80.000 kippen dood door brand. Kan iemand dit uitleggen?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door merah, 16 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    In Woudenberg zijn 80.000 kippen omgekomen door een brand in een schuur.
    De brandweer had de brand snel onder controle, maar desondanks kwamen alle kippen om.

Dit snap ik dus nooit. Je leest het zo vaak. Kippen, varkens, schapen...
    Als een brand snel wordt ontdekt, dan zet je toch de deuren open voor die beesten?
    Zeker voor kippen, waarbij tegenwoordig alles minimaal 'scharrel' is, moet dat toch heel eenvoudig zijn.
    Mij bekruipt het gevoel dat dit een financiële overweging is: kippen loslaten (en later op een humanere manier slachten dan om laten komen in een vuurzee) is veel gedoe (om later weer te vangen) en om laten komen in de brand valt misschien wel gewoon te verhalen bij de verzekering.
    Of dit is weet ik niet en ik wil ook niemand beschuldigen, dus misschien is er hier iemand die dit uit kan leggen.

2. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.192
    1.053
    113
    Vrouw
    Ik las het net en vroeg me hetzelfde af. Plus dat ik best schrok van het aantal.

3. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik denk dan weer; bij kippen ligt er stro en die veren zijn super brandbaar. Is geen houden aan. De kippen zijn binnen een paar minuten dood, in die tijd heb je de brand zelf nog niet eens door als boer.

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Ja vreemd idd. Alle kippen kwamen op. Je zou denken dat er heel wat kippen kunnen gered worden gezien het niet in een keer in brand staat.

5. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Kijk dit staat ergens in op een website: Een buurvrouw zag om kwart over zeven iets branden ,,Maar dat gebeurt wel vaker. Ik sloeg er verder geen acht op. Toen ik een half uur later weer keek, zag ik een enorm vuur met dikke rookwolken. Toen was het echt mis."

Dus daarom zijn ze allemaal dood.......te laat ontdekt

6. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Bij brand stik je eerder dan dat je omkomt door de vlammenzee. Verder is het mogelijk dat de kippen in hokjes zaten. Ik kan niet opmaken of het een scharrelkippen bedrijf is.

Ongetwijfeld krijg ik nu weer commentaar, maar dieren worden dagelijks gedood voor onze consumptie. Vaak op de meest nare wijze.

Een nog wredere methode om kippen te ‘bedwelmen’ is onderdompeling in een waterbad waar elektrische stroom op staat. De vogels worden uit de kratten gehaald en bij volle bewustzijn aan de poten opgehangen aan slachthaken. Via een transportband, met daaraan de vogels die ondersteboven hangen, kunnen zo’n 150 dieren per minuut naar het elektrisch geladen waterbad geleid worden. De koppen van de dieren worden gedurende 4 seconden ondergedompeld in het bad. De elektrische stroom wordt verondersteld de dieren in een staat van bewusteloosheid te brengen, maar de effectiviteit van de methode is zeer omstreden.

Bron: https://www.animalrights.nl/stop-de-slacht/slachthuizen

Wellicht stond bovenstaande slachtmethode deze kippen wel te wachten. Heb geen idee of een kip meer lijdt door verstikking bij brand of bij een elektrisch dompelbad.

Van de week waren er ook verontwaardigde en half huilende mensen op tv, want iemand had ganzen doodgereden. Terwijl ganzen, wegens overlast, met honderden worden vergast.

Ik vind het enigszins hypocriet dat men zich druk gaat maken over het doodgaan van dieren op andere wijze dan slachting, maar dat het prima is om dieren te doden wanneer het een dier voor consumptie betreft of wanneer het 'overlast' bezorgd.

puzzelstukje, Debjola, Liekje81 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #7 merah, 16 jun 2017
    Laatst bewerkt: 16 jun 2017
    Stro? Ze 'scharrelen'. Daar is meestal alles mee gezegd helaas, zeker bij van die opfok-kuikens.
    Ik denk dat de optie 'rook', iig bij kleinere dieren, wel een verklaring zou kunnen zijn.

8. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Heel veel redenen, maar de reden die jij noemt kan ik je direct mee uit je droom helpen: de kosten van een stalbrand zijn voor een boer ontzettend hoog. Hij krijgt niks meer voor die kippen dus het geld dat gestopt is in het kopen vd kuikens, de kosten van voer, verlichting, alles. Uiteindelijk wordt de boer er niet beter van. Vaak kan de verzekering de boer wel (grotendeels) compenseren, maar de ellende en de sores wegen daar niet tegenop.

De reden dat de dieren vaak overlijden is omdat veel stallen niet erg brandveilig zijn, er ontstaat rookontwikkeling waar dieren vaak niet tegen kunnen en, zoals hier eerder gezegd, door de hoeveelheden stof, stro en andere brandbare stoffen is het gewoon al snel een zootje binnen waar de dieren niet op kunnen overleven. En daarnaast, hoe lullig ook, krijgt de brandweer de opdracht de prioriteit bi het woonhuis te leggen, niet bij de stallen. Mensenlevens zijn belangrijker dan dierenlevens.

Als je het interessante materie vind, lees dit dan eens door: https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/rapport_brand_in_veestallen.pdf
    Met name hoofdatuk 4, hoofdstuk 6 en hoofdstuk 11 zullen je vragen wellicht kunnen beantwoorden.

