'Stiekem' eerder beginnen met Rapley

Discussion in 'Voeding' started by mamavanv, Jul 4, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanv

mamavanv Lid

Jun 26, 2009
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 mamavanv, Jul 4, 2009
    Last edited by a moderator: Jul 4, 2009
    Hoi,

onze zoon is nu 5 maanden en krijgt volledig borstvoeding.
    Omdat ik erg enthousiast ben over de theorie achter Rapley en eigenlijk niet kan wachten, ben ik benieuwd of er mensen zijn die al met 5 maanden gestart zijn. Ik weet dat 6 maanden (fanatiek) geadviseerd wordt, omdat kindjes slechter zouden kunnen gaan drinken en de productie daardoor terug kan lopen, maar wat zijn andere nadelen?

Op dit moment denk ik:' Ach, als hij zelf zit in de kinderstoel en het helemaal zelf doet, wat kan er dan misgaan? De eerste tijd zal het toch met name sabbelen zijn en geleidelijk afbouwen lijkt me niet zo erg, aangezien ik in september weer moet gaan werken.'
    (Al ben ik wel trots dat het voeden zo goed gaat.)

Kortom:
    Wat zijn de ervaringen van mensen die eerder gestart zijn met Rapley dan DE 6 maanden?

Groet,

mamavanv

2. yenolah

yenolah Fanatiek lid

Dec 12, 2008
    4,038
    83
    48
    Female
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Het schijnt ook met de ontwikkeling van de darmpjes te maken te hebben, zodat vanaf 6 maanden een betere tijd is om te starten.
    Maar Ilana keek met 5,5 maanden al het eten uit onze mond en was heel erg geinteresseerd. Dus wij zijn stieken toch een halve maand eerder begonnen met zacht fruit, in dit geval pruimen.

En ojé, wat had ze een moeite met haar eerste vaste keutels zeg! Maar dat was gelukkig alleen de eerste keer.
    Ik zou niet beginnen met banaan, dat stopt namelijk heel erg.

En ze drinkt nog steeds goed haar BV hoor. Niet zoveel terugggelopen.

3. mamavanv

mamavanv Lid

Jun 26, 2009
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kijk wel gewoon hoe het gaat..
    Ben dit weekend alleen thuis met V. We hebben net gezellig aan tafel (o.a.) boontjes gegeten. Nou ja, gegeten... hij keek eerst vol verwondering waar die groene dingen bij mij heen gingen en toen stopte hij er zelf een in zijn mond. Hij knabbelde en sabbelde erop en leek het wel lekker te vinden, maar heeft niks binnengekregen.
    Dat kan geen kwaad toch? Meestal duurt het toch een tijdje voordat ze echt wat binnenkrijgen? Misschien zitten we dan al tegen die 6 maanden aan...

Ik ben uiteraard nog wel benieuwd naar verhalen van 'vroege starters'.

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Ik denk dat je je moet afvragen of je wilt beginnen omdat JIJ het zo leuk vindt of omdat je denkt dat je kindje er écht aan toe is.

Ik ben begonnen toen Anaïs 6 maand was. Ook met mijn zoon pas met 6 maand.
    En dan vooral vanwege de rijpheid van de darmpjes en ook omdat er allergieën voorkomen bij mij en mijn man.
    Tuurlijk leek het me ook leuk om ze eerder te gaan voeden, geloof me het heeft echt gekriebeld, maar toch heb ik gewacht.

5. mamavanv

mamavanv Lid

Jun 26, 2009
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pinguin72, ik snap je reactie...

Wat motoriek betreft is hij er aan toe.. zelf zitten, zelf pakken en in z'n mond stoppen. Hij doet het beter dan kindjes die je soms op youtube ziet, die zogenaamd volgens Rapley hangend in een stoel een stuk banaan o.i.d. in hun handje geduwd krijgen.

Maar z'n darmpjes, tja, dat weet ik natuurlijk niet. Ik kan wel zeggen dat er in onze beide families geen allergieen voorkomen en dat V na wat krampjes in de eerste maanden nog nergens last heeft gehad.

Daarom ben ik ook een beetje op zoek naar ervaringen/ bevestiging...

