Nachtbeugel na slotjesbeugel plus spalkje

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luna86, 3 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Mijn zoon zijn beugel mag er nu uit, er worden boven en onder spalkjes geplaatst. Het advies is om een nachtbeugel te nemen maar ik twijfel omdat mijn zoon deze toch niet consequent gaat dragen :confused: dat deed hij met zijn andere beugel ook niet en elastiekjes al helemaal niet :oops::rolleyes:

Hoe is jullie ervaring met alleen spalkjes? En als je kind een nachtbeugel heeft, draagt hij deze zonder gedoe? Of is het een vervelend iets?

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    hier toevallig zoon die straks moet happen voor de nachtbeugel. Hij draagt het wel consequent en vroeg dus of de spalk (alleen onder) echt nodig was omdat hij daar (autisme) erg tegen op zag. Hier kon het dus prima zonder spalkje als hij de nachtbeugel consequent draagt (en daar zijn wij niet bang voor)

Zoon had een invisaligne , nachtbeugel is hetzelfde principe en hij heeft daar nog nooit last van gehad dat het vervelend was.

Luna86 vindt dit leuk.
  3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier zijn de oudste kinderen al even klaar met beugelen en hebben zowel onder als boven een spalkje.
    Zij kregen ook een nachtbeugel maar die hebben ze amper gedragen. Ze vonden het vooral heel smerig zo'n ding in hun mond. Volgens mij zijn ze ook gewoon weg/ kwijt.
    Bij de oudste zijn zijn tanden nog heel recht maar bij dochter lijkt het wel iets te verschuiven maar ik denk dat dit ook wel was gebeurd met een nachtbeugel. Verder een prachtig gebit. Het ligt denk ik echt aan het kind zelf of hij/zij het wel wil gaan dragen en of ze consequent genoeg zijn.
    Als je zoon nu aangeeft geen nachtbeugel te willen dragen dan zou ik hem niet nemen maar hem er wel op wijzen dat zijn tanden kunnen verschuiven al vraag ik me af of dit nu werkelijk zo is aangezien er ook al spalkjes zitten.
    Het gaat volgens mij vooral om de beginfase na het beugelen.

Luna86 vindt dit leuk.
  4. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Hier na een herbst en slotjes nu ook een spalk, nachtbeugel en een invisiline voor 's nachts. Ze heeft ze niet iedere nacht in maar zo af en toe. Om en om... hoeft ook niet superlang meer begreep ik (ga eigenlijk nooit mee naar die ortho) dus valt wel mee.
    Ja ze vindt het goor maar wil ook niet meer terug naar die slotjes (of erger: herbst!)
    Daarbij heeft dat hele beugelen klauwen met geld gekost dus ikzelf ben er ook wel bij gebaad dat het recht blijft staan. En dat heb ik haar ook wel uitgelegd aan het begin van die nachtbeugels. Snapte ze ook.

Luna86 vindt dit leuk.
  5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ikzelf heb een spalkje onder, daar staat het nog prima. Maar die nachtbeugel had ik na 4 jaar beugelen echt geen zin meer in. Boven is het dus weer wat scheef gaan staan. Maar niet zo erg dat ik er wat aan ga doen.

Luna86 vindt dit leuk.
  6. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Wat is het idee van een nachtbeugel?

Ik heb al jaren spalkjes (boven en onder) en nooit een nacht beugel gehad. Mijn tanden staan nog steeds heel netjes en recht

Luna86 vindt dit leuk.
  7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Is mij ook nooit helemaal duidelijk geworden. Volgens mij is het vooral voor net na de periode met beugelen omdat tanden dan toch weer naar hun oude positie willen verschuiven.
    Hier hebben ze hem maar heel kort gedragen en vervolgens zoekgeraakt en nooit meer gevonden. Ik vermoed nog steeds dat ze eens in de wasmachine zijn verdwenen met het afhalen van de beddenlakens.

Luna86 vindt dit leuk.
  8. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    De ortho gaf aan niet directe noodzaak te hebben bij een nachtbeugel. Zeker omdat wij zelf al aan hebben gegeven dat hij het toch niet gaat dragen. Over 2 mnd hebben we een nacontrole, blijkt dan dat het is gaan schuiven dan kan het alsnog en anders laten we het zo. De spalkjes zijn veel langer dan ik van vroeger ken dus ik heb er wel vertrouwen in dat het blijft staan.

@aardbei1707 ik wist ook niet precies waarom zo’n nachtbeugel moet maar na wat inlezen zag ik dat de tanden het eerste jaar weer naar de oude positie kunnen gaan schuiven. Dat zou zonde zijn.. we nemen voor nu het risico maar even. Net zoals bij jou @Anouk2005 zie ik het hier ook gebeuren dat het een tijdelijk iets is..

Anouk2005 vindt dit leuk.
  9. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Eerlijk? Ik denk het spekken van de portemonnee van de orthodontist...

aardbei1707 en Anouk2005 vinden dit leuk.
  10. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.570
    113
    Ik heb ook een tijdlang een nachtbeugel gehad en volgens mij tegelijkertijd ook een spalkje boven. Maar dat is allang geleden, dus kan ook zijn eerst nachtbeugel en daar het spalkje.

Van het spalkje heb ik inmiddels nog maar twee slotjes zitten, de rest is er in de loop der jaren al vanaf gegaan.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Die spalkjes gingen hier nog wel eens ongemerkt los op meerdere plekken en meerdere keren. Dan scheelt het dat ze nog een nachtbeugel heeft.

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Wat de inplantoloog mij heeft uitgelegd ( hier is de beugel nog maar de beginfase van het traject) duurt het minimaal 3 maanden voordat je tanden echt vastgroeien op de nieuwe plek en is het daarom erg aan te raden om nachtbeugels te dragen. De ortho heeft dit inderdaad bevestigd. En onze ervaring is ook zo.

