Hallo dames, Misschien kunnen jullie mij even een handje helpen met een vraag waar ik mee worstel en maar niet uitkom! Wij hebben vanaf de zomervakantie op de woensdag opvang nodig voor onze twee kinderen. De oudste is nu 3,5 en wordt in september 4, zij zit nu nog op de peuterspeelzaal maar neemt over ongeveer 2 weekjes afscheid daar en gaat dan na de zomervakantie naar de basisschool. De jongste is nu 1,5 en gaat nu nog niet naar een kdv o.i.d Nu heb ik het volgende dilemma. Mijn zoontje van 1,5 zal vanaf ongeveer half juli sowieso naar het kdv moeten. Onze dochter zou ik hier in eerste instantie voor de periode van 6 weken gedurende de zomervakantie, omdat ze dan nog net 3 is en in principe heen mag, dan ook op de woensdag naar het kdv doen samen met broertje. Nu is er alleen in principe een andere optie bij familie bijgekomen voor haar, waardoor zij in principe niet per se naar het kdv hoeft. Waarom twijfel ik? -Aan de ene kant vind ik het fijn voor broertje, omdat hij nog helemaal niet gewend is aan een kdv en het voor hem dus hem kennende behoorlijk wennen zal zijn, dat grote zus erbij is en dat ze dit samen kunnen doen. Ik denk dat broertje dan misschien sneller zal wennen en dan helemaal goed gewend zal zijn als zijn zus na 6 weken weer weg gaat om naar de basisschool te gaan. -Aan de andere kant gaat grote zus over 2 weekjes afscheid nemen op haar vertrouwde peuterspeelzaal, een grote stap. Ze is een meisje wat zich best wel hecht en best even de kat uit de boom moet kijken. De basisschool in september is dus heel spannend. Is het dan voor haar niet te onrustig als ik haar na haar afscheid op de psz meteen door zet op het kdv om daar ook weer te moeten wennen aan een nieuwe omgeving, om daar vervolgens na 6 weken alweer weg te moeten en dan opeens naar de 'grote' school te moeten 5 dagen in de week? Wat is wijsheid! Broertje alleen laten gaan vanaf de zomervakantie en daarna? Of zus mee laten gaan alleen gedurende de zomervakantie? Bedankt voor jullie mening, ik kom er echt niet uit!
Ik zou zus niet nog naar kdv sturen voor zo'n korte periode. Zeker niet met zoveel verandering. Broertje zal vast wel alleen wennen. Voor broertje is het misschien ook wel warrig als hij na die 6 weken ineens alleen moet.
Ik zou zoontje naar de opvang doen en dochter naar familielid. Je zoontje zal hoe dan ook moeten wennen, of je dochter daar nou bij is of niet. Ik zou dochter voor die paar weken niet laten gaan, mits je echt op het familielid aan kan en ze niet in die weken nog een pasr keer afhaakt. Geen idee of het kan, en of je er straks gebruik van moet maken, maar zou bso/vakantieopvang niet alvast een optie zijn? Als ze daar straks ook heen moet, kun je misschien vragen of ze nu al kan komen.
Ik zou je dochter ook niet naar het kdv doen. Ik denk dat het ook voor je zoon nog zwaarder is als hij na zes weken zijn zus moet missen. En voor je dochter zijn het dan wel heel veel veranderingen in korte tijd.
Dank jullie! We hebben inderdaad besloten om broertje alleen naar het kdv te doen. Dit leek ons het beste voor allebei!