Is het allemaal mijn schuld?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door marl0es, 8 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marl0es

marl0es Actief lid

29 mrt 2012
    299
    0
    0
    werk met kinderen en we zijn bezig om zwanger te w
    Och, sins gisteravond begin ik me pas echt schuldig te voelen...

Na een hel van een bevalling wilde ik absoluut geen borstvoeding meer geven, ikbhad zoiets van aan mijn lijf geen gerommel meer...

En nu, een huilbaby met waarschijnlijk reflux... Nu voel ik me zo egoïstisch en. Denk ik constant was het anders geweest als ik borstvoeding had gegeven....

Ik heb echt het idee dat ik hem tekort heb gedaan en waarom moest ik op dat moment alleen maar aan mezelf denken?)??

Had ik het beter wel kunnen geven??? En mezelf even moeten wegcijferen???

2. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik heb geen ervaring met borstvoeding, want ik wou het ook absoluut niet geven.. maar ik kan me niet voorstellen dat dit allemaal jou schuld is...
    Probeer er niet aan te denken 'wat als'.. dan blijf je er in hangen en dat is ook niet goed.. probeer je kindje nu gewoon te geven wat het nodig heeft en te helpen waar je kan.. komt wel goed :)

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Mijn zoon met reflux kon de borst voeding helemaal niet aan, hij had last van het toeschietreflex.

HET IS SOWIESO NIET JOUW SCHULD DAT ZIJN MAAGKLEPJE NOG NIET VOLDOENDE GESLOTEN IS. daar kan jij simpelweg niets! aan doen , dus dat schuldgevoel van je af schuiven.

En je kan pas een goede mama zijn als je ook aan jezelf denkt. Als jij op dat moment de keuze fles hebt gemaakt was dat de keuze die nodig was. Kindjes hebben niets aan een moeder die zo gespannen is omdat het "moet".

Lieverd, je maakt je druk om je kleine dus je bent een goede moeder. Punt . zo simpel is het.

Boekjes onder de bovenste poten van zijn bedje, rechtop houden na een voeding, eventueel voeding verdikken met johannesbroodpitmeel, Hier zaten ze regelmatig even in de maxicosi (met de bovenste stang zeg maar op de grond vast) dat hielp.

4. Maia

Maia Niet meer actief

mijn zoontje (achteraf gezien ook reflux) liep zo enorm te klooien met de bv vanaf het begin af aan, heel onrustig, hapen, loslaten en ook na de voeding erg onrustig. uiteindeiljk (andere reden) overgestapt op de fles, maar waarschijnlijk had je kindje ook met de bv erg last gehad.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je echt denkt dat je kind beter af is met borstvoeding, ga dan relacteren.
    Reflux komt bij borst en fles voor, al is het wel zo dat het bij bv minder pijnlijk is, vooral al als je heel vaak kort voedt, dus echt elke 2 uur. Maar heel vaak een kleine portie kan ook met een fles, daar heb je geen borsten voor nodig.
    En lichaamscontact kan ook als je geen bv geeft.

Lees eens een boek van William Sears, bijvoorbeeld over 'high need babies' of 'night time parenting', dan kun je veel vinden om met je kind om te gaan, ook zonder borsten.

6. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Jij kunt er helemaal niks aan doen. Ook als je bv had gegeven had je kindje reflux gehad. Daar kan het soort voeding helemaal niks aan doen. Het is allemaal nieuw en wennen na de bevalling en dan ook een baby die last heeft van reflux. Dat is allemaal niet niks. Voel je niet schuldig.

7. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meis voel je niet schuldig! Is helemaal niet nodig... je wilt het beste voor je kindje en dat kun je pas geven als jij ook voor jezelf de juiste keuzes maakt.. Zoals gezegd had het geen verschil gemaakt en had hij sowieso reflux gehad als hij dat nu heeft... Je bent er voor hem, met of zonder borstvoeding! Veel sterkte voor jullie, hopelijk werken de leefregels al voldoende om de reflux wat onder controle te houden!

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik heb ook helse bevalling van 36 uur met al die uren weeenstorm, 4 ruggenprikken, morfine. Uiteindelijk ks.
    Bv kwam slecht op gang: dagen geen melk, baby pakt niet goed etc.
    Uiteindelijk 1 maand heb ik afgekolft altijd en gegeven 3-4 flesjes meer had ik niet.
    Ze heeft ook verborgen reflux en bij fv ging het gelijk weg!!
    Osteopaat heeft eigenlijk enorm geholpen.