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Eerlijk gezegd heb ik nauwelijks gehoord dat kinderen die voor de 6 maanden bijvoeding kregen, last kregen van hun darmen... Tobe krijgt ook sinds dat hij 4 maanden is bijvoeding en hij heeft nog nooit ook maar 1 kramp gehad.

7. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

ik heb haar vandaag stiekem laten sabbelen op een stukje meloen.....ja ik weet het mag niet maar ik wilde het even bekijken wat ze ervan vond. Ik hield het vast en zij zoog het bijna naar binnen. Blijkbaar goed gekeurd ;)

Wat zijn goede boeken over deze manier?

8. Sweetlakecity

jij gaf dus ook bv?
    Waarom ben je eerder begonnen?

9. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38

Mijn zoon heeft bijna bij elk nieuw ding wat ik hem aanbood wel last gehad.
    Bambix bijv kon hij alleen de 6 maanden variant van verdragen. Anders was het gillen geblazen.

MamavanV Als jij denkt dat het kan, dan moet je het doen. Jij kent je kindje het beste, maar uit je eerste post kreeg ik een beetje het idee dat je het vooral wilde doen omdat het je zo leuk leek. Vandaar mijn reactie.:)

10. mamavanv

mamavanv Lid

Jun 26, 2009
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het lijkt me ook leuk, daar niet van... :)
    .. maar ik denk ook dat hij het interessant erg vindt om dingen te voelen en proeven. Alsvast af en toe eten aanbieden, samen aan tafel, lijkt me voor hem ook fijn.

In boeken en op internet kom je alleen steeds die strikte grens van 6 maanden tegen, vandaar dat ik benieuwd was of er mensen waren die eerder begonnen zijn. Als die bijvoorbeeld de ervaring hebben dat hun kindje ergens last van kreeg, tja, dan wordt het voor mij anders..

11. mamavanv

mamavanv Lid

Jun 26, 2009
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sweetlakecity:
    Als je al een tijdje bv geeft, zou ik voor het origineel gaan:
    Gill Rapley: Baby led weaning (Engelstalig).

Het boek van Stefan Kleintjes 'Eten voor de kleintjes' is hierop gebaseerd, maar start met een erg groot stuk over bv.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oh nee, ik ben na 2 maanden gestopt. Maar volgens mij is het ook wat overschat dat kv kinderen of kinderen die voor 6 maanden bijvoeding krijgen meer krampen zouden hebben. Ik hoor eerder dat bv kinderen last hebben van krampen (vanwege toeschietreflex oa). Als je kind er nog niet aan toe is, zou ik gewoon wachten tot de 6 maanden (vanaf dan hebben ze de bijvoeding echt nodig... ook al beweren mensen anders, dat is niet zo. ze hebben de extra voedingsstoffen nodig om goed verder te kunnen groeien). Als je merkt dat je kleintje echt heel onrustig wordt ed omdat het voor de 6 maanden al toe is aan bijvoeding, dan zou ik eerder beginnen. Ik vind het niet opwegen tegen die hele kleine kans op mogelijke nadelen daarvan.

13. Sweetlakecity

hier heeft ze even krampjes gehad maar dat was snel over.
    Deze dame gaat erg rap met alles en ontwikkeling. Ik ga gewoon aankijken hoe ze ontwikkelt voor bijvoeding.
    Trouwens waar ik aan zat te denken.
    Ze gaat naar het kdv en daar zullen ze ook fruithappen krijgen. MAar dan geheel gepureerd. Is dat erg als je dus hiermee gaat beginnen?

mamavanV> nu is mijn engels slecht :(

14. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    @mamavan: wij hebben met 5 maanden moeten beginnen met bijvoeding (op advies van KA) wij begonnen met potjes maar met 5,5 maand toch rapley geprobeerd.... dat ging prima! Vanaf toen rapleyen wij dagelijks en krijgt hij een half groente en half fruitpotje...

Wat wel heeeeeel erg belangrijk is dat je kindje kan zitten, eventueel met een beetje steun. En niet in de wpstoel maar ik de kinderstoel...

@sweetlakecity: Je dochtertje is nog geen 4 maanden! Sorry hoor maar dat is echt veel te jong om te rapleyen.... ze moet echt rechtop in de kinderstoel kunnen zitten, anders is het echt gevaarlijk!

