tijdens ziektewet ontslagen

Discussie in 'De lounge' gestart door MamavanSamia, 30 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanSamia

MamavanSamia Actief lid

2 jan 2008
    344
    0
    0
    Medewerker Rabobank
    Breda
    Hoi meiden

Ik heb een vraag namens een vriendin. Ze had zich een maand geleden ziek gemeld en kreeg vandaag te horen dat ze is ontslagen. Ze krijgt wel gewoon doorbetaald via het UWV. Ze had verder geen vast dienstverband.

Ik dacht altijd dat je tijdens ziekte niet ontslagen mag worden:(:

2. Esthertje

Esthertje Fanatiek lid

6 sep 2006
    1.807
    0
    36
    Haarlem
    Wanneer loopt haar contract af?

3. MamavanSamia

MamavanSamia Actief lid

2 jan 2008
    344
    0
    0
    Medewerker Rabobank
    Breda
    Ze werkt via een uitzendbureau, dan heb je geen contract ofwel?

4. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

nee als je via een uitzenburo werkt kan je inderdaad ontslagen worden tijdens ziekte, alleen niet als je een contract hebt, tijdelijk of vast dat maakt niet uit,

5. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Mits het contract tijdens deze ziekte afloopt.... want dan is het natuurlijk geen ontslag.. maar gewoon geen verlenging...

6. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Ik was zwanger en had een half jaarcontract, tijdens mijn zwangerschap mijn stuitbeen gebroken en dus ziek op bed. mijn contract liep af en zij besloten hem om die reden niet voort te zetten. En dat mag gewoon! Je hebt geen poot om op te staan als je geen contract hebt oid.

7. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

idd...!

Nu had je toch al geen poot om op te staan (tenminste lijk me pijnlijk) met een gebroken stuitbeen...!
    :)

sorry flauwe bui...

(tjeetje lekkere zwangerschap op die manier trouwens)

8. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Tjsa ach, was toen ontzettend boos (hormoontjes ;) ) Maar nu heb ik een goeie baan. Was inderdaad niet fijn van mijn stuitbeen, is gelukkig allemaal goed gekomen kan weer zitten.

9. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

juist! :D

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Trouwens als je vriendin nog in fase A zit (uitzendovereenkomst) dan is het zelfs zo, dat op het moment dat zij zich ziek meldt... dit wordt gezien als een opzegging vanuit de werkgever en dat zodra zij zich weer beter meldt dat er dan een nieuw "contract" ingaat.
    Dus ja, dit mag gewoon, tijdens fase A.
    Verder heb je normaliter ontslagbescherming, maar men is niet verplicht een aflopend contract te verlengen tijdens je ziekte

11. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

dit weten veel mensen niet:

als je langer voor een jaar bij een uitzendbureau werkt heb je voor 95% dezelfde rechten als een medewerker van het bedrijf waar je werkt..

12. Niet meer actief

Bij was het (8 jaar geleden, dat wel) zo. Ik had een jaarcontract wat in februari 2001 af zou lopen. In september 2000 ben ik de ziektewet ingegaan en daar zat ik nog steeds in toen mijn contract afliep. Maar ze hebben mij nog wel tot een jaar nadat het contract afgelopen (dus feb 2002) was 100% doorbetaald, vervolgens kwam ik in de WAO. Maar geen idee hoe dat bij een uitzendbureau is

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Fase A, duurt tegenwoordig maximaal 76 maanden. Dus zolang je dan geen detacheringscontract hebt, geldt mijn eerdere uitleg.

Heb er helaas zelf mee te maken gehad. Niet dat ik ben ontslagen maar door het feit dat ik vaker dan 2 keer ziek ben geweest, kon ik geen tijdelijk contract krijgen bij de "inlener". Zij konden vanwege reorganisatie perikelen geen vaste contracten geven. En ja, omdat de contracten wel tellen.... dan zou ik in mijn vierder "tijdelijke" contract komen en dus een vaste aanstelling moeten krijgen.

14. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Het ligt denk ik wel aan de reden hoe en wat. Je geeft aan dat die vriend is ontslagen vanwege een "stomme reden" en ik verwijs naar het ziekteverhaal. Dus daar zit wel verschil in.
    Maar ook interpretaties wijzigen wel eens, net zoals met de ontwikkeling van jurisprudentie. Dus je zou best gelijk kunnen hebben.

16. Echeveria

Echeveria Lid

10 jun 2007
    48
    0
    0
    Even een opmerking wat betreft een uitzendkracht in fase A. Deze fase duurt 76 weken en geen 76 maanden. Waarschijnlijk een tikfoutje;)

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Oeps :oops: ja inderdaad, het moet zijn 76 weken. Dank voor de correctie.

Deel Deze Pagina