Bv geven is niet voor iedereen. Volgende keer ga ik niet eens beginnen hoor! Elke baby is anders mijne was enorm groot en nu ook super gezond meisje zelfs heeft geen griep van vader gehad bij 6 weken terwijl hij haar kuste etc...ligt zeker niet aan bv

Dus als je niet wil of lukt niet dan moet je gewoon daar het bij leggen.
    Als je slecht gevoel over houd dan kan je nog steeds nu je melkproductie opnieuw krijgen hoor :)))))

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Hou je je kindje goed in de gaten? Als je merkt dat de hierboven beschreven maatregelen niet voldoende helpen, dan kan je via de huisarts medicatie geven.Natuurlijk liever niet maar soms kan het niet anders.
    Zelf zoon die reflux had en het is geen pretje :(
    Wat naar dat je spijt hebt..ik kan wel zeggen dat dit niet nodig is maar je moet het blijkbaar nog een plekje geven...
    Hou wel in gedachten, Dirksmama schreef het al, dat de liefde en geborgenheid die je kindje krijgt, gewoon hetzelfde zijn, borst of fles
    Ook kan je de voeding in beide gevallen gewoon aanpassen.
    En reflux "verdwijnt" niet zomaar, maar wie weet groeit ze er wel snel overheen!
    Succes en wie weet krijg je bij een volgend kindje een nie:puwe bv-kans!

10. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL
    oohh wat herken ik jou gevoel zeg !!

ik gaf de eerste 2 maanden bv, daarna stopte ik ermee..omdat ik er gewoon geen zin meer in had. daarna veranderde ons meisje in een huil baby, hele dag huilen en onwijs veel spugen.
    achteraf bleek ze kma te hebben maar hier kwamen we pas met 4,5 maand achter..ik voelde me heel lang schuldig hier over maar nu niet meer.

jij ook niet schuldig voelen hoor meis !!! jij kan er niks aan doen..

11. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL
    en reflux is reflux dat kan een kindje die bv heeft ook krijgen hoor !!

12. adi

adi Niet meer actief

Reflux betekent dat het maagklepje niet goed gesloten is. Dat is aangeboren, daar groeit jet kind ook overheen, en daar heeft voeding verder niks mee te maken.

Wat wel het verschil voor het kind kan uitmaken is dat bv lichter verteerbaar is (en dus lichter op de maag valt), en dat de baby met bv vaker kleine porties drinkt. Het laatst is vaak een pluspunt bij reflux.
    En DAT kun je natuurlijk met flessen ook bereiken. Dus niet kijken naar de hoeveelheden per fles die op de verpakking staan, maar op verzoek voeden (en dus ook om 2uur bijv), kleine hoeveelheden, en lang rechtop houden daarna.
    Dik je de voeding ook in? En krijgt je kindje al medicatie?

nb: huilbaby met reflux betekent puur dat reflux niet onder de controle is. Een kind met reflux hoeft geen pijn te hebben en niet te huilen. Je moet alleen de juiste hulpmiddel vinden.

13. marl0es

marl0es Actief lid

29 mrt 2012
    299
    0
    0
    Dank jullie voor de reacties. Ik dik de voeding in met nutriton en hou hem ook een half uur rechtop na de voeding etc....

Hij krijgt losec nu leem dat de eerste twee dagen te helpen maar sinds gisteren weer drama. Als het niet helpt willen ze hem opnemen om hem te observeren... Maar hij heeft overduidelijk reflux dus snap het niet zo goed. De k.a zei ja maar er gaan ook veelnp dingen goed het drinken hij groeid goed. En ze willen daar rust en regelmaat proberen. Maar hoe kun je dat doen als hij zoveel pijn heeft??? Hij schreeuwt van de pijn, ik weet het niet meer...zit nu aan de nutramigen al een paar weken en ga als deze voeding op is over op andere want er is niks veranderd...

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Omdat het hier op een gegeven moment zo'n drama was, is mijn zoon ook een paar dagen opgenomen. Niet echt leuk maar daar is wel uutgekomen dat de reflux behoorlijk was, en kreeg zoon de juiste medicatie.We haden al losec geprobeerd maar dat hielp niet.Motilium/nexium wel.Na een aantal dagen gebruik hadden wij een ander kind.Weg was de onrust, het huilen, overstrekken, continue willen drinken..
    Dus hoe naar het ook klinkt, het is mischien wel even goed.Ik sliep s'nachts bij zoon ivm de voedingen maar wie weet kunnen ze er voor jou ook een stretcher bijzetten?
    Succes en hou vol he, het komt goed hoor! :)

15. marl0es

marl0es Actief lid

29 mrt 2012
    299
    0
    0
    De k.a zei al dat medecijnen vaak niet werken??????

