Mijn zus is sinds kort gescheiden en nu hebben zowel zij als haar ex-man een nieuwe partner. Mijn zus heeft uiteraard haar nieuwe vriend voorgesteld aan haar ex. Omdat ze het niet meer dan normaal vindt dat hij weet aan wiens hand zijn kleuter en peuter lopen als ze met haar nieuwe partner en de kinderen een dagje uitgaat of iets dergelijks. Maar haar ex vond dat onzin en heeft tegen zijn zin in de hand geschud van haar nieuwe vriend. Met als gevolg dat hij nu ook vertikt om zijn nieuwe vriendin voor te stellen aan haar. Hij ziet daar de meerwaarde niet van.... En dat terwijl mijn zusje net heeft gehoord dat de nieuwe vriendin volgende week mee op vakantie gaat met haar ex en haar kinderen. Ik vind het werkelijk van de zotte dat je je kinderen een week moet samen laten zijn met een vrouw die je niet kent. Ik ben zelf geen moeder maar ik word bijna plaatsvervangend woest. Ik snap heus wel dat die 2 geen vriendinnen hoeven te worden en bij elkaar op de koffie moeten komen, maar je kunt toch even je nieuwe vriendin voorstellen aan de moeder van je kinderen? Zeker als ze meegaat op vakantie en JOUW kinderen verhaaltjes voor gaat lezen en hun snotneus af gaat vegen. Wat vinden jullie? Vinden jullie mij en mijn zusje raar of onredelijk? Moet ze dit maar gewoon slikken? Ik heb haar voor nu geadviseerd om de mediator te bellen en even advies te vragen aan een professional.
Het is natuurlijk gruwelijk kinderachtig van haar ex, maar ik denk dat je met door blijven hameren en zelfs 'professionals' inschakelen, alleen maar bereikt dat de band die er eventueel zou ontstaan, nóg slechter wordt..
Vind je zus alles behalve raar of onredelijk. Ik ben ook geen mama maar kan me ook voorstellen dat je wilt weten wie de zorg voor je kindjes van je overneemt. Niet meer dan normaal dat ze dat wil. Goed als ze informatie opvraagt wat ze hiermee kan.
Ik vind jullie niet onredelijk. Ikzelf heb mijn man voorgesteld aan mijn ex, vond ik niet meer dan normaal en mijn ex vond dat ook. Zullen geen vrienden worden maar dat hoeft ook niet. Wel is het prettig dat ze, wanneer ze elkaar zien bij het ophalen en wegbrengen van mijn dochter, zich als twee volwassenen mannen kunnen gedragen. Ook zo fijn voor mijn dochter die dol op beide mannen is en dus niet het gevoel heeft van 'te moeten kiezen'. Hier ook de afspraak dat zodra mijn ex een nieuwe relatie krijgt hij haar aan me zal voorstellen. Vind de ex van je zus nogal kinderachtig.
Even een handje schudden kan toch geen kwaad? Ik zou ook willen weten wie mijn kinderen te eten geeft, wie met ze speelt en wie voor hun veiligheid zorgt. Niet dat ik zou denken dat een nieuwe vriendin meteen onbekwaam zou zijn, maar het is voor de kinderen ook goed om te weten dat de volwassenen elkaar kennen en samen hebben afgesproken dat er goed op ze wordt gepast. Misschien kan ze ze opbellen op het huisnummer zodat ze haar misschien aan de telefoon krijgt. Een kopje koffie moet kunnen en je zus heeft ook een nieuwe vriend, dus kwade gevoelens naar haar ex of nieuwe vriendin toe lijkt me niet toch?
