werken in het VO gecombineerd met moederschap

Discussie in 'De lounge' gestart door guppie81, 21 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik ben een beetje zoekende op het moment. Ik werk op het praktijkonderwijs met een pittige baan, maar mijn man is aan het wandelen op de carriereladder. Ik wil dus liever wat minder gaan werken, om hem die ruimte te kunnen geven.

Ik denk ook vast verder over de toekomst, mijn dochter gaat straks naar school en ik wil haar graag zelf brengen. Dat kan nu niet.

Stel dat ik in het VO ga werken, kan ik dan aangeven dat ik het 1e uur niet wil werken? En zou ik bijvoorbeeld 12 a 15 uur voor de klas kunnen staan, verdeeld over 3 of 4 dagen?
    Wie doet dit en wil ervaringen met me delen?

2. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Hoi Guppie,

Ik werk in het VO en ik denk dat het van de school afhangt. Ik werk 15 uren verdeeld over 2 en een halve dag. De meeste mensen willen woensdagmiddag vrij om bij de kids thuis te zijn. Ik begin later op de dagen dat ik Sem weg moet brengen. Dus ik denk dat het wel mogelijk is.

3. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ah dus het kan wel!
    Mooi dat ik dat weet zeg.

Weet jij of dat bij veel scholen kan?
    Op de school waar ik nu werk is het minumum 15 uur voor de klas, dus dat zou al 4 dagen zijn. Ga dus een andere school zoeken als het zover komt ;)

4. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Mag ik vragen hoe jullie het werken in het VO bevalt? En welke opleiding hebben jullie daar voor gedaan? En wat voor les geef je? (Ben een beetje aan het orienteren wat ik na de pabo wil gaan doen)

5. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb gewerkt op een mbo school, en kon gewoon aangeven dat ik het eerste uur geen les kon geven, dan werd daar rekening mee gehouden in het rooster.

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Oh ja, mbo is natuurlijk ook een optie.

Cherrylein ik heb ook pabo gedaan, daarna Master SEN. Nu dus op praktijkonderwijs, maar verwacht dat ik zonder problemen door naar het VO kan. Mijn voorkeur gaat wel naar basis/kader.
    Of MBO lijkt me ook leuk...

7. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Waar staat master sen ook alweer voor? sorry ben nogal moeilijk in het onthouden van al die afkortingen :D. Heb je dit altijd al gewild of was het meer dat je in aanraking ermee kwam en dacht hé dit is veel leuker dan het basisonderwijs?

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    special educational needs ;)

Ik wilde sowieso niks met onderwijs, maar toch maar gedaan om geld te verdienen. Eerst heb ik in het ZMOK gewerkt, en nu pro. De leeftijdsgroep vind ik veeeeel leuker! Kleine kindjes vind ik eigenlijk alleen leuk als ze van mezelf zijn ;)
    In een groep van 30 heb ik er niet zoveel mee.

9. Beate

Beate Fanatiek lid

13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    Ik werk fulltime in het VO. Na mijn zwangerschapsverlof mocht ik zelfs 1,1fte gaan werken op 4 dagen ivm kinderopvang.
    Ik weet dat tegen de tijd dat Hannah naar school gaat, ik ook de eerste uren vrijgeroosterd kan worden.
    Toen ik nog geen kind had baalde ik er altijd van dat mensen met kinderen altijd de goede roosters hadden en ik altijd overbleef voor het eerste tot en met het laatste uur met maximale tussenuren. Maar nu ik zelf een kleine heb, begrijp ik hoe ontzettend fijn het is dat er rekening met je wordt gehouden.

10. mel1977

mel1977 Actief lid

Hoi, ik werk ook in het VO (groen onderwijs) en bij mij wordt het eerste uur uitroosteren niet op verzoek gedaan. Daar beginnen ze niet aan, omdat dit vaak onmogelijk blijkt te zijn!

Het is bij ons een kwestie van afwachten eigenlijk. Eerst maakte het me allemaal niet zo uit, werkte toch fulltime, maar nu ik part-time werk (0,8fte 4 dgn) vind ik het opeens erg belangrijk :) Ik geef een praktijkvak en heb de "mazzel" dat dit op 1 dag na alleen in de middag is. Alleen op donderdag moet ik om half 9 beginnen en dan is het toevallig oma-dag ;)

Maar goed, ik heb wel gemerkt dat je in heel goed overleg met teamleiders/directeur/roostermakers een aardig eind kan komen......

