Mijn baby duimt. Is dit echt zo slecht als ze zeggen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Margha, 13 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Sinds een paar weken krijgt mijn zoontje een speen maar nu heeft hij sinds enkele dagen zijn duimpje gevonden en weigert hij zijn speentje.
    Nu hoor en lees ik dat duimen niet goed is voor oa tanden en kaakontwikkeling. Is dit echt zo slecht als men zegt?

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Volgens mij zijn spenen dan niet veel beter. En hij is pas 3mnd? ik zou me daar nu nog niet zo druk om maken. Wie weet is ie over een paar weken zn duim alweer zat

3. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Lekker laten duimen! Mijn zoontje van 3,5 heeft enorm veel geduimd, zoveel dat ie een eeltplek op zijn duim heeft, haha! Zijn gebit is prima, niks mis mee. De laatste tijd duimt hij minder, dat is vanzelf minder geworden. Ik vind het prima, zijn duim heeft ie altijd bij zich. En ik hoop dat ik niemand beledig, maar ik vind het altijd zo'n raar gezicht als ik "grotere" kinderen van 2 of ouder zie, met een speen. Dan zie ik liever een kind wat duimt.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Onze jongste duimt sinds ze 3 maanden is, ze is nu 5,5 jaar en duimt nog steeds, krijgen haar ook niet makkelijk ervan af. Goed is het niet, ik wil wel dat ze stopt als ze gaat wisselen. Ze duimt wel al een stuk minder.

5. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Voor het melkgebitje kan het niet kwaad. De blijvende tanden kunnen zich er wel naar gaan 'vormen', maar dat is nu nog ver weg voor je kindje ;)
    Onze dochter duimt ook. Hoefde er 's nachts nooit uit, omdat ze haar speen kwijt was en hoefde ook niet overal een speen (+reserve) mee naartoe te slepen. Ideaal :) Ik vind het ook wel schattig staan. Ze doet het ook echt alleen als ze moe/slaperig is. Vanaf een jaar of 3 ga ik wel proberen haar bij te brengen dat duimen voor kleine kindjes is. Of het gaat werken... zien we dan wel!

6. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Volgens mij kan duimen met melktanden wel de stand van de kaak veranderen? Maar aan de andere kant, krijg ook het idee dat bijna iedereen toch wel een beugel krijgt tegenwoordig. Al is mijn sterke overbeet van het duimen nooit helemaal weggegaan (had ik een kaakoperatie voor nodig gehad, niet gedaan)
    Hier een speen t/m 6 maanden. Toen is ze op 2 vingers gaan sabbelen. Was inderdaad praktisch dat ze die 's nachts altijd bij zich had, maar met 18 mnd had ze de hele dag haar vingers in haar mond. Soms praatte ze daarom ook niet, ik heb toen het vingersabbelen bewust afgeleerd (sporttape op geplakt) en haar weer een speen teruggegeven. Die kon ik tenminste afpakken, ze mag hem alleen in bed en als we laat naar huis rijden in de auto. Volgens mij is dat toch wel minder slecht voor de kaak dan bijna 24/7 twee vingers in je mond. Binnenkort de speen weer afleren.... en dan is het 'project' hopelijk geslaagd :)

7. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Na het lezen van jullie reacties maak ik me er een stuk minder druk om. En klopt tegenwoordig krijgt zo'n beetje de helft wel een beugel. Nou moet ik zeggen dat als hij echt diep in slaap is zijn duimpje niet in zijn mondje heeft, dit viel mij vandaag op

8. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik heb extreem lang geduimd. Maar mijn kaken staat prima boven elkaar. Bij duimen moet je vooral opletten of het normaal gedrag is voor je kind. Maar dan heb ik het bijvoorbeeld over een kindje van 6 jaar dat 2 jaar niet geduimd heeft. Als een kindje dan spontaan weer start met duimen kan het wijzen op angst/stress. Verder kan je zelf wel af en toe kijken bij je kind hoe de kaken en tanden staan.

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Volgens mij zijn spenen niet eens zo heel veel beter voor het mondje hoor. Voor zover ik weet is het voornaamste "probleem" van duimzuigen dat het vaak lastiger is om je kindje ermee te laten stopen. Bij speenzuigen ligt de controle bij de ouders. Immers je kunt gewoon de speen wegdoen. Bij duimzuigen moet je echter wat meer moeite doen om ze te laten stoppen, maar ik ken niemand bij wie het stoppen uiteindelijk niet gewoon is gelukt :). Ik zou hem lekker op zn duimpje laten zuigen als hij dit lekkerder vindt.

10. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.138
    1.832
    113
    Hier ook een duimende meid.
    Zei heeft dan ook een lievelings knuffel die nu nou ja meer een versleten muisje is.
    Knuffel =duimen.
    En wij hebben het zo ver dat die knuffel in bed ligt en blijft.
    Dus overdag zie je haar ook niet duimen wat je vaak ziet bij kindjes die hun knuffel ook overdag bij zich hebben.

Dus misschien kun je het ook zo ver krijgen ik zelf heb geduimd tot mijn 16 jaar omdat ik mijn kleding gebruikte om te vriemelen.
    Een nichtje van mij had ook een knuffel toen die af was was ze duimvrij

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn jongste 'gebruikt' haar haar om te duimen. Wordt ook zo lasting ;). Maar overdag duimt ze niet, alleen als ze gaat slapen.

12. Ddana

Ddana Actief lid

27 okt 2012
    181
    0
    0
    Den Haag
    Ik heb als kind altijd geduimd en mijn ouders kregen het ook niet afgeleerd. Naast feith(?) En 2 keer duimnagel die getrokken moest worden heb ik met dat duimpje mijn voortanden flink in hazenstand gezet. Van 12 tot 21 jaar met beugel in gelopen.

Mijn nicht daarentegen heeft nergens last van. Maar toch mag mijn kindje niet duimen :cool:

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.924
    3.944
    113
    Mijn dochter is ook een hardnekkige duimer. Ooit wel een speentje geprobeerd, maar vanaf 6 weken gaf ze de voorkeur aan haar duim...
    Ze is nu 3 en heeft gewoon eelt op haar duim van het zuigen. Zijn een half jaar terug voor het eerst bij de tandarts geweest en toen heb ik wel gevraagd of hij het aan haar tanden kon zien maar hij zei dat het erg meeviel. We proberen het overdag zoveel mogelijk te 'corrigeren'. Maar 'snachts lukt dat nog niet, ze duimt zelfs in haar slaap. Je kan het natuurlijk afleren door iets op haar duim te smeren of er iets omheen te doen, maar daar vind ik haar nog te jong voor.

Speen schijnt inderdaad even 'slecht' te zijn. Mijn zoontje heeft even een speen gehad in het begin maar het maakte hem ook niet uit als hij er niet eentje had dus ik heb ze gauw weer opgeruimd. Duim heeft hij nog niet gevonden, hij kwijlt 'snachts zijn vriend Dikkie dik onder :) en gebruikt die als kussen ;)

14. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Kindje bij ons op het werk heeft er een scheve kaakstand van gekregen, haar mondje kwam ook echt scheef te staan. Uiteindelijk is beide slecht hoor, maar een speen is makkelijker af te leren dan een duim je duim heb je altijd bij en een speen kan je weg doen

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja dat is echt het nadeel van de duim, je kan 'm niet weg doen ;). Maar je kan er niets aan doen als je kindje zo jong gaat duimen dus ik heb maar genoten van het gemak. De oudste is gestopt met duimen toen ze 5 was omdat de juf zei dat je een konijn werd als je bleef duimen :D

16. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn dochter duimt ook, de eerste keer dat ze met haar duimpje in haar mond zat was ze nog geen twee weken oud. Vanaf een week of 6 was ze al echt aan het duimen. We hebben alle speentjes geprobeerd maar daar werd ze alleen maar heel erg boos van. Daarna het ook maar losgelaten, je kunt nu eenmaal niet 24/7 naast ja baby zitten om het duimpje weer uit de mond te halen. Man en ik hebben allebei vroeger ook geduimd en dat is ook goedgekomen :). Ze duimt trouwens alleen als ze moe is, dus niet de hele dag door.

17. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Mijn baby duimde ook (soms ook andere vingers), maar ineens is hij er zelf mee opgehouden, heel gek! Hij stopte er ineens mee rond de 6,5-7 maand

18. Nandanovember

Nandanovember Fanatiek lid

2 nov 2013
    1.017
    0
    0
    Mijn zoon van 4 jaar duimt ook al van baby af aan. Zijn tandjes staan gewoon normaal recht. Ze zeggen wel dat als ie gaat wisselen ie beter kan stoppen. Hij duimt niet veel meer, alleen als ie verdrietig of moe is gaat ie duimen en eenmaal in slaap valt zijn duim uit zijn mond.

19. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Mijn schoonzusje is 28 en duimt nog steeds, vl had een speen tot 5 en nooit een beugel gehad, geen andere kaakstand oid, dus het hoeft per definitie niet zo te zijn dat als je duimt of een speen heb gegeven je een beugel krijgt, andere kaakstand of slechter praat oid, uiteraard KAN het invloed hebben maar hoeft niet.

Deel Deze Pagina