draajesvlees???

Discussie in 'De lounge' gestart door pink99, 15 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pink99

pink99 Actief lid

2 jul 2011
    451
    0
    0
    NULL
    brabant
    mn oma kon dat altijd zo lekker maken maar ik weet niet hoe en wil dit ook een keer gaan maken. Kan iemand me helpen?
    ik had al op smulweb rond zitten kijken maar kan me niet herinneren dat mn oma laurier blaadjes of azijn gebruikte.
    dus heeft er iemand een recept zonder die twee dingen??

2. silvermist

silvermist Niet meer actief

vlees insmeren met mosterd, dat deed mijn oma altijd, en voor het sudderen heet of warm water erbij en geen koud wnat oma zei altijd dat het vlees ging schrikken van koud water :D

3. pink99

pink99 Actief lid

2 jul 2011
    451
    0
    0
    NULL
    brabant
    hoelang moet t dan sudderen?

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Je kunt proberen om er Piment aan toe te voegen. Maar eerlijk gezegd ken ik draadjesvlees ook alleen maar met laurier.

Mijn ingredienten zijn:

sucadelappen, bouillon, ui, laurierblaadjes (3 stuks), jeneverbessen, ontbijtkoek, tomatenpuree, peper, zout, knoflook en een scheut rode wijn en een snufje piment.

En dat alles zo'n 2,5 uur laten sudderen

5. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
  6. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik gebruik altijd dit recept en hier vind iedereen het super lekker. Door er iets zuurs aan toe te voegen word je vlees malser. Dit kan azijn zijn, maar ik vind het met wijn lekkerder.

Stoofvlees:

kilo riblappen
    2 flinke uien
    halve liter warm water
    bouillonblokje
    halve liter rode wijn
    5 laurierbladeren
    kruidnagel poeder
    slagroom/kookroom 200ml
    bloem
    peper

Riblappen in stukjes snijden en uien in stuken snijden.
    Uien in bakboter aanbakken. Als deze beetje glazig kijken dan riblappen erbij. Aanbakken en dan bloem erbij. In halve liter warm water boullion blokje oplossen en de rode wijn erbij doen. Dit vervolgens rustig op het vlees gieten. Hierbij doe je wat peper, wat kruidnagel en de laurierbladeren ( wat koek en speculaaskruiden erbij vind ik ook altijd erg lekker). Dit breng je aan de kook en als het kookt gas laag en lekker laten pruttelen. Af en toe even doorroeren. Ik laat het meestal een hele middag pruttelen. Half uur voor opdienen de slagroom/kookroom erbij doen. Als je slagroom gebruikt ( die ongeklopte en ongezoete uit zo' n pakje) zorg dan dat deze op kamertempratuur is. Dit kan namelijk gaan schiften.

7. silvermist

silvermist Niet meer actief

#7 silvermist, 15 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jan 2012
    er komt van alles en nog wat voorbij maar hier echt alleen vlees insmeren met mosterd, bakboter smelten, even aanbraden aan beide kanten en vervolgens warm water erbij dat ze helemaal onder liggen, meestal zet ik het om 2 uur aan en eten we om 6 uur, vlees valt letterlijk van de vork dan, als we bijna gaan eten voeg ik er nog een beetje juspoeder bij om de jus wat dikker te maken, verder geen poespas van wijnen etc, hier gewoon vlees ;)

edit: best kans dat je tussendoor water moet aanvullen omdat het verdampt is

8. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

Pluissiesvlees noemen wij het altijd :D Mmm krijg dr al trek in als ik het zo lees.

Ik gebruik dit recept altijd ( ook van oma ;) )

Het vlees kruiden naar smaak, even in een koekenpan aan beide kanten aanbraden, in de sudder pan een goede klont boter ( vlees moet kunnen zwemmen zegt ze altijd ) scheutje azijn, laurierblaadje, wat kaneelkruiden en een plak of 2 ontbijtkoeken verkruimeld, dit met ze alle een aantal uur laten sudderen, meestal zet ik dit vroeg in de ochtend op en als je het op zijn zachtst zet dat heb je aan het einde van de dag zulk heerlijk pluisiesvlees.. Yummie

9. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

Klinkt goddelijk !

Maar dit lijkt meer op Hache vlees, of is het ook zoiets ?

