hoi me dochter word dinsdag 1 jaar maar wat is jullie schema ongeveer voor een 1 jarige? en met wat voor eten moet ik nog even mee wachten? ik hoor ervan gr
Mijn zoontje is bijna 1 en ons schema ziet er als volgt uit (alhoewel de tijden niet vastliggen, gewoon met ons mee) Ontbijt: papfles 180/6 met granen of 1 boterham met 150 halfvollemelk tussendoortje: 1,5 st fruit lunch: 2 boterhammen met 150 halfvolle melk uit tuitbeker tussendoortje: fruit/ broodkorst of soepstengel/ ontbijtkoek etc met 180 sap of thee uit tuitbeker avondeten: ca 250-300 gram + 120-150 yoghurt tuitbeker melk voor de nacht (ivm doorslapen, hier hoop ik toch wel zsm vanagf te zijn aangezien mn zoontje deze al 2 maanden niet kreeg! Onze opvolgmelk maken we op en daarna volledig overop halfvolle melk. In principe mag je met 1 jaar alles geven, maar blijven uitkijken met teveel zout en ook niet direct te spicy. Ook geen rauw vlees, ik geloof tot 4 jaar maar dat weet ik niet 100% zeker. Tevens naar 300-500cc zuivelprodukten (ik ga dadelijk dus 1 beker vervangen door thee of sap)
ook mijn zoontje is bijna 1 mijn schema is ontbijt pap uit bord dit met halfvolle melk erdoor heen tussendoor koekje rozijntjes rijstwafeltje lunch 1 stuk brood met 150 halfvolle melk dit wil ik straks naar 2 stukjes brood gaan brengen. tussendoor 2 stuks fruit avondeten rond de 200 gram met een toetje weet niet hoeveel doe ik altijd wat op de gok en voor het slapen gaan krijgt hij nog een fles van 180/6 maar die wil ik gaan afbouwen. tussendoor bied ik gewoon vruchtenlimonade of thee aan hij drinkt dit met een rietje. ik laat hem denk ik straks ook zoveel mogelijk met de pot mee eten. kook dus straks niet meer apart.. als wij bijvoorbeeld macaroni eten eten we dit uit zo´n pakje.. tot nu toe hebben we steeds apart voor hem gemaakt maar dat ga ik dus straks niet meer doen. moet je trouwens beslist melk bij het ontbijt en lunch geven? of mag je hier af en toe ook thee van doen
Met 1 jaar zaten wij op (en dat zitten we nu nog eigenlijk.. de hoeveelheden zijn wat meer geworden met het avondeten ) - onbijt: 1 belegde boterham + 125ml melk + stuk fruit OF 180 ml volle melk + bambix + knijpfruitje (KDV dag) - lunch: 1 - 2 belegde boterhammen + 125ml melk + fruit - avondeten: 200 gram warme maaltijd (met de pot mee) + 100ml volle yoghurt tussendoor (ochtend en middag): - 300 ml sterk aangelengde diksap, vers sap met water, water of thee - soms een koekje, soepstengel, rijstwafel, rozijntjes Het ontbijt of lunch varieren we soms in het weekend: wentelteefjes, pannekoekjes, poffertjes, roerei of gebakken ei, muesli, smoothie fruit, ontbijtkoek, cracotte etc Vanaf 1 jaar mogen kindjes bijna alles eten. Afgeraden wordt om rauwe producten zoals rauw vlees (filet americain bijvoorbeeld) en rauw ei te geven. Met zout moet je altijd matig blijven (geldt ook voor volwassenen). Kruiden kan je gewoon gebruiken maar je kindje moet er misschien wel even aan wennen. Let goed op bij producten die je nog niet gegeven hebt maar alles kan je proberen (behalve als je natuurlijk weet dat er op bepaalde dingen niet goed gereageerd wordt) Zuivel: 300ml minimaal - 500 ml maximaal (is dus melk, yoghurt, kwark, kaas etc) Maximaal 1000ml (circa) vocht per dag Je kunt kiezen tussen volle melk of halfvolle melk (GEEN magere of light producten; hebben geen toegevoegde waarde) @Paars: natuurlijk kan je thee geven. Lekker hoor. Let op de 300ml zuivel per dag richtijn. Macaroni uit een pakje kun je best geven maar let erop dat je het niet te vaak op het menu zet: het bevat erg veel zout!
hier is het schema nu: ontbijt : 200 ml papfles (ja, ja mag wel niet van CB, maar van mama wat makkelijker) tussendoor: liga met roosvicee lunch: 2 boterhammen en 200 ml opvolgmelk tussendoor 2 stuks fruit avondeten: 250 gr. warm eten met daarna 150 ml yoghurt of vla Had nog wel even een vraagje; je mag vanaf 1 jaar gewone melk geven, maar het CB zei me dat ik dan vitamine D moest gaan geven. Ik hoor daar nooit iemand over, of wordt het door de meesten niet gegeven?