Dat geeft ook niet echt goeie hoop. Maar bij jou werkte het wel?

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als je alle verhalen hier leest, blijkt echt wel dat medicatie meestal helpt hoor. Het is alleen even zoeken naar de juiste medicatie.

Ook een optimistische KA...

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #17 Zoe123, 11 jun 2013
    Laatst bewerkt: 11 jun 2013
    Ja hoor!
    Wij hebben er hier veeeel te lang mee doorgelopen..Ik kreeg in eerste instantie van een KA te horen: U legt te vaak aan, geef maar een flesje water...:(:(:( En die losec hebben we 6 weken mee lopen tobben, dat hielp dus helemaal niet. Maar ja, de KA zei : toch maar verder gaan. Dus...dat deden we dan maar..En ja zoon groeide ook goed, en dronk ook goed. Daar lag het echt niet aan.
    Het was op een gegeven moment echt zo zielig...meneer wou niet liggen, niet slapen, hij lachte zo weinig...s'nachts na een voeding lag ie na een uur al weer te schreeuwen..Achteraf bleek dat hij ook een slokdarmonsteking had opgelopen :( Ondertussen was zoon al 6 maanden..En ik zelf volledig oververmoeid door het niet slapen s'nachts :x

Toen we met de motilium/nexium begonnen waren de klachten na een week zoveel minder. Eindelijk kwam de ware aard van mijn mannetje naar boven, een goedlachs, vrolijk mannetje!

Het heeft even geduurd voordat hij de nachten wat rustiger werd, mischien omdat zijn patroon veel wakker zijn was geworden.
    Maar na een paar weken ging dat ook prima en met een maand of 8 sliep hij van 22.00-06.00
    Nou.....de vlag ging hier uit! Maar het heeft mij nog maanden gekost om mijn oude energie niveau terug te krijgen, zo moe was ik.

Wat ik je vooral wil meegeven: jij bent de mama en je kent je kindje. Er is iets aan de hand en wat er nu geprobeerd wordt helpt niet. Dat ervaar jij elke dag. Dus sta op je strepen en zeg het als je het ergens niet mee eens bent. Opname is niet leuk maar wellicht is de uitkomst wel positief!

18. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    neen hoor, ligt aan de baby, niet aan jou.

Ik heb 3x kv gegeven en 3 standaard babies gehad.
    Nr1 kreeg wel AR-melk, maar dat was meer praktisch. Hij gaf gigantisch over, maar had er geen last van.
    Nr2 en 3 klokken liters melk weg zonder ook maar enig probleem.

Zus gaf bv aan haar beide kinderen en beiden hebben zware reflux en gehospitaliseerd en medicatie ed.

Dus je niet schuldig voelen, bv of kv maakt geen verschil.

Wel zo dat je mss AR-melk moet geven of medicatie oid

19. Martine1979

Martine1979 Nieuw lid

12 jun 2013
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet jouw schuld hoor! Bij mijn eerste direct aan de kv, nu heb ik bv geprobeerd...... Drama!! Na 1.5 week gestopt, trok het zelf ook niet meer. Het lukte gewoon niet. Ook mijn kleine heeft reflux, weken lopen tobben met allemaal hulpmiddeltjes (uiteindelijk spuugde hij zelfs bloed mee zo ontstoken was het na 8 weken). Nu nexium, dat hielp vrijwel direct. Maar nog steeds erg onrustig en huilerig. .Overgegaan op Neocate op verdenking van KMA. Maar alle oplossingen zelf aangedragen want de KA gelooft er niet direct in......Laat je dus niet wegsturen bij HA of KA.

20. marl0es

marl0es Actief lid

29 mrt 2012
    299
    0
    0
    Hij is ondertussen opgenomen ligt er nu 2 dagen...

Maar het is een ander kind, hij slaapt daar alleen maar... Ik snap er niks van, het ligt dus wel aan mij hoe kan het anders zo zijn dat hij daar. Nu wel rustig is en hier thuis niet. Voel me waardeloos en a,s we er zijn lacht hij alleen naar papa en niet naar mij????? Moet hij gewoon niks van me hebben???? Of denk ik nu heel verkeerd?

Deel Deze Pagina