Ik vind het ook niet meer dan normaal; maar je hebt altijd irritante mensen die dat gewoon niet doen. Nou ja, dan maar niet, zeg ik nu voorzichtig. Misschien komt ze zichzelf wel een keer voorstellen en is het nu nog 'te vroeg' voor de confrontatie en komt het later. Ik zou hier mezelf misschien niet zo druk om maken - al is het makkelijk praten als je er zelf niet in zit. Het komt wel. Wat dat betreft heeft het geen meerwaarde om haar hand te schudden/gezicht te zien wat betreft het immense vertrouwen wat je moet hebben om je kinderen mee te geven (zowel aan paps én aan haar). Je moet maar afwachten. Het gezicht of de handdruk zegt verder toch niet zoveel. Al is het natuurlijk wel prettiger; maar het is niet anders. Misschien is het geen blijvertje? En wil hij haar daarom niet voorstellen. Of misschien is hij bang voor gezichtsverlies. Ik heb van dichtbij ondervonden dat iemand zijn nieuwe vrouw qua karakter een 'upgrade' vond, maar qua uiterlijk echt een 'downgrade', als ik het zo maar even mag zeggen. Daarom hield hij haar ook nog een tijdje verborgen. Er kunnen zoveel redenen zijn. Ik zou hem laten gaan en een fijne vakantie wensen. Het komt later wel.
Ik vind jullie niet onredelijk. Het was makkelijker geweest als beide partijen gewoon meegewerkt hadden en elkaar even hadden ontmoet. Anderzijds, hij is ook de vader en maakt hopelijk een juiste inschatting wat betreft zijn nieuwe vriendin. Probeer hem daar op te vertrouwen, hoe moeilijk dat ook is. Met afdwingen bereik je alleen maar het tegenovergestelde dus ik zou niets forceren nu.
Zoals Joycey zegt, het kan verschillende redenen hebben. Maar zou de reden zijn dat het misschien geen blijvertje is dan zou dat iets zijn waar ik heel veel moeite mee zou hebben. Lijkt mij niet nodig om kinderen te confronteren met tijdelijke bevliegingen. Zou hier niet geacepteerd worden en gelukkig is mijn ex het daar wel mee eens.
Ik ben zelf stiefmoeder en ik vond het volkomen normaal dat de moeder van de kinderen mij wilde ontmoeten. De kinderen wonen bij ons in co-ouderschap, wij hebben ze exact 50% van de tijd. En dus speel ik een behoorlijke rol in hun leven. Maar zelfs al zou ik ze alleen in de vakanties zien, dan nog zou ik het echt niet meer dan normaal vinden dat zij en ik elkaar de hand schudden. Wat waardeloos voor je zus Edit: Overigens vind ik 'sinds kort gescheiden' en 'een nieuwe partner' nooit zo'n goeie combi. Persoonlijk vind ik dat je eerst een nieuw evenwicht met je kinderen en je ex moet vinden, alvorens daar een nieuwe partner aan toe te voegen. Nou weet ik natuurlijk niet wat voor je zus 'sinds kort' is.
De nieuwe vriendin van de ex, heeft hierin geen mening? Als ik op vakantie zou gaan met een man met kindjes die niet van mij zijn, zou ik toch even persoonlijk kennis willen maken met de vrouw die ze tot dan toe samen met jou nieuwe man heeft groot gebracht! Al is het alleen maar om te snappen wie ze missen als ze op vakantie naar hun mama vragen! En idd het hoeven geen hartsvriendinnen te worden, maar je zult elkaar vaker tegen komen, dus af en toe met een kopje koffie praten over hoe het met de kindjes gaat lijkt me wel een wenselijke situatie, voor zowel je zus, haar nieuwe vriend, haar ex, en de vriendin van ex. Die kindjes zullen een leidraad in beide gezinnen zijn!
Ik zou het zeker willen weten! Gelukkig zit ik niet in zo'n situatie maar mijn dochtertje zou niet zomaar mee mogen op een vakantie met de nieuwe vriendin van mijn (op dat moment) ex-vriend. En zeker niet als ik geen idee heb wie het is.
Dit vroeg ik me idd ook af. Hoe lang zijn ze gescheiden? Is het sowieso niet vroeg om al nieuwe partners voor te stellen aan de kinderen?