Hier staat een heleboel info in het NL's: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Voedselintroductie

Als het bij T niet nodig was geweest op bij te voeden (hij had problemen met zijn suikerspiegel) dan had ik gewacht tot 6 maanden... voor die 6 maanden is om meerdere redenen niet goed o.a voor de darmrijping maar ook voor jou BV-productie (die kan er waanziniig door terugloprn, met 6 maanden is hij stabieler)

Mijn advies: Wacht tot een 5,5 maand, en kijk dan of hij/zij goed kan zitten. Dan kan je langzaam aan beginnen... (en ook op het KDV hebben ze naar jou te luisteren, ik zou geen potjes al laten geven)

15. Sweetlakecity

noatje> Ik wil er niets mee doen nu nog.
    Was gewoon even leuk en ik hield het even vast.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De reguliere wetenschap is van mening dat de darmpjes gerijpt zijn met ongeveer 17 weken (4 maanden). Tot 6 maanden wachten hangt eigenlijk volledig samen met de productie van borstvoeding. Ook in verband met allergieën wachten is zeer dubieus (wetenschappelijke meningen zijn erg verdeeld).

Wel is en blijft een punt dat je kindje voor 6 maanden geen bijvoeding nodig heeft, vanaf 6 maanden wel.

Verder maakt het geen bal uit of je borstvoeding of kunstvoeding geeft.

Rapley is een (niet wetenschappelijk onderbouwde) methode die je moet aanspreken. Ik denk dat het bij Rapley belangrijk is dat je kindje goed kan zitten en dat het verder juist wel handig is om wat eerder te beginnen omdat het gemiddeld wat langer duurt voordat een kindje een beetje hoeveelheden eet.

17. mamavanv

mamavanv Lid

Jun 26, 2009
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat dacht ik ook..
    Vooropgesteld dat het kindje alles natuurlijk helemaal zelf doet (zitten, pakken enzo). Het feit dat V dat kan, is voor mij een reden om eerder te beginnen. Hij hoeft voorlopig nog niet echt te eten, maar de activiteit aan tafel lijkt hij erg leuk en interessant te vinden..

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    MamavanV,
    Vooral met Rapley eet een kindje juist wat hij/zij nodig heeft en de rest van wat ze nodig hebben halen ze uit de borstvoeding of uit de flessen met kunstvoeding. Met van dat gepureerde spul wat in het mondje gelepeld word, word er al gauw even snel nog een hapje bij gepropt. Gewoon zelf laten bepalen is mi echt beter. Zelf wil ik ook niet verplicht worden een bepaalde hoeveelheid te eten of dat iemand een extra hap in mn mond propt, dus neem verder ook aan dat dat voor kindjes ook geld.

Als jij al met de bijvoeding wil beginnen dus dat het met 5 maanden beginnen voor jou goed voelt, je kindje kan goed zitten, je kindje kauwt en sabbelt goed, dan lijkt het me prima om de kleine lekker aan tafel bij jullie te laten zitten en lekker te laten spelen, ontdekken en smullen van de groentes die het aangeboden krijgt. Super dan toch!

Sweetlakecity,
    Prima toch! Je kan je maar vast voorbereiden en inlezen in de verschillende mogelijkheden die er zijn. Zo kan je een goede afweging maken van hoe jij het wil gaan doen straks als het zover is bij jullie :D!

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hé Hanneke, waar zijn je smileys? ;)

Ik ben het met je eens hoor maar misschien ook goed om te weten dat een kind wat niet meer wilt ook bij een lepeltje niet zal eten. Die lippen gaan gewoon stijf op elkaar en als je het er toch in weet te krijgen (door te laten lachen ofzo) dan spugen ze het net zo makkelijk weer uit.

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Whaha, geen idee! Het is namelijk niet dat ik er bewust op ga letten na zo een mega kinderachtige opmerking! Daar lach ik alleen maar om :D!

En als ze dus met een lepeltje gepureerd ook gewoon eten wat ze lusten/willen dan eten ze dus net zoveel als met stukjes, ook dat wat ze lusten/willen ;)!

Share This Page