cito toets groep 1

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door debke83, 14 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Mijn zoontje van 4 zit in groep 1.
    Hij heeft nu al 2 cito toetsen gehad!
    Gisteren kreeg hij zijn rapport en daar stond dus ook de uitslag van de cito.
    2 maal A gescoord.
    Oké...ben best trots maar in groep 1 een cito toets...vraag me af of dat echt wat te zeggen heeft over de toekomst.
    Vroeger was het vooral spelen in groep 1 haha
    Nu zag ik dus ook dat niet iedere school dit doet?

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier ook en hier worden de kinderen er echt op af gerekend.
    Zelfs zo erg dat er zeker maandelijks een ambulant begeleider in de klas is om weer een kind te observeren die het niet volgens de broekjes doet. We hebben de nieuwe eisen voor groep 3 deze week gekregen. Ik laat mijn oudste zoals het er nu uit ziet toch tot 6,5 kleuteren.

3. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Ow jeetje zeg!

Ik weet t niet... Vind het zo vroeg!

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.952
    3.960
    113
    Het zegt inderdaad niet zoveel over de toekomst. Het zegt wel dat je kind op dit moment meer weet en kan dan het gemiddelde kind in groep 1. Zegtook dat je kind op dit moment geen extra ondersteuning nodig heeft in de klas.
    Er komen ook kinderen binnen met een achterstand, hoe eerder je dat in kaart hebt hoe beter voor datkind en hoe gerichter je hulp kan bieden.
    En zo'n toetsje daar krijgen die kinderen echt niks van hoor...

5. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Nee dat weet ik ook wel vind het ook niet erg maar vind dat ze al zoveel moeten en ze zijn nog zo klein.
    Ben ook zeker trots dat hij het zo goed doet!

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.875
    113
    Voor de meeste kleuters is het niets anders dan 'een boekje maken met de juf'. En dat vinden de meesten alleen maar hartstikke leuk.

Hier hebben ze ook de cito gemaakt, ik heb er geen enkel kind over horen klagen, ze wisten niet eens dat het een toets was. Ligt er dus ook aan hoe het gebracht wordt. :)

De toets die ze maken, maakt deel uit van het leerlingvolgsysteem (daarom doen dus ook niet alle scholen het; sommige scholen gebruiken andere leerlingvolgsystemen of gebruiken misschien wel cito, maar niet in groep 1). Volgens mij is het ook niet bedoeld als een 'voorspelling' voor de toekomst, maar als momentopname. Dus wat het niveau van een kind op dat moment is en om te kunnen kijken hoe het zich ontwikkeld (bv. een kind wat nu een A scoort en over een half jaar opeens E, dan is dat wel iets om na te kijken hoe dat komt).

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat is het inderdaad.. Kinderen ervaren veel dingen láng zo zwaar niet als ouders. Eigenlijk kunnen we daar best nog wat van leren ;) . Het is gewoon een 'werkje' hier ook voor de kinderen.

8. Abrikoos

Abrikoos Lid

29 jan 2014
    98
    0
    6
    Ik zou er ook niet te zwaar aan tillen. Ik hoorde pas op de ouderavond dat mijn zoontje de citotoets had gemaakt. Het zal dus niet veel indruk gemaakt hebben ;)

9. tuc

tuc Niet meer actief

Hier doen ze het ook..kinderen hebben er overigens niks van in de gaten. De uitkomst is ook heel weinig belangrijk op deze school. Het bepaald niet het overgaan naar groep 2 of 3 mee.

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier hebben ze de taaltoest gehad en in juni ofzo de rekentoets. Ik moest even slikken toen ik het hoorde, maar begrijp er wel de voordelen van. Achterstanden worden tijdig erkent en bij een goede score kunnen ze wellicht wat extra uitdagingen geven.
    Maar tis net hoe het gebracht wordt. Hier werd van te voren niks aangekondigd en voor de kleuters was het gewoon een werkje maken. Hij vond het wel leuk geloof ik. Heb er weinig over gehoord, dus weinig indruk gemaakt :p Ook een A trouwens :D
    Daar waren we best trots op natuurlijk, maar verder gaat het denk ik vooral om de lijn over de jaren heen?

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    we hebben gelukkig een juf die niet zo van cito's en toetsen is. ik weet niet wat ik zou denken met cito scores van mijn 4 jarige...ik vind dat zo gek.zegt helemaal niks over de toekomst vind ik.

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Het klinkt vroeg omdat je aan de cito in groep 8 denkt. Dit is gewoon een opgave die ook door cito wordt gemaakt...

Het zegt iets over het nu, over hoe je kind de leerstof uit groep 1 en 2 opneemt. Er zijn weinig mensen die zeggen dat het iets zegt over hoe je kind van school gaat... ;)

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dit dus.
    Vriendje van onze oudste scoorde op de cito al niveau groep 3, terwijl ze daar vanwege zijn taalachterstand niet zo op bedacht waren, dat hij toch al zo ver was. Gaat nu dus logo krijgen om wel volgend jaar door te kunnen naar groep 3.
    Onze oudste is na 7 maanden kleuteren doorgegaan naar groep 2, omdat ze een heel eind voor lag op haar leeftijd. Bleek nu ook weer en voor haar dus reden om vlot door te stromen naar groep 3 komend jaar dus ook. Zij kan nu op haar eigen niveau uitgedaagd worden, wat zeker qua taal fijn is in een klas waar de meeste kinderen een taalachterstand hebben juist, (Thirza loopt een jaar voor, verschil met de andere kinderen is dus nogal groot).

Het zegt verder niets over de toekomst. Schoolkeuze zal toch afhangen van hoe ze het in groep 8 doen straks.

Deel Deze Pagina