In het kort zijn er twee opties: - Wat je betaalt met je creditcard wordt pas later afgeschreven. De bank 'leent' het jou dus nog even uit. Bij ons wordt het pas eind v/d maand afgeschreven, dus nadat het salaris is gestort. Kan voor sommige grote maar noodzakelijke uitgaven makkelijk zijn. Wij betalen op deze manier geen rente. - Je kunt ervoor kiezen om nog later te betalen wat je hebt open staan. Maar dan betaal je (vaak hoge) rentepercentages over het bedrag heen. Dus zo wordt het door jou aangeschafte artikel alsnog duurder. En let op, de bank wil zijn geld op een gegeven moment echt wel terug! Enn... Net als met leningen, pas op dat je niet in de schulden komt. Ik vind, dat wat je koopt met de creditcard moet je ook daadwerkelijk kunnen betalen. Maar ieder voor zich natuurlijk... Verder vind ik een voordeel dat bij onze creditcard de spullen extra zijn verzekerd. Ooit een jas gekocht, week erna flikkerde ik van m'n fiets. Van de bank/creditcardmaatschappij kregen we toen een nieuwe vergoed (op wat eigen risico na, geloof 25 euro). En dat je soms geen hotel of vlucht kunt boeken zonder creditcard. Erg blij dat we em hebben dus. Vanwaar je vraag? Wil je er een? Met welke reden?
een credit card is in essentie een voorschietmiddel. Zolang je binnen de termijn betaald (meestal 30 dagen na afschrift van je credit card), is het een renteloze lening. Betaal je te laat, krijg je daar een boete over (rente), afhankelijk van welke maatschappij kan dat nog behoorlijk oplopen. Een credit card is aan heel handig middel, maar gelijk ook een gevaarlijk ding. Omdat je de pijn niet direct voelt, kan je snel geneigd zijn om lekker te gaan shoppen, uit eten te gaan, dingen aan te schaffen waar je eigenlijk helemaal het geld niet voor hebt ... met alle gevolgen van dien Daarentegen is het een geweldig middel voor het boeken van tickets, hotels, online shoppen e.d.
Persoonlijk vind ik een krediet kaart wel handig voor bepaalde uitgaven waarvan je op voorhand niet weet hoe groot ze zullen zijn. Bv: toen ik mijn trouwjurk ging gaan uitkiezen had ik geen idee hoe duur het wel zou worden. Ik had op voorhand wel een budget gespaard en had wel een idee hoe duur ik wilde gaan maar voor de rest was het nogal vaag. Ik heb toen de helft van mijn kleed betaald met mijn krediet kaart. Wat ik best wel handig vond. Daarnaast gebruiken we onze kaart niet zo heel veel. Of het is als we op reis zijn.
Ik heb er vorige week 1 aangevraagd! Puur voor de vakantie. We gaan naar Frankrijk en daar kan je aan de tolwegen alleen maar contant betalen of met de Visa card. Dus daarom een Visacard aangevraagd. En buiten de vakanties om, gaat de kaart gewoon in de kluis en wordt hij niet gebruikt!
ik gebruik hem wel eens voor internetaankopen. Best regelmatig eigelijk. En dan schrijf ik het daarna weer naar de credit card over en dan kost het me niks (alleen het jaarbedrag van de credit card) maar het is dan wel gelijk verzekerd.
Wij hebben er verschillende maar krijgen ook per kaart allerlei "flyermiles" waardoor ik toch zeker twee retourtjes Australië of VS per jaar bij elkaar heb gespaard. Wat al eerder gezegd is, een creditcard is in sommige landen onmisbaar maar sowieso heel handig om vakanties te boeken, online te betalen en grote uitgaven te doen. Je moet wel de discipline hebben om alles wat je uitgeeft meteen af te betalen zodra het afschrift binnenkomt (1x per maand) want de rentepercentages schommelen zo rond de 26% dacht ik! In Nederland krijg je automatisch een BKR notering en als je niet volgens de voorwaarden betaalt dan krijg je ook snel een negatieve codering. Er zit een limiet op de verschillende kaarten, de hoogte wordt meestal vastgesteld aan de hand van je inkomen maar je kan ook een lagere limiet erop laten zette als je dat prettiger vindt.
