Hoe reageer jij als een ander kindje speelgoed stuk maakt van jouw kind of andersom ?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door one of kind, 28 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hallo meiden,

Ik vroeg me af hoe jullie reageren als speelgoed stuk wordt gemaakt van jouw kind door een ander kindje.
    Of als jullie kind iets kapot maakt.

Hier had zoon iets gekregen van zijn opa en oma afgelopen zondag en hij was er helemaal blij mee.
    Het was wel van een speelgoedbeurs maar dat maakt natuurlijk niet uit!
    Trots laat hij het toenstraks zien en ik ben nog geen 2 tellen beneden met mijn dochter en ik hoor mijn zoon heel hard huilen:(.

Pop van spidermand kapot:( hoofd eraf gebroken.
    Ik vond het zo zielig voor hem want hij was er zo trots op en nam hem al die dagen al mee naar bed etc.
    De mama was hier niet van het kindje.
    Heb haar wel gezegd dat ik wilde dat ze sorry zei, wat ze eerst vertikte.
    Want ze kon er niks aan doen zei ze, al gaf ze wel toe dat zij het gedaan had.
    Zoon dus al de hele ochtend en middag in tranen:(

Ik zelf zeg ook heel vaak tegen mijn zoon van voorzichtig enz.
    En ik zou ook best boos op hem zijn .

De reactie van de andere kant was, ik hoop dat te maken valt.

Natuurlijk niks om een vriendschap voor op het spel te zetten maar vond het echt niet leuk.

2. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Huh waar was moeder dan?
    Heeft ze sorry gezegd?

Meer dan dat kun je denk ik niet doen? Of je moet het door de ouders willen laten vergoeden... maar dat zou ik denk ik niet zo snel doen met een pop?

Dit soort dingen gebueren met kinderen...

3. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Moeder moest dat op moment ergens zijn.
    Ze heeft uiteindelijk met tegenzin sorry gezegd al vond ze het een beetje onnodig;)

4. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Oh het kindje was bij jullie aan het spelen?

5. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    ja ze bleef even bij mij:)

6. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    En heb je de moeder van het kindje ook gesproken of niet?

7. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dat ligt aan wat dingen. Leeftijd kind, was het per ongeluk of met opzet kapot gemaakt.

Heel jonge kinderen zullen nog niet doorhebben dat speelgoed stuk kan gaan. Schoolgaande kinderen weten dit als het goed is wel.
    Als het speelgoed per ongeluk kapot is gegaan zou ik niks doen. Dat kan gebeuren. Als het speelgoed met opzet kapot is gemaakt, zou ik dat wel aan de moeder vertellen.

8. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je niet weet hoe het kapot is gegaan, zou ik niet boos zijn. Wie weet deed ze wel iets heel gewoons met de pop en brak toen het hoofd er al af. Vergoeding of wat dan ook lijkt me ook overdreven. Natuurlijk sneu voor je zoon! Misschien kunnen jullie afspreken voor een nieuwe pop te sparen?

Bij opzettelijk iets kapot maken, is het wel anders. Dan zou ik het sowieso tegen de moeder zeggen en ze niet meer zonder toezicht laten spelen. Als mijn dochter opzettelijk iets van een ander kapot zou maken, zou ik wel boos zijn en 't vergoeden. Maar ik zou niet meteen van een ander een vergoeding vragen, ligt er ook maar net aan wat het is.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Is dit bij jullie thuis gebeurd onder jou toezicht dan vind ik het wel een beetje eigen verantwoordelijkheid.

Tenminste...niet jou schuld dat het is stukgegaan maar wel dat het kon gebeuren.

Uiteindelijk ben jij er om het in de gaten te houden.

Sneu maar het gebeurt.

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hmm ik vind een kind dwingen sorry te zeggen terwijl je de omstandigheden niet kent (je was er niet zelf bij) niet zo eigenlijk.

Verder heb ik het gelukkig nog niet aan de hand gehad, dus weet niet hoe ik zou reageren naar de moeder.

11. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Het hangt van zoveel dingen af wat ik zou doen.
    De leeftijd van een kind: jonge kindjes beseffen niet altijd dat je met gooien iets stuk kan maken, maar een ouder kind wel.
    Ging het per ongeluk? Soms is speelgoed niet heel stevig, of mankeert er al wat aan.