Bij ons CB adviseerden ze al vitamine D als je onder de 500cc opvolgmelk geeft. 10 mcg per dag gewoon door zn melk heen. Ik geef het dus al een aantal maanden. ze adviseren het minstens tot 4 jaar omdat kinderen het nodig hebben om calcium op te nemen.
bedankt voor de reactie's ons schema gaat worden nu: rond 8/9 uur willen we dan beide aan tafel glas melk 150cc en brood gaan geven misschien gaat ze dan wel eten als ze d'r grote zus ziet eten. dan willen we tussendoor fruit 2 stuks geven glas drinken lunch rond 12/13 uur 1a2 boterhammen met melk 150cc smiddags drinken thee/limonade koekje erbij avondeten 17/18 uur met de pot mee behalve dingen wat ze echt niet mag een potje of restjes dan krijgen ze beiden drinken en de jongste nog flesje melk 180cc en dan hopen dat ze tevreden is
Hier is het : (tijden kunnen wisselen) 7.30 bordje brinta (120-150cc halfvolle melk erin) 10.00 1-2 sruks fruit 11.30 1,5 boterham en 150cc halfvolle melk 15.30 koekje, soepstengel oid 17.30 bordje eten, weet niet hoeveel maar het is veel, meer dan mij toetje een kommetje weet ook niet precies hoeveel 19.15 fles nutrilon goede nacht Sap krijgt hij wanneer hij wil.. Vul s'morgens zijn rietjesbeker (360ml) en die vul ik bij wanneer hij op is.. (kan 1x zijn, maar ook 2x) Laatste fles was afgebouwd, totdat meneer een groeispurt kreeg en honger had s nachts.. (groeit nog steeds ineens heel hard) En ach hij is nie te dik, en als hij vol is laat hij het ook staan.. Heb een bewegelijk kindje..
Ons schema is: Ontbijt - 200 ml pap uit bord (180 ml melk + granen, ik varieer tussen 3 packs pap) Tussendoor - 1,5 stuk fruit plus paar slokjes water of kruidentee (de laatste lust ze niet maar we blijven proberen ) Lunch - 2 boterhammetjes, eentje met kaas, margarine etc en eentje zoet, plus drinken (water meet heel klein beetje diksap) Tussendoor - 150-165 ml groeimelk (straks als de pack op is gaan we naar halfvolle melk) warm, of pap (als ze haar boterhammen niet op had) Avondeten - 250 g plus drinken Voor het slapengaan - 150 g milde yoghurt. Mijn dochter zit naar het avondeten behoorlijk vol en lust geen toetje, daarom hebben we yoghurt een uur naar achter verplaatst. Dan tandjes poetsen, liedje zingen en slapen
hier is het nu dit s''morgens papfles van ongeveer 150 stuk vers fruit of een potje met wat drinken 1 tot 1,5 boterham met drinken koekje en drinken ( of rozijntjes, nog een broodkorst etc) warm eten best veel soms dan nog een koekje ( voornamelijk van papa) ipv toetje geven we s''avonds nog een fles van 150. heeft ze liever als een toetje
Ons schema van de oudste twee met 1 jaar was -> 06.00 - 06.30 Melk, ongeveer 165cc. 08.30 - 09.00 Fruit, vers en zoveel ze lusten. 10.30 - 11.00 Melk, ongeveer 135cc. 13.00 - 13.30 Paar hapjes brood met boter, soms beleg, slokje water/thee. 14.30 - 15.00 Melk, ongeveer 150cc. 17.30 - 19.30 Avond eten 'met de pot mee', ongeveer 100cc melk. 20.30 - 21.00 Melk, ongeveer 165cc. Evt nachtvoeding, 135cc melk. Melk is ongeveer omdat we afwisselend live borstvoeding, gekolfde borstvoeding en kunstvoeding gaven met die leeftijd. Verder hoef je nergens mee te wachten, vanaf 1 jaar mag je kindje eigenlijk gewoon van alles eten, maar dat is al verteld, dus ga ik niet herhalen.