je kind voorbereiden op de pijn?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamzie, 17 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hoi allemaal,

Had vanmorgen een kleine discussie met mijn buuf.
    Haar nichtje is gisteren geopereerd aan dr neus en keel-ammandelen.

Ze ging er vrolijk heen en helemaal blij. Maar toen ze bijkwam had ze natuurlijk mega veel pijn. Hier was ze niet op voorbereid en ze was enorm emotioneel.

Blijkt dat niemand haar had verteld dat ze na de operatie wel pijn aan dr keel zou hebben. Ze hebben alleen verteld dat ze naar dr keel gingen kijken en dat het geen pijn zou doen.

Ze zei dat ze xpres haar niet hadden voorbereid omdat ze bang waren dat ze dr eigen ging verzetten en niet naar het ziekenhuis wou.

Denk ik nou zo raar? Want ik zou mijn kind er wel op voorbereiden dat ze naderhand wat pijn zou hebben maar er dan wel bij vertellen dat ze dan ijs mag eten om de pijn te verzachten ( bijvoorbeeld )
    Anders dan komt het toch als een enorme shock voor zo'n kleine dat ze enorme pijn heeft en dat terwijl iedereen tegen dr zei dat ze geen pijn zou hebben.

Hoe denken jullie hierover?

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik weet echt niet wat ik zou doen... Deze manier lijkt inderdaad niet zo oke, nu zal ze volgende keer misschien denken: Ja daaaaaag, ik ga niet mee naar het ziekenhuis, vorige keer zeiden jullie ook dat het geen pijn zou doen.
    Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat je je kindje niet 'bang' wilt maken. En dat je al snel het idee hebt dat je dat doet.

Ik zou haar dus wel voor willen bereiden denk ik, maar zou me wel afvragen hoe ik dat zou doen. Maar dat hangt ook weer af van de leeftijd waarschijnlijk.

3. nikster

nikster Fanatiek lid

26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    Ik vind persoonlijk ook gewoon dat je eerlijk moet zijn tegen je kind!..... Als iets pijn gaat doen gewoon eerlijk over zijn... anders schaad je zijn/haar vertrouwen in jou als ouder..

4. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Mijn zoontje moet regelmatig naar het ziekenhuis en dan doen ze dingen die hij niet leuk vindt. Ik vertel hem wel net van tevoren eerlijk dat we naar het ziekenhuis moeten. En dat ze inderdaad vervelende dingen gaan doen.
    Hij heeft laatst een nierbiopsie gehad en toen heb ik hem verteld dat hij naar het ziekenhuis moest en dat hij daar dan moest gaan slapen en dat de dokters dan gingen kijken waarom hij iedere keer ziek wordt. Leuk is het nooit en het is best lastig om de balans te vinden tussen niks vertellen met het risico dat ze daarna heel boos zijn en te veel vertellen omdat ze van tevoren dan al overstuur kunnen raken.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik zou een kind altijd voorbereiden. Dat heb ik ook met de MG prik gedaan.

Eerlijk vertellen wat er komt. Isabella vroeg ook nog, doet het geen pijn? Toen heb ik eerlijk gezegd van wel een beetje maar dat het maar heel even was.

Nou natuurlijk wilde ze niet maar soms moet je daar gewoon doorheen en standvastig blijven. Wat moet dat moet.

Ik vind het persoonlijk erg zielig voor dat meisje die totaal overvallen was door de pijn nadien. Erg raar.

6. s1980

s1980 Fanatiek lid

24 aug 2006
    1.213
    0
    0
    weet niet hoe oud ze is? MIjn dochter is nu twee en al twee keer geholpen aan de amandelen en buisje hebben haar verteld dat de dokter haar oren en keel beter gingen maken en dat het pijn kon gaan doen maar dat ze wel heel veel ijsjes kreeg! Met de inentingen ook verteld dat ze prikjes kreeg! Nou kan mijn dochter wel wat hebben maar als je kind echt hysterisch wordt weet ik ook niet of ik het wel zou vertellen dilemma's hoor

7. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Je laat je kind zo ontzettend vallen door te zeggen dat iets geen pijn zal doen en dat ze dan achteraf ontzettend veel last heeft. Voor mijn gevoel kan je kind je dan dus niet op je woord vertrouwen. Liegen heeft in dit geval totààl geen zin, omdat je namelijk niet om die pijn heen kan. Volgens mij doen sommige mensen dit alleen om het zichzelf makkelijker te maken en hun schuldgevoel een plek te geven..