Succes!

ps waar woon je en wat voor vakken wil/kan je geven? :) Wij zoeken nog vervanging :)

11. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Bij ons op school roosteren ze eerst de docenten met jonge kinderen in - eerste uur vrij, vrij op dagen dat er plek is op het kdv, etc wordt zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Maar geloof dat dat idd erg wisselt per school, ze zijn niet verplicht er rekening mee te houden.

Zou het ook gewoon vragen bij je sollicitatiegesprek, en duidelijk zijn in wat jíj van school verwacht.

12. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik zoek geen vervangingsbaan ;)

MAar als je geen les hebt, dan hoef je niet op school te zijn?
    Ik heb ook wel tussenuren, of eerste uur vrij, maar bij ons (onze locatie) is iedereen er gewoon de hele dag. Van half 9 tot half 5.
    Is dat dan ouderwets?

13. Beate

Beate Fanatiek lid

13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    Bij ons op school moet je wel van 8 tot 5 beschikbaar zijn op werkdagen. Maar als je maar les hebt tot 1 uur en er is geen vergadering oid kan je gewoon lekker naar huis!

14. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Ik denk dat ook dit van de school afhangt. Ik mag gewoon weg als ik klaar ben, net zoals ik ook later op school kom als ik later begin. Vegadering is alleen op dinsdag, en die duurt dan bij ons tot een uur of 4/5.

15. amber1978

amber1978 VIP lid

7 mei 2007
    5.956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    Het is per school verschillend. Bij ons mogen ze 15 uur over 4 dagen verspreiden dat staat in de CAO.
    Ze proberen er wel rekening mee te houden.

Wel kun je aangeven of je de eerste uren vrij wilt zijn of niet. Ik breng iedere dag mijn twee oudste weg.
    En bij ons op school mag je naar huis wanneer je lessen afgelopen zijn.

Ik werk op een reguliere middelbare school vmbo tl- havo - atheneum.
    En ik begeleid leerlingen met ASS bij ons op school. Verder geef ik 11 lesuren les.

16. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik mag ook wel weg als mijn les erop zit hoor, maar dat doe ik alleen als ik iets heb. Verder blijft ook iedereen, dus beetje raar als ik dan steeds naar huis ga.
    Ga wel meestal rond 4 uur naar huis, dus klaag ook niet hoor! Op vrijdag zelfs om 3 uur!
    Maar goed om te weten, dan ga ik over een tijdje op zoek naar een school die me de eerste uren vrij wil geven ;)

En wij hebben trouwens een mama regeling voor die 15 uur. Je moet dan 2 uur extra werken en dan wordt het in 3 dagen gepland. Wel lekker voordeel voor de school ;)

17. mel1977

mel1977 Actief lid

:oops: Ik ben meestal een van de laatste die weggaat :) Erg deprimerend als je de parkeerplaats oploopt en er staat nog maar 1 auto.... en ook erg saai :(
    Nu heb ik op de donderdag en vrijdag wel les tot half 5 en tsja, dat hebben alleen de praktijkdocenten klas 4, de rest is over het algemeen uiterlijk kwart voor 4 klaar.

Wij werken met lesuren (ik 23) en taakuren. Het spreekt voor zich dat je die lesuren aanwezig bent, maar tijdens die taakuren hoor je ook op school te zijn om van alles en nog wat te doen. Maar goed, t is een ruim begrip, ik heb 1 uur per week voor de boodschappen voor m'n les, die doe ik alitjd op maandagochtend (eigen tijd), maar begin daardoor op dinsdag een taakuur later dan in mijn rooster staat.
    Maar als ik zoals maandag (de 1e 4 uur) en vrijdag (de 1e 2 uur) vrij ben, dan sta ik ook niet om half 9 op de stoep, dan breng ik eerst op m'n gemakkie Sam weg, heerlijk.
    (stiekum hoop ik dat ik zo'n rooster elk jaar krijg :D )

@guppie81 als je gym of engels kan geven is het vervanging van zieken, die ook niet meer terugkomen ;) De overige vacatures zijn wel vervanging :(

groetjes Mel

Deel Deze Pagina