Ja ik vind dat ook heeeeel vreemd. Ik mocht de ex van mijn nu-ex ook nooit ontmoeten terwijl ik 4 jaar voor haar kind zorgde. Ze wist niet eens waar we woonden. Ze vond dat ook best. Ach, d'r gewenste bedrag aan alimentatie werd netjes elke maand gestort.
Misschien kan je vriendin beter een goed gesprek aan proberen te gaan met alleen haar ex man? Door het kind dat ze samen hebben blijven ze toch altijd verbonden en moeten ze samen kunnen praten zonder altijd de nieuwe vriendin erbij. Vooral als ze nu al op deze manier begint, niet willen voorstellen enz. Ik zou als ik haar was tegen haar ex man zeggen dat ze het belangrijk vindt dat zijn nieuwe vriendin zich voorstelt zodat zij haar ook een beetje leert kennen. Zodat ze ook gelijk polshoogte kan nemen of het serieus is. Het gaat immers wel om de kinderen. Zelf zou ik ook graag willen weten waar mijn kinderen belanden.
Jeetje, ja dat is raar van haar ex zeg.. Ik begrijp haar gevoel helemaal.. heb alleen niet echt tips helaas.
Mijn zusje is nu een jaar gescheiden. Zijzelf heeft sinds een maand of 7 een nieuwe partner, en haar ex-man sinds 3 maanden. Bij allebei is het, (voor zover je dat natuurlijk zeker kunt weten) redelijk serieus. In ieder geval serieus genoeg om voor het eerst met elkaar op vakantie te gaan. Ze heeft zojuist de mediator gesproken en die gaf aan dat het heel vervelend was en ze haar volledig begreep, maar juridisch gezien is er (zoals verwacht) niks aan te doen. Ze moet accepteren dat haar kinderen volgende week de hele week met een vreemde vrouw in Centerparcs zitten. En iemand zei het hier al: ik denk ook: Waar is de verantwoordelijkheid van die nieuwe dame zelf? Ik vind het maar vreemd dat die niet begrijpt dat het van fatsoen getuigt als je even de moeder van je vriend's kinderen de hand komt schudden als je een week voor ze gaat zorgen. Ik snap dat het awkward is en ongemakkelijk. Maar daar zet je je dan maar 5 minuten overheen. Bedankt voor jullie reacties!
O, en jaar al? Dat vind ik niet sinds kort Dan vind ik het inderdaad raar van haar ex. Ik snap sowieso niet waarom het altijd zo moeilijk moet na een scheiding. Waarom denken ze eerst aan zichzelf en dan pas aan hun kind? Het zou andersom moeten zijn.
Ik zou d'r op z'n minst willen zien.. Je hoeft er niet mee te gaan eten of mee op de koffie maar tenminste even een gezicht zien zodat je weet waar je moet mikken als er iets dankzij haar gebeurd met de kindjes, zeker wel.. Ik kom niet bij mijn vader thuis met mijn kleine omdat ik de vriendin van papa het niet gun om alleen al mijn zoontje te zien en ik ben trots op mijn moeder dat ze d'r een flinke opdonder heeft gegeven nadat ze mij gewoon buiten liet omdat world of warcraft zo belangrijk voor d'r was, dat mens heeft mij jaren lang mentaal kapot proberen te maken omdat ze d'r eigen kinderen van d'r ex niet mocht zien..
Je weet niet hoe dit is gegaan natuurlijk. Misschien staat de ex-man er op dat er geen contact plaats vindt. Wellicht is hij nogal dominant en vindt de nieuwe vriendin het zelf ook een lastige situatie waar ze niet goed van weet hoe er mee om te gaan.
Ik zou het ook niet meer dan normaal vinden dat je weet met wie je kinderen regelmatig samen zijn. Aan de andere kant is deze (voorzienbare) situatie tijdens de mediation en het maken van het ouderschapsplan niet naar voren gekomen, dus is er ook geen wederzijdse afspraak op grond waarvan je zus nakoming kan verwachten. Overigens gaat het er lijkt mij om dat ze lief is voor de kinderen, dus zolang je daar niets geks over hoort vind ik dat je goed na moet denken voor je in conflict gaat met je ex.