Hoeveel ml totaal per dag drinken?

Discussie in 'Voeding' gestart door MamaMiaatje, 6 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Hoeveel moet een baby van 9 maanden ongeveer per dag drinken?
    Dus flesvoeding en ander drinken bij elkaar opgeteld.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

800 - 1000 ml en dat is inclusief groenten en fruit en pap. Fruit is bijna 100% vocht en reken voor groenten maar ongeveer 50% vocht.

Mijn zoontje dronk met 9 maanden:
    - pap (circa 125 ml kv)
    - flesje kv (100 ml)
    - 2 keer sap (150 ml)
    - 1 x fruit (150 ml)
    - 1 x groeten (75 ml)
    - 1 x thee (50 ml)
    - 100 ml yoghurt of kwark (100 ml)
    - 1 x avondfles (200 ml)

dus bij elkaar: 950 ml

Nu met 11 maanden is dat veel meer want hij drinkt veel meer water en sap tussendoor en met dat warme weer nog veel meer.

3. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Mijn dochter zit op 3 flessen kv van 200 ml. Ze eet haar fruithapje nu wel redelijk en vaak helemaal op, dus zeg ook 150 ml. Alleen avondeten is nog redelijk knudde! En iets anders dan melk drinkt ze eigenlijk niet. Een keer heeft ze een halve fles diksap achter elkaar weggewerkt maar daarna nooit meer!

Iemand nog een tip?

4. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Melloncollie > Dat probleem heb ik dus ook een beetje. Fruit en groente gaat wel goed hoor, maar buiten de melk om wil onze kleine ook vrijwel niets anders drinken, vanalles al geprobeerd.
    We zitten nu nog op 3 flessen kv, maar van het cb mag er wel één af en dat kan ook best, want de laatste wordt vaak niet eens meer leegedronken, maar ja, als we naar 2 flessen gaan kom ik echt niet aan 800-1000 ml vocht per dag hoor.
    Dus tja, weet het effe niet wat het beste is.

Zwaantje 72 > Op het cb (de jeugdverpleegkundige) zeiden ze tegen mij dat als ik straks op 2 flessen zit en de kleine zou verder niet of nauwelijks iets anders drinken, dan zou er toch genoeg vocht binnen komen, want een kindje van de betreffende leeftijd zou nog niet zoveel vocht nodig hebben volgens haar.
    Nou ja, ik betwijfel dat verhaal van haar een beetje.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hi Mayaa & Melloncolie,

Wat het CB (waarschijnlijk) bedoelt is dat het een tijdje duurt voordat kindjes 800 - 1000ml vocht naar binnen krijgen dmv echt drinken. Dat moeten ze echt leren. En dat leren doen ze door veel met ze te oefenen (gewone beker, tuitbeker, rietjes beker en veel verschillende vloeistoffen). Oefenen, oefenen, oefenen.

Probeer verschillende dingen (een paar dagen achter elkaar):
    thee, diksap, roosvicee, water, verse vruchtensap sterk aangelengd met water, kant en klare babysapjes (hier is Frutapurasap erg populair, bevat al 50% water).

En probeer verschillende bekers. De fles wordt vaak geassocieerd met melk en als je er iets anders in doet, zijn ze vaak een beetje boos omdat het 'tegenvalt'. Ook zijn er een boel kindjes gewend aan hun melk... melk is gewoon heel lekker. Vaak neemt de behoefte aan drinken wel toe als er flessen afgaan...

6. foreverfriend

foreverfriend Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.473
    0
    36
    dialyseverpleegkundige
    dit schema heb ik ergens gelezen:
    pasgeboren: 85 ml/kg lichaamsgewicht
    jonger dan 3 maanden: 140/160 ml/kg lichaamsgewicht
    ouder dan 3 maanden: 100/120 ml/kg lichaamsgewicht

zo kan je het zelf uitrekenen!!! succes

7. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    mijn zoontje eet zijn fruit en aardappelen altijd helemaal op samen ongeveer 400gr! daarnaast krijgt hij sochtends en savonds een fles van 210ml en hij krijgt ook nog ongeveer 260 water met diksap.

is dit voldoende?

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zat! Tel maar op:
    200 gram fruit
    100 gram groenten (50% van het totaal om mee te rekenen)
    480 aan kv
    260 diksap

1040 ml totaal! Helemaal prima.

@foreverfriend... de richtlijn lijkt me wel een goeie alleen houdt ie natuurlijk wel een keertje op... Tenminste ik geloof niet dat ik 7 liter hoef te drinken op een dag ;)

9. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Flesje in de ochtend: 200 ml
    Fruit: 150 gram
    Tussen door diksap: 100 ml
    Tussendoor melk: 150 ml
    Tussendoor thee: 100 ml
    Groenten: 150 gram (helft meerekenen is 75 ml)
    Flesje voor t slapengaan: 200 ml

Dit is samen zo'n: 975 ml

Deel Deze Pagina