Volgende week is onze grote kleine meid 6 maanden en gaan we over op flesvoeding nummer 2. Volgens het cb (waar ik gister was) kon ik gewoon verder gaan met nr 2 als het pak van nr 1 op was. Niet nodig om te mengen oid. Op het pak van nr 2 staat dat ze er 3-4 keer van mogen hebben en onze dame zit nog op meestal 5 voedingen. Volgens de cb arts hoefde ik dat niet zo nauw te nemen en gewoon kijken hoe haar ritme straks wordt. En als ze meer bijvoeding krijgt zou ze ook minder flesvoeding nodig hebben. Dat is hartsitkke logisch natuurlijk, maar dat gaat weer niet van de één op andere dag want zoals de consultatiebureau-arts ook zei, ga je daar de komende maanden mee bezig. Ik lees hier altijd dat ze beslist niet meer dan zoveel flesvoeding mogen hebben, terwijl de cb arts daar een beetje vaag van keek en daar niet zo moeilijk over deed. Dus, hoe ging/gaat dat bij jullie? Hoe doen/deden jullie de overgang naar meer bijvoeding en minder flesvoeding en dan vooral in deze periode (rond 6 mnd)?
Ik wilde net zo'n topic openen, dus ik lees mee als het mag! Mijn meisje is net van 5 naar 4 flessen en eet groente en fruit heel goed, maar ze laat nu van de fles van 11 uur en van 15:00 min 70 cc staan, weet ook even niet zo goed of er dan alweer 1 af moet?
Wij hebben zo rond de 6 maanden de laatste fles van 11 uur laten vallen. Schema was 8 uur 200 ml 10.30 fruit 12 uur brood en 200 ml opvolgmelk 16 uur groenten en daarna 200 ml 20 uur 200 ml. Soms liet ze wel wat staan en nu naarmate ze meer gaat eten wordt de hoeveelheid om 12 en 16 uur ongeveer de helft. Misschien is je baby er ook wel an toe om de laatste fles te laten vallen. Ik was er in ieder geval wel aan toe
Ze krijgt de laatste fles al om 19.00 uur.... die van 's avonds is al heel lang geleden weggevallen. Ze krijgt nu meestal om 7.00 / 11.00 / 14.00 / 17.00 / 19.00 De laatste twee zijn minder grote flessen, maar ze redt dat gewoon niet om te wachten tot 19.00 uur. Maar als de rest ook een beetje opschuift door een fruithap 's morgens, dan kan ze misschien rond 17.00/18.00 een groente hap krijgen en op die manier terug naar 4 flessen. Zo had ik het zelf bedacht. Geven jullie ook extra vocht bij dan als ze minder melk gaan drinken? En wat geven jullie dan, diksap of water of nog wat anders?
Ik zou lekker 1 blijven geven en beginnen met de hapjes. Gaan die hapjes lekker en wil ze minder fles, dan zou ik overgaan op opvogmelk. Je kunt dan best vijf flessen geven, als je ze maar kleiner maakt, zodat je niet meer dan 24 schepjes geeft.
Wij gaven altijd flessen met 4 uur ertussen. Helemaal als je bijvoeding gaat geven wil je dit tussen de flessen in doen denk ik? Dan is 3 uur erg kort. Dus kwamen we uit op 4 flessen overdag. 6.00 fles 10.00 fles 12.00 fruit 14.00 fles 16.00 groenten 19.00 fles Toen ik met 2 begon kreeg hij s'avonds ook nog een fles, maar flesvoeding 2 zitten ze veel voller van en liet hij de laatste fles vervallen. Misschien is dat bij jou ook zo? Klinkt logisch lijkt mij. Je kunt het ook doen zoals dirksmama zegt. Is ook een optie. Ik heb toen hij nog 4 grote flessen dronk geen vocht bij gegeven. Pas toen hij brood kreeg eigelijk. En meestal geef ik hem erg verdunt diksap/thee bij brood en fruit en tussendoor water. Hij drinkt niet heel veel bij zijn eten dus bied ik hem onder het spelen water aan. Dat gaat echt met kleine slokjes tegelijk
He Ikke, Ons 'schema' is ongeveer zo; 08.00 fles 180/6+ 2 granenpap 10.00 fruit 12.00 fles 180/6 14.00 brood (zijn we net mee begonnen, stelt dus nog niets voor) 16.00 fles 180/6 17.30/18.00 groente 19.00/19.30 fles 180/6 Maar wij zijn wel langzaamaan begonnen met fruit met vier maanden, groenten met vijf maanden en nu dus brood erbij. Ik zou ook nog even op voeding 1 blijven, totdat ze fruit en groenten gaat eten, en dan bedoel ik 100a150 gr per keer.