Als mijn kind het expres zou slopen mag hij hetzelfde, of iets vervangends uit eigen zak betalen (mits het geen 100 euro kost, maar dan zouden ze er ook niet mee spelen denk ik;))
    Als het per ongeluk ging zou ik het betalen.
    Ook weer afhankelijk van de leeftijd natuurlijk.

Hoe dan ook, ik zou er een oplossing voor vinden. Maar dan moet het wel écht mijn kind zijn, en niet dat het speelgoed al eeuwen oud was en fragiel of al tig keer geplakt.

12. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Als het bij mij thuis zou gebeuren en een ander kind sloopt het, dan zou ik mijn bovenstaande reactie ook hopen, maar ik zou er niet om gaan zeuren. Dan zou ik flink balen, maar toch zelf iets nieuws kopen als de andere moeder geen aanstalten maakt.

13. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    ligt idd aan veel dingen

punt 1 je hebt het niet met eigen ogen gezien wat er precies is gebeurt

punt 2 kleine kinderen hebben soms nog niet echt besef dat iets stuk kan gaan, weet niet hoe oud het meisje is

punt 3 dwingen sorry te zeggen vind ik nu ook niet helemaal kloppen, je bent er niet bijgeweest

punt 4, speelgoed war mijn kinderen echt erg aan gehecht zijn leg ik gewoon weg als hier andere kinderen komen spelen. zo kan het ook niet stuk gaan

14. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Rosao ik heb er verder ook geen woorden over vuil gemaakt.

Mijn vriendin heeft haar wel toegesproken dat ze voorzichtig moet zijn.

Ik heb altijd geleerd als kind ook sorry te zeggen.
    Als je vriendje verdrietig is.

Heb zelf wel tegen mihn zoon gezegd dat met zo 'n dingen niet meer gespeeld word.

Het is altijd moeilijk zoiets.

Ik verwacht ook geen schade vergoeding haha.
    Maar ik ben zelf misschien erg streng dat ik hem in zo 'n situatie wel streng toe spreek.

15. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Over het niet terecht van sorry.
    Ze zei zelf dat ze het stuk gemaakt had ;).

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Boos worden zou ik niet doen, maar ik zou er wel wat van zeggen. Ik zou het de kinderen ook zelf laten oplossen, oftewel het kindje dat het heeft gedaan moet zich beseffen dat het andere kindje nu verdrietig is en sorry zeggen hoort daar bij. Ik leer mijn kinderen, dat je óók sorry moet zeggen als het per ongeluk was. Als de kinderen klein zijn, zou ik het sorry zeggen begeleiden en er daarna ook geen punt meer van maken. Het verdrietige kindje zou ik uiteraard troosten en zeggen dat we later gaan kijken of het te maken is, of dat er een nieuwe kan komen.

Afhankelijk van de kosten van het ding dat stuk is, zou ik het al dan of niet gaan verhalen op de WA verzekering van de ouders van het andere kind. Dat is de normaalste zaak van de wereld en absoluut geen reden om kwaad bloed te zetten. Moet je natuurlijk ook op een normale manier brengen en niet totaal verontwaardigd gaan doen.

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als mijn kind iets kapot maakt moet hij van mij sorry zeggen. Uit principe bied ik ook mijn excuses aan en vraag of ze het vergoed willen hebben.
    Is bij ons 1x gebeurd.

Ook wel eens gebeurd dat een ander kindje iets kapot maakte bij ons. Zowel kind (jaar of 6 of 7) als ouders hebben niets gezegd (vermoed dat ze het weten, maar weet ik niet zeker). En hebben het zo gelaten, omdat we er zelf pas later achter kwamen.
    Had liever excuses gehad, vergoeden is niet nodig (afhankelijk van de prijs ;) )

18. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Ja, natuurlijk is sorry zeggen netjes. En misschien heeft haar moeder het ook zo aangeleerd. Wil alleen niet zeggen dat ze het elders ook doen. Een 'sorry' eisen vind ik dan ook best dominant overkomen bij een ander kind. Weet niet of ieder kind dat goed kan handelen. Ik zou er niet blij mee zijn en zou liever zien dat ik mijn kind daarin push dan dat een ander het doet. Want sorry zeggen hoort wel, maar als een kind het vertikt is het de taak van de ouders om een duwtje te geven wat opvoeden betreft.

19. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Hoe oud zijn de kindjes? Dat vind ik namelijk best belangrijk om er over te kunnen oordelen

20. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83

Ik snap wat je bedoelt.

Deel Deze Pagina