Wij hebben er allebei eentje. Ik een mastercard bij mijn Rabopakket en mijn partner een Visa (die is het eerste jaar gratis, bij ons het 2e jaar ook toen we 'm op wilden zeggen). Autohuur, camperhuur, tickets, in restaurants, in hotels enz. gewoon superhandig voor je vakantie dus. Daar buitenom gebruiken wij 'm ook niet.
Ideaal om mee te shoppen op internet en onmisbaar in het buitenland. Wij betalen altijd meteen aan het eind van de maand. En we hebben geen bestedingslimiet erop, erg handig voor op vakantie. Ondertussen sparen we inderdaad ook nog flymiles ermee en ga ik binnenkort daar weer onze zomervakantie mee boeken
Wij hebben allebei een creditcard zonder afbetaling, dus dan kost het je niets (behalve de jaarlijkse kosten van je betaalpakket natuurlijk). Moet zeggen dat ik hem vroeger vaker gebruikte, vooral in het pre-iDeal tijdperk kon je op internet vaak alleen met creditcard betalen. Nu is dat veel minder, zelfs vliegtickets waar ik hem altijd voor nodig had hoeft meestal niet meer. En in het buitenland kun je steeds vaker ook gewoon met je pinpas terecht. Maar we houden ze gewoon, je weet nooit waar het goed voor is.
Wij hebben hem bijvoorbeeld alleen om te tanken als we hem moeten gebruiken. Dat wordt altijd aan het einde van de maand afgeschreven. Als we naar het buitenland gaan accepteren ze altijd creditcard, maar soms doet onze pas moeilijk. A
Dit is dus echt niet waar!! Ik werk bij een creditcard maatschappij, waarschijnlijk zie ikjullie rekeningen dan ook regelmatig voorbij komen Maar de gemiddelde rente op jaarbasis is 16%. En wat het bkr betreft, zodra je 60dgn achterstand hebt krijg je een a codering (achterstand) Lijkt me ook niet meer als normaal!! Je hebt een betalings verplichting tenslotte Je kunt kiezen of je inderdaad het gele bedrag wat je uitgegeven hebt laat incasseren. of dat je in termijnen terug betaald. Die termijnen bestaan uit 2% van het uitstaande saldo. Dus heb je iets gekocht van 1000,- dan betaal je dat terug met 20,- per maand. en dat is dan aflossing en rente. Mocht je nog vragen hebben dan kun je ze altijd stellen via hier of pb.
wij hebben er ook 1. mijn man besteld nog wel eens dingen uit buitenland vaak kun je dan alleen via creditcard betalen ook vrijwel alle (online) aankopen zijn voor een aantal dagen geloof rond de 100 maar kan ook meer zijn verzekerd. wij gebruiken hem dus alleen voor online aankopen uit buitenland en dingen die je alleen met visa kan betalen. wij gebruiken hem niet om te shoppen etc etc daar zijn ze in mijn ogen niet voor. dat kan je ook wel met je eigen geld doen als je genoeg hebt.
vaak hoor je dan mensen zeggen ik heb nu geld niet maar volgende maand wel etc etc. als je geen geld hebt kun je het niet kopen.
Een andere optie is ook nog een Debit Card. Daar kun je alle aanschaffen mee doen die ook met een credit card kunnen (online/vliegtickets etc) Met het verschil dat het geld, i.t.t. een credit card, meteen van je rekening af wordt geschreven, zoals bij een normale pinpas. Dit voorkomt de 'overspend' waar je bij een CC voor uit moet kijken.
O handig topic! Bedenk me dankzij dit topic dat ik er nog een aan moet vragen voor we op vakantie gaan Bedankt!