Liever je kindje voorbereiden op de pijn en zorgen dat je er voor haar bent nadien. Op die manier zal het vertrouwen niet geschaad zijn en kan je kindje vol overgave troost bij je zoeken..

8. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    het meisje is 3 en half. En heeel pienter voor dr leeftijd!
    Had dus eigenlijk wel verwacht dat ze eerlijk tegen dr zouden zijn.

Maar goed, ieder zijn opvoedmanieren natuurlijk ;)

Ben iig blij om te lezen dat mijn gedachten niet zo raar zijn om je kind woor te bereiden op wat komen gaat.

Bij Erik heb ik hem ook voorbereid op de prik.
    Het interesseerde hem niet echt toen ik zei dat het wel pijn ging doen. Dat ie een ballon zou krijgen naderhand en een pleister en dat zijn giraf ook een prik kreeg vond ie veeeel interessanter :)

9. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Och, het meisje zou zich maar herinneren dat papa en mama hebben gezegd dat het geen pijn zou doen en dit dus dan ook zeggen tegen ze.
    Vind het echt sneu voor dat kind.

Staat ook in het boekje die je meekrijgt dat je het beste je kindje kunt voorbereiden op zo'n ingreep.

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik zou wel eerlijk zijn, zo van het even vervelend en het doet wat pijn maar mama en papa gaan je extra knuffelen en je krijgt lekker veel ijsjes. ook bij de biep zijn er boekjes over te vinden.

voor de mexicaanse griep prikjes hebben wij onze dochter ook voorbereid. je voelt een klein pikje en het kan een beetje pijn doen. je mag best even huilen hoor dat is niet erg. naderhand krijg je een klein kadotje omdat je zo stoer bent geweest. ook hebben we een doktersetje gehaald en hebben op de nijntjes geoefend

11. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik zou ook altijd eerlijk erover zijn. En ook echt vertellen over de eventuele pijn hoor. Ook al zou de kleine er niet veel van snappen/onthouden/begrijpen, toch heb je het uitgelegd...

12. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    youame heeft 4 operaties gehad en heb altijd gezegt wat er ging gebeuren ook met de prikjes

ze heeft een tijdje gehad als ze mensen met witte jassen zag werd ze erg bang

de artsen vroegen ook van heb je verteld wat er ging gebeuren
    ze hebben dat liever dan je niks zegt want dan worden ze alleen maar banger van als je zegt dat het geen pijn doet

13. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Wij vertellen onze dochter hoe klein ze ook is altijd wat er gaat gebeuren in het ziekenhuis waar we regelmatig naar toe moeten. Het voelt ander een beetje als verraad naar mijn gevoel. Dan zijn ze zo onvoorbereid, zeker op de leeftijd van 3,5 jaar...

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou ook niet gaan liegen. Maar gewoon eerlijk zijn, en op een goed nivo uitleggen wat er gaat gebeuren.
    Als je zegt dat het geen pijn doet, terwijl je weet dat het wel kan gebeuren. Dan kan ik me voorstellen dat het kind de 2e keer niet weer het ziekenhuis inwil..

Met de MG-prik hebben we het ook verteld. Mijn zoontje ook gevraagd of hij de prik wilde. Dat wilde hij niet, maar toen ik uitlegde dat hij dan niet die griep zou krijgen, ging hij rustig mee naar binnen. En hij is nog maar ruim 2. Dus met dik 3 en pienter moet je dat ook wel kunnen uitleggen.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou het zeker wel uitleggen van tevoren en gewoon eerlijk zijn! Zeker met 3,5 jaar snappen ze dat echt wel! Eva zou het ook al wel snappen en is bijna 2....

Ik heb haar ook voorbereid op de mex. griep prik en gezegd dat het een beetje pijn kon doen en dat mama dan een kusje erop zou geven. Toen ze de prik gehad had moest ik dus van haar een kusje erop geven! En later die dag nog een keer. Ze had het er ook telkens over, dat de prik een beetje pijn deed, maar dat mama toen een kusje gaf en het toen bijna weer over was :). Hoe kan je nou denken dat een kindje van 3,5 jaar het wel 'pikt' als je hierover niet eerlijk bent?

16. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Agossie, dat arme kind ging vrolijk vol vertrouwen en niets vermoedend liggen. Word wakker en word overdonderd van de pijn waar ze niets van snapt, heel zielig.

Ik zou wel voorbereiden maar geen hele heisa erom heen. Dus simpel dit of dat gaat gebeuren. Dat het goed is voor het kindje dat het even pijn kan doen maar dat dat snel over is. Punt

Deel Deze Pagina