Dit hebben wij ook gedaan! Pas met negen maanden ging ze zoveel eten dat ze genoeg binnenkreeg en liet wat flessen vallen. Nu zit ze op drie flessen 180/6 en twee keer kruidenthee. Het is een natnek denk ik
Daar ben ik weer even... Omdat ze de laatste twee weken toch redelijk overging op 4 flessen van 210/7 van nr. 1 en steeds meer van haar fruit en groentehapjes neemt, zijn we van de week toch overgestapt op nr. 2. Tot gisteren ging dat wel prima, maar vandaag heb ik echt het idee dat ze er niet genoeg aan heeft. Ze heeft om 7 uur 180/6 gehad, om 10 uur fruit en om half 11 weer 180/6. Om half 2 had ze alweer honger. Ik wilde een halve fles geven met wat meer water erbij (tip gekregen van een collega), dus 120 water met 3 schepjes. Daarna had ze echt nog honger, dus nog 40/1 klaargemaakt, heeft ze ook nog opgedronken. Daarna op bed gelegd, bleef ze huilen dus ik nog wat klaar maken maar ondertussen viel ze net in slaap... Als ik maar op die max 24 schepjes mag komen vandaag heeft ze er nog maar 6 te gaan. Dat gaan we niet redden ben ik bang. (ze krijgt straks nog wel een groentehap tussendoor). Ik heb ook het cb gebeld, de vk belt me straks terug dus ben benieuwd wat die zegt. De arts zei vorige keer dat ik maar 'even moest kijken' hoeveel ze wil hebben, maar mijn vraag is nu echt hoe ernstig is die max....
eventueel mengen met rooibosthee? ik doe wel eens 120 cc thee, 1 schepje voeding en de rest van de fles vullen met water. wat ik altijd heb begrepen is dat een keertje teveel niet zo erg is, maar dat het wel slecht is als het vaker is. (heeft dan weer te maken met nieren, die dat niet kunnen verwerken dacht ik)
Het cb adviseerde de bijvoeding uit te breiden. Eventueel pap, tussen de middag stukje brood proberen en 's avonds een "echte" maaltijd. Groente, aardappeltje en stukje vlees.. Dus eerst maar kijken of dat lukt. Ze heeft nu net nog een flesje 80/2 gehad dus voor vanavond nog een 180/6 'over'. Op zich komt dat nu wel weer mooi uit, alleen vanmorgen leek ze zo hongerig, ik dacht zo komen we de dag nooit door!
Als ik het goed begrijp heeft ze dan 2 schepjes te veel gehad? Nou ja dat zou ik voor een keer wel acceptabel vinden Hier ook een meisje wat niet altijd goed eet maar wel veel drinkt, echt ruimschoots teveel. Wij hebben het opgelost door thee te geven, blijkbaar heeft ze hier dorst.
Nou uiteindelijk niet dus! Wel meer water. Van de laatste fles zonet (180/6) liet ze ook nog 30 cc staan, dus eigenlijk 1 schepje minder vandaag Ik bied overdag steeds wat water aan bij het fruit maar daar wordt ze een beetje boos van ze zal wel denken aah lekker melk en dan is het dat vieze koude water...
Wij hebben bij DL tot 8 mnd 5 flessen nr 1 gegeven, tot ze zelf toe was aan 3 flessen en meer bijvoeding.
Ja wil ik binnenkort ook proberen. En we hebben diksap gehaald, daar wil ik ook een beetje van proberen. Hou zelf ook niet van water drinken
Wil niet zeggen dat je het verkeerd hebt gedaan hoor, maar ik neem aan dat. nr. 2 anders van samenstelling is dan nr. 1 (anders was er ook geen verschil natuurlijk) dan is het toch niet voor niks dat ze dat vanaf 6 maanden adviseren omdat ze dat dan ongeveer nodig hebben? De broccoli met aardappel was hier trouwens geen succes vanavond nou was mevrouw ook erg moe omdat ze vanmiddag weigerde te slapen dus dat hielp niet erg mee. De vanilleyoghurt daarentegen....... ze sloeg boos met dr handjes op tafel toen ik zelf verder ging met eten! (ze mocht 3 hele piep kleine hapjes)
Heb je de verpakkigen al eens bekeken? Zo ja dan zie je dat de verschillen klein zijn... Dus het maakt niet zo heeel veel uit En nee je MOET niet over met 6 maanden.. Het mag.. Dus kan ook rustig een maand later zijn oid