet meer actief

Lief is dat hè!

Mijn dochter wilde mij dan nog wel eens een dikke knuffel geven. En het is vanzelf weer minder geworden dus geniet er nog maar even van :D

5. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,513
    10,414
    113
    Ik doet doet dat ook, toen hij nog een baby was zei hij haaai en heey en keek ze echt aan en als ze niks zeiden was hij zichtbaar teleurgesteld.

Hij "leest" je gezicht ( is gevoelig) door naar je gezicht te kijken bepaald hij hoe je bui is. Als je te somber kijkt zegt hij wat is er dan lieverd of ben je moe?(net 3)
    Wanneer hij wat wil bespreken wil hij ook echt oogcontact en anders vraagt hij of je wil kijken.

Niet iedereen doet het dus voor mij is het speciaal :)

6. Noorie

Noorie Niet meer actief

Herkenbaar! Deed m'n dochter ook toen ze rond die leeftijd was.

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn dochters doen dit ook. Meestal trekken ze verbaal mijn aandacht (mama x 100 soms :D), dan moet ik echt naar ze kijken. Maar als ze iets willen zeggen zoeken ze ook bewust oogcontact.

8. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Ik heb een gastkindjes gehad die dit ook deed. Hij zat soms bijna met zn neus tegen mn bril aan. Haha.
    Verder was er niks bijzonders met dit jongetje en hij ontwikkelde zich gewoon volgens het boekje. Blijkbaar vond hij dit fijn. Was na verloop van tijd ook weer over. (En toen wilde hij niemand meer aankijken)

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,497
    2,948
    113
    Mijn zoontje van 18 maanden doet dit ook. Maar dan ook echt neus tegen neus. Mijn vriend en ik moeten hier zo om lachen.

Share This Page