Zara75 vindt dit leuk.
  9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat brandweer makkelijk kiest voor 'gecontroleerd uit laten branden' als er geen mensenlevens in het spel zijn was mij bekend. En al hoewel ik het begrijp heb ik er toch moeite mee. Zo weinig dat een dierenleven waard is...
    Dank voor de link. Zal het op een rustiger moment eens doorlezen.

10. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Realiseer je ook dat, zeker bij een pluimveebrand, de boel gemiddeld binnen 10-15min niet meer te redden is voor kipjes. Bij koeien heb je wat meer tijd, die kunnen meer hebben, maar kippenstallen hebben de tijd zwaar in het nadeel. In bovenstaand linkje lees je ook dat het bij koeienstallen vaak wel haalbaar is de deuren nog open te gooien en zo dieren te redden.

11. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Ik verbaas me eerlijk gezegd vooral over het aantal kippen die men in de stal heeft weten te proppen. Dat heeft niets meer met 'scharrel' te maken. Dat men bij een brand niet de kippen zal 'redden' verbaast me niets eigenlijk. Áls ze al gered hadden kunnen worden zullen de kosten niet tegen de baten afwegen, en deze mensen houden kippen wegens pure winst, en niet vanuit sentimentele overwegingen. Het zou me eerlijk gezegd niet eens verbazen dat het verzekeringstechnisch voordeliger zou zijn voor de boer om de kippen niet te redden.

12. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Dat eerste ben ik dan wel weer met je eens ;)

In een scharrelstal mogen 9 kippen per m2 zitten. En nee, dat is geen typfout. Minimaal 1/3 vd stal mag geen rooster bevatten, waardoor de kippen dus kunnen "scharrelen". Bij de vroegere legbatterij mocht je 18kippen op 1m2 houden trouwens.

De rest van wat je zegt is volledige onzin, verzekeringstechnisch is het voor een boer zeker niet gunstiger om de bende te laten afbranden. In het meest gunstige geval hebben ze er geen kosten aan, maar meestal wel (hoewe niet extreem veel). Het levert ze echter vaak wel veel stress op, want ze zijn hun inkomsten tijdelijk kwijt.
    Pure winst en geen sentiment zou ik niet willen zeggen, kippen houd je niet als je geen hart voor je werk hebt. Er zijn genoeg banen die vele male beter verdienen dan veehouderij. Maar nee, het zijn geen huisdieren nee. De meeste veehouders kunnen helaas ook niet anders dan de minimum eisen aanhouden. Als ze meer doen hebben ze meer kosten en daar weigert de consument voor te betalen. En dus verzuipen ze.
    Wil je een veehouder helpen, koop minder vlees en koop vlees dat beter gehouden wordt.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  13. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik denk dat het komt omdat vogels heel delicate luchtwegen hebben. Rond de kerst en oud en nieuw wordt er immers ook gewaarschuwd dat als je gaat gourmetten je je vogeltjes even in een andere ruimte zet omdat ze anders de volgende dag zomaar dood kunnen zijn. Puur van de "lucht" wat van gourmetten afgeeft. Dus een brand waar in korte tijd veel rook ontstaat zal mi veel sneller een vogel kunnen laten dood gaan

14. Whysteria

Dat heb ik dus ook niet gezegd? Ik zei 'verzekeringstechnisch zou het waarschijnlijk gunstiger zijn de kippen niet te redden'. Dit n.a.v. de openingspost waarin wordt gevraagd waarom men de deuren niet openzet om de dieren te laten ontsnappen. Ik denk hierbij ook aan eventuele extra schade die 80.000 rondfladderende kippen in paniek kunnen aanrichten, en de kosten om ze weer allemaal te vangen.

Ik heb nergens gezegd dat de boer financieel beter wordt van een brand.

15. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Maar ook dat is niet zo. Ten eerste: waar stuur je de kippen heen. Een scharrelstal heeft geen buitenren dus ze lopen op de straat, op het erf, duizenden kippen. Die krijg je zelfs niet meer gevangen. En eerlijk gezegd, wat denk je dat de reactie van het publiek is als die kippen op de weg zitten en een ongeluk veroorzaken op de weg?
    Verder, hoe lullig ook, maar vleeskippen kunnen niet eens meer lopen rond de slachttijd. Die plofkippen kunnen hun eigen gewicht niet meer dragen, zelfs als je de staldeur open zet. Maar 9 van 10keer zijn kippen sowieso al dood voor de brand uberhaupt opgemerkt is.

16. Whysteria

[QUOTE="Littlegirl1989, post: 20741750, member: 97790"]Maar ook dat is niet zo. Ten eerste: waar stuur je de kippen heen. Een scharrelstal heeft geen buitenren dus ze lopen op de straat, op het erf, duizenden kippen. Die krijg je zelfs niet meer gevangen. En eerlijk gezegd, wat denk je dat de reactie van het publiek is als die kippen op de weg zitten en een ongeluk veroorzaken op de weg?
    Verder, hoe lullig ook, maar vleeskippen kunnen niet eens meer lopen rond de slachttijd. Die plofkippen kunnen hun eigen gewicht niet meer dragen, zelfs als je de staldeur open zet. Maar 9 van 10keer zijn kippen sowieso al dood voor de brand uberhaupt opgemerkt is.[/QUOTE]

Maar dat was dus precies wat ik bedoelde te zeggen :)

Deel Deze Pagina