10. Marjolente

Marjolente Bekend lid

13 jul 2011
    969
    0
    0
    Secretaresse
    Leiden
    vlees eerst even kruiden met zout en peper.
    Even aanbraden in genoeg boter en dan warm / kokend water erbij doen.

Maar ik moet zeggen dat ik het zelf lekkerder vind met laurier en kruidnagel. Om het makkelijk te maken in een thee eitje doen, kom je ze ook niet tegen in je gerecht maar je hebt wel de smaak :)

Vervolgens minimaal 3 uur (liefst langer) op het kleinste vuurtje laten sudderen....

Hoop dat je er iets aan hebt ?!?

11. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel

Tja de basis is ook ongeveer wel hetzelfde maar vind de smaak toch wel anders.
    Wat betreft de smaak er word hier altijd flink van ahum gevreten:D

12. MrsXL

MrsXL Fanatiek lid

19 nov 2009
    1.007
    0
    0
    Huismama.
    Inderdaad dit is de sleutel tot lekker suddervlees.

Ik zout en peper het en bebloem het. Dan braad ik eerst het vlees.
    Daarna fruit ik het gesnipperde uitje aan. Dan een rundvleesbouillonblokje erbij met kokend water. Daar gaat het vlees weer in, samen met een scheut rode wijn, azijn, balsamicoazijn of iets anders wat zuur is. Dit helpt het vlees mals te houden.
    Dan doe ik gekneusde jeneverbessen er bij en laurier. En ik laat het minimaal 3, 3½ uur op het laagste pitje sudderen.

Zorg er wel voor dat het vlees onder water/bouillon staan

13. Lovely2011

Lovely2011 Fanatiek lid

2 aug 2011
    3.407
    1
    0
    Ik eet het bij mijn moeder of laat het door mijn moeder maken :p
    Dus kan je geen tips geven...
    Maar man, wat heb ik er nu trek in gekregen :D:D

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dat ik daar nou nooit aan gedacht hebt zeg, ik ben altijd aan het vissen voor de laurier en de kruidnagels. Toptip!!

15. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Je kan ook kruidnagel poeder gebruiken. Scheelt ook een hoop vissen en is ook zo lekker op veel andere vleessoorten.

16. Amfy

Amfy Niet meer actief

als ik snel wil doen haal ik rundvlees kruiden van de silvo

en anders gewoon met laurier en kruidnagels etc etc

17. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ik maak bijna iedere week draadjesvlees

Ik kruid eerst het vlees (riblappen) met peper. Dan bak ik 1 ui in stukjes en 2 teentjes knoflook geperst. Dan braad ik hierin het vlees aan voor een paar minuten. Dan haal ik het vlees uit de pan en gooi ik er pas zout over, zout kan namelijk vocht uit het vlees trekken waardoor het minder goed mals wordt.

Dan doe ik het vlees weer terug in de pan, en doe ik gekookt water in de pan tot het vlees onder water staat. Ook doe ik er nog een scheut rode wijn of port bij en een heel klein scheutje azijn. Hier doe ik als laatste nog 2 of 3 lauriersblaadjes bij en 2 of 3 kruidnageltjes. Dan laat ik het echt minimaal 3 uur sudderen op een klein vuurtje.

Een uur voordat ik het vlees van het vuur wil halen doe ik er nog 3 dunne plakken ontbijtkoek bij om de saus te binden. Het liefst gebruik ik ontbijtkoek met caramelsmaak haha, echt super lekker!!

18. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Zo, dat van die thee-ei is echt een super goed idee zeg!

19. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ow je vraagt om recepten zonder laurier en azijn..
    Uhm die heb ik niet!

Ik weet wel dat laurier gewoon gebruikt wordt voor extra smaak, deze zorgt er namelijk voor dat smaken beter uitkomen of zoiets in ieder geval. Azijn wordt gebruikt als hulpmiddel bij het mals worden, volgens mij hetzelfde als waar mosterd voor gebruikt wordt.

Als je het dus minimaal 3 of 4 uur laat sudderen, zou je het dus prima zonder azijn of mosterd kunnen doen. Laurier kan je dus ook wel weg laten als je zou willen..

20. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Maggie geeft ook een lekkere smaak en op het einde doe ik er wat zoetstof (of suiker) bij, heerlijk..

Deel Deze Pagina