Hi dames, Omdat kindje nr. 3 op komst is en ik praktisch en graag alles met de fiets doe, zit ik erover te denken om mijn fantastische mamafiets (Sparta) in te ruilen voor een bakfiets.... Nou vraag ik mij af wat de voor-/nadelen en noodzaak zijn? Mijn oudste is bijna 5,5 en kan al fietsen, maar nog niet goed genoeg. Zodra het weer wat warmer en droger is wil ik met hem de route naar school gaan oefenen, zodat hij ook naast mij kan fietsen. Voordeel lijkt mij dat er in de bakfiets ook een maxicosi meekan, zodat ik de baby ook zelf naar de Creche kan brengen op een veiliger manier dan in een draagdoek wat ik liever niet doe. Dan ben ik ook niet afhankelijk van mijn man (lees: auto). En het lijkt mij handig om boodschappen mee te doen of uitjes naar park strand met drie kids, buggy en zooi makkelijk mee te nemen, maar hoe zwaar fiets dat dan eigenlijk? N.a.v wat topics hier over bakfietsen heb ik vandaag een Troy driewieler uitgeprobeerd! Het is eenzelfde model als de popal cangoo (Popal Cangoo Bakfiets 230 Creme 7 speed | Spaarbikes) waar ik een beetje verliefd op ben. Vond hem licht fietsen maar wel tricky in de bochten, maar dat is misschien een kwestie van oefenen/wennen? Vraag mij ook af of een tweewieler lang niet prettiger fietst? Of dat elektrische trapondersteuning nodig is met het gewicht van drie kids? Daarom een polletje erbij gedaan. Lees graag jullie ervaringen en tips!
Sorry mijn poll is niet helemaal goed gelukt. Bij de 4e optie gaat het om wel of niet elektrische trapondersteuning, voor zowel twee als driewieler.
Ik heb in een vorig topic gereageerd dat ik absoluut blij ben met onze popal bakfiets (driewieler), maar ik zou ook echt niet zonder mijn gewone fiets willen. Op sommige momenten vind ik het veel lekkerder mijn gewone fiets te pakken met nu twee kids erop en eentje er naast. Maar voor verder weg: bijv bij een dag strand vind ik het makkelijker ze alledrie in de bakfiets te zetten of als ik weet dat ik vrij veel spullen mee neem of mee terug ga nemen (bijv boodschapjes).
Dan komt het wrs door jouw reactie toen dat ik nu mijn oog op de popal heb laten vallen We hebben sowieso nog mijn man's fiets, een damesmodel met een achterzitje. De reden dat ik mijn fiets zou willen inruilen is dat hij hem niet meer gebruikt sinds hij een auto heeft, en ik wrs ook niet meer als ik een maal de bakfiets heb. Want als ik zonder of met één kind op mijn fiets en eventueel F. naast mij kan fietsen neem ik die van hem. Heb jij met of zonder trapondersteuning? En hoe licht/zwaar fietst het met een volle bak? En in de bochten, wen je daar makkelijk aan?
Ik lees mee, ben me ook aan het oriënteren op een bakfiets. Qua prijzen valt het merk Troy mee, maar zijn het ook echt fijne fietsen?
Ik vond de bochten lastig, maar dit ligt aan het driewieler zijn heb ik me laten vertellen. Verder vond ik hem heel licht en soepel fietsen. Heb alleen zonder kinderen erin getest.
Ik heb een babboe big (dus 3wieler) Zelf heb ik spijt dat ik m niet electrisch heb gekocht. Nu kost het me bijna 1000 om m electrisch te laten maken. De bochten wennen echt wel. En dat ligt ook aan de driewieler maar is na een paar keer fietsen al vrij normaal. Ik heb eerst 2x een flink stuk gefietst met een lege bak. En toen pas mijn zoontje erin gaan fietsen.
Bij babboe heb je testdagen waar je verschillende modellen kunt uitproberen. Wij hebben daar op alle modellen gereden en vonden beiden de 2 wieler (babboe City) vele malen prettiger fietsen dan de 3 wielers. Bijkomend voordeel is dat een 2 wieler door een normale deur kan en dus in onze berging kan staan als we hem niet gebruiken. Probeer dus verschillende fietsen uit en overweeg om misschien een A merk 2e hands te kopen (Babboe verkoopt ook regelmatig showmodellen tegen een lagere prijs)ipv een B merk als Popal nieuw. Er is echt wel een kwaliteitsverschil! Edit: wij rijden zonder trapondersteuning met 1 kindje, meestal korte ritjes. Soms is het nodig om in een lage versnelling te rijden (als neefje van 4 ook meerijdt.. of bij tegenwind of bergop), maar meestal scheelt het weinig met een gewone fiets.
Bochten wennen wel hoor! Hier een driewieler johnny loco. Een hele lichte fiets, kan daardoor wat gevaarlijk zijn in de bochten als je te hard wil en zonder lading. Zonder lading fietst hij haast te licht, met lading maakt duidelijk verschil, dan is hij ook niet gevaarlijk in de bochten. In eerste instantie zal je makkelijker wegfietsen op een tweewieler, echter met (beweeglijke!) Lading wel instabiel, lastig met op en afstappen en bij stoplichten bijvoorbeeld. Alhoewel ik eerst echt een tweewieler wilde heb ik nu toch een driewieler na een aantal testritjes.... Echt even uitproberen dus!
Ben benieuwd waarom je precies spijt hebt? En vind je het echt zo erg dat je er 1000,- voor over hebt om hem elektrisch te maken? Waar ik woon is het behoorlijk vlak, alleen naar het strand wat duinhobbels, maar mij lijkt het dat je met 5 of 7 versnellingen ook goed vooruit komt, of onderschat ik dat? Ik zag trouwens net een mail van de WIJ dat de baboe in de aanbieding is, maar je moet er wel apart allerlei assecoires bijkopen en montage is ook duur, kom ik toch nog op zo'n 1200 uit! Bij popal is het inclusief regenhoes en montage 800,- vind ik toch een groot prijsverschil. Ik wil hem trouwens liever nieuw kopen met het Fietsenplan van mijn werk levert dat nl nog een extra aardig voordeel op, maar die gaat ook maar tot een besteding van 750,- ex assecoires. Ik ben er nog niet uit... Blijf het een lastige beslissing vinden, dus meer reacties/ ervaringen zijn welkom!!!
Ik heb niet alles gelezen maar zou zeker geen bakfiets doen! Ik heb een mamafiets met een croozer aanhanger. Daat kan de baby in in een babyschelp, samen met nog een kind. De andere zit op de fiets. Voordeel is dat je ook gewoon een fiets hebt en niet altijd z'n bakbeest. In de stad kun je de croozer lskoppelen en als buggy gebruiken. En het allerbelangrijkst: je oudste fietst bijna zelftanig en dan heb je de bakfiets al niet meer nodig. Zonde van het geld.