zoon durft niet te plassen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lyso, 4 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Mijn zoon wordt eind september 3 jaar. Omdat ik heb gemerkt dat hij soms best wel een uurtje droog is in zijn luier, hebben we bedacht dat het tijd wordt voor zindelijkheid. Hij begon altijd te gillen als er maar naar het potje gewezen werd, (of de wc, maakte geen verschil) dus we hebben er eerst aan gewerkt dat hij het niet zo'n probleem meer vind. Zaterdag avond laat van vakantie thuis gekomen. Dus ik dacht, nu is het vakantie, mooi moment om aan zindelijkheid te beginnen. Zondag middag na het slaapje luier uit gelaten, en verteld dat hij op het potje mocht plassen. Dat vond hij goed. Wat blijkt nu, hij houdt het rustig 2 uur op, om dan vervolgens in zijn broek te plassen. Op dat moment vraagt hij wel om ene potje, maar dan is het dus te laat. Oke, geen probleem. Tussen door probeer ik hem elk uur even op het potje te laten zetten, maar hij begint weerstand te geven. Wil niet meer. Gisteren heeft hij niet middag geslapen, en rond 5 uur werd hij echt moe. Toen merkte ik, dat hij begon te druppelen, hij kon het niet meer ophouden. Daardoor wel wat plas in het potje( meer per ongeluk dus) maar even goed uitgebreid beloont. Nu had ik bedacht, ik ga hem niet meer tussen door op het potje zetten, alleen als hij het zelf aangeeft. (dit ter voorkoming van strijd.) Net na 2 uur toch maar wel gedaan, en weer niets. Even later vraag ik hem waar hij moest plassen, toen vertelde hij dat hij in zijn broek had geplast, ik kijken, (veel strijd) 1 drupje. Toch maar op het potje gezet, (wilde hij niet). Maar daar zit hij nu al een half uur (eigen keuze, wil er niet af) maar ondertussen doet hij niets! Ik krijg echt het gevoel, hij houdt het net zo lang op, totdat het echt niet meer gaat, en laat het dan lopen. duss..... wat nu? Toch doorzetten? Of toch maar de luier weer aan? Iemand enig idee???

2. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    uiteindelijk toch maar van het potje af gehaald, en een kwartier later een natte broek.... gevraagd of hij liever een luier omhad, en het antwoord was ja. Bij het omdoen stond hij te juichen.....:( zo wordt hij nooit zindelijk natuurlijk... maar ik wil ook geen problemen creëren... iemand nog ideeen?? straks eerst maar even slapen denk ik....

3. FairyHunter

FairyHunter Niet meer actief

Ik zou het gewoon even laten en de luier weer om doen. denk niet dat hij er al aan toe is om zindelijk te worden. Misschien voelt hij het ook niet goed aan. Wie weet lukt het over 3 weken wel ineens.
    Hij is nog geen drie dus je hebt nog een hele tijd om hem zindelijk te krijgen.

4. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hoi, hier hetzelfde gehad...probleem is...je kan niet als ouder bepalen dat je vind dat het tijd is....al helemaal niet na de leeftijd van 2 jaar. Helaas speelt de eigenwijze wil nu mee dus gaat hij het doen als hij er aan toe is.

Bij ons dacht ik rond 3 jaar van: nu gaan we het doen. Het ging 4 dagen goed met veel werk van mij en vragen vragen...moet je niet plassen?moet je niet plassen? omdat hij het uren ophield en uiteindelijk in de broek plaste of ergens buiten. Niet te doen dus. Op dag 5 werd hij razend op mij, had er helemaal geen zin in.

Met 3 jaar en 4 maanden stond hij op tijdens het ontbijt en zei: mama ik moet plassen, liep met mij naar de wc en toen was het gedaan. Geen ongelukjes of wat dan ook. Poepen is een ander verhaal maar goed, dat komt nog wel een keer.

Laat het maar rusten. Met jongens duurt het gewoon wat langer maar het kan opeens heel snel gaan. Tot 3,5 zou ik me geen zorgen maken.

5. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Hij is er nog niet aan toe denk ik, en als je forceert kan het sims nog langer duren dus wees voorzichtig. Zou weer luier aan doen en even laten, hij is nog jong en bij jongens kan het soms lang duren helaas ;)

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Kan je hem niet afleiden als hij op potje zit? (filmpje laten kijken b.v., iets heel leuks iig). Dat werkte bij dl de eerste keer, die ontspande en ging meteen plassen. De keer daarna ging ze gewoon meteen zitten plassen, alsof het kwartje was gevallen (we zijn net begonnen met potje trouwens, dus hoe het verder gaat weet ik nog niet)

7. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Idd hem laten spelen tijdens het zitten... Hier drinkt zl tijdens potje plassen Hihih

8. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Hij is 3 jaar en kan zijn urine voor langere poos ophouden.
    Vroeg zelfs om een potje of luier?
    Ik zou door zetten.

Spreek met hem af bij het uit bed komen. Dat hij zelf mag beslissen hoe hij wilt plassen, potje of luier maakt niet uit.
    Maar laat de luier wel uit. Laat lekker in blote kont lopen.
    Als hij moet plassen vraag je of hij de luier wilt of potje.
    En dan de luier ook echt alleen maar om zodat hij kan plassen en daarna gelijk weer uit.
    Op deze manier leert hij wel te trainen dat hij erbij na moet denken en dus niet klakkeloos kan plassen tijdens het spelen.

9. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    hij is bijna drie jaar inderdaad, in september jarig. Hij zei wel dat hij een luier wilde, maar niet om te plassen op dat moment hoor. Gewoon voor zijn eigen idee. Ik heb het nog even de volgende dag geprobeerd, maar hij begon al te gillen toen ik alleen maar zijn luier uit wilde doen... Heb het toch maar even opzij gezet. Wil echt niet dat hij echt een fobie gaat krijgen.
    zingen, voorlezen, tv kjiken, spellen, puzzel maken hebben we allemaal al geprobeerd...
    Bedankt voor het meedenken!!

10. bluestar

bluestar Lid

29 jun 2012
    45
    0
    0
    Heb je het al op de wc geprobeerd met een krukje? Mijn zoontje vond dat erg leuk.
    Verder zou ik het nu ook even laten. Op bijvoorbeeld 3 tijdstippen per dag, ochtend, midsag, avons vragen of hij op het potje of de wc wilt, en als hij niet wilt, dan niet.
    Ze moeten er echt aan toe zijn inderdaad.

11. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Yup, ook al ;)

Deel Deze Pagina