Zoon was in oktober klaar met beugelen, toen moest de tandarts aan de slag voor een brug, ook de zorgverzekeraar nam zijn tijd om alles goed te keuren (zodat het vergoed wordt), eind november een gesprek met de implantoloog (want alles moest voor zijn 18de op papier staan en goedgekeurd worden zodat het op zijn 21ste, wanneer hij uitgegroeid is, nog wordt vergoed omdat het om een geboorte defect gaat) waren zijn tanden alweer op weg naar hun oude plek . In december dus weer meteen begonnen met beugelen tot gisteren. Het gaat dus ontzettend snel

suus1983 vindt dit leuk.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Hier is dat standaard na een behandeling. Mijn zoon werd voor zijn traject ook al gewaarschuwd dat als hij zijn nachtbeugel niet zou dragen alles zou gaan verschuiven, zeker als tzt de verstandskiezen zouden doorkomen (hij had wel een wat extremer gebit).

Maar goed. Dochter heeft haar nachtbeugel nu 1,5 jaar en draagt hem elke nacht. Was helemaal in paniek, omdat ze hem een keer was vergeten tijdens een weekendje weg.
    Zoon krijgt die van hem volgende week, zijn beugel is er net uit.
    Beiden hebben ze ook spalkjes. Zie zelf niet zo goed waarom je het niet zou doen. Kan geen kwaad, is niet heel duur en ze merken er niks van. Zijn doorzichtig en volgens dochter voel je er nagenoeg niks van. Slechts 1 extra handeling na het tandenpoetsen. En als alles wel gaat verschuiven is dat toch super zonde van zo'n lang, duur traject geweest.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Die 100 euro op 3000 euro? Dat lijkt me niet. Bovendien is het traject dan gewoon klaar. Als de ortho zijn portemonnee wilde spekken zou hij toch juist willen dat alles weer gaat verschuiven?
    Die spalkjes werken alleen op de voortanden en niet op de kiezen, daar is de nachtbeugel ook voor.
    Zoon heeft 2 kiezen laten trekken, waardoor extra ruimte is gecreëerd. Niemand zit er op te wachten dat die tanden gaan schuiven in zijn mond.

15. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Nog jaren na een beugel kunnen tanden terug gaan schuiven naar hun oude positie, beetje afhankelijk van de oorspronkelijke stand en het traject met beugel. Soms is alleen een spalkje genoeg, soms heb je echt een retentiebeugel nodig om die nieuwe stand te houden. Mijne kostte geloof ik nog niet eens €100…

suus1983 vindt dit leuk.
  16. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Nee echt omdat het anders weer gaat 'werken', eigenlijk net als waar de spalkjes voor zijn. Nachtbeugels die bijna niet gedragen worden passen op den duur ook niet meer goed :rolleyes:.
    Hier twee dochters met spalkjes en nachtbeugels. Volgens mij hebben ze ze in het begin, de eerste maanden, nog wel geregeld in gehad. Maar op den duur vergaten ze het toch, ik denk dat ik dat ook zou hebben. Dat gaat toch niet werken levenslang? o_O:oops:

17. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Ik heb een spalkje onder, daar staat het nog prima. Ook nooit losgeraakt (spalkje is op elke tand vastgemaakt). Man heeft ook een spalkje, maar is alleen op de uiteinden vastgemaakt, die is laatst wel losgeraakt.

Voor boven kreeg ik een nachtbeugel, maar die vergat ik best vaak, had ik ook geen zin meer in. Waardoor het boven weer wat scheef gaan staan.

18. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Nouja, het zal vast wel helpen hoor, maar het was meer cynisch bedoeld. Mijn dochter had eigenlijk helemaal niets ergs en moest toch van alles bij de ortho en uiteindelijk dik 2 jaar daar gelopen en nu dus nachtbeugel. Wat ik gewoon beetje 'typisch' vind is dat iedereen die een stap over de drempel zet bij een ortho ook echt een beugel krijgt en er nog nooit iemand is weggestuurd omdat het eigenlijk wel ok was... Ik bedoel: op een gegeven moment vond ik het echt wel heel prima eruit zien bij mijn dochter en ze moest toch maar elke keer terugkomen. Totdat ik een keer belde hoe lang het allemaal nog ging duren. Opeens mocht hij er toen een maand later uit...

spruitje80 vindt dit leuk.
  19. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Mijn tanden zijn amper gaan verschuiven met spalkje maar toen de tandarts deze eruit haalde zijn mijn boventanden toch weer gaan schuiven. Inmiddels heb ik zelf ook weer een beugel. Heel zonde natuurlijk.. Ik wil sowieso spalkjes en misschien ga ik voor mijzelf wel voor een nachtbeugel. Mijn traject is ook een stuk korter dan bij de oudste.
    Bij de oudste weet ik gewoon zeker dat hij het niet gaat dragen dus los van de kosten heb ik ook geen zin in het gedoe. Mocht bij de controle blijken dat het wel nodig is dan gaan we een poging wagen. Bij de jongste zijn kiezen getrokken dus daar zie ik dan iets meer de noodzaak van een nachtbeugel. Hij tandenknarst ook dus ik hoop dat hij een dubbele functie heeft en dat het zijn tanden ook zal gaan beschermen.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Dan heb je simpelweg de verkeerde ortho. Want bij 1e bezoek bij dochter zei hij dat ze het niet echt nodig had en dat we daar zelf over moesten beslissen of we het geld er voor over hadden. Dochter wilde graag en kregen op dat moment 100% vergoeding, dus toen wel gedaan. Na 1.5 jaar was ze klaar.

Deel Deze Pagina