Hallo mama's Ik weet niet of ik dit nu in het juiste topic plaats. Maar onze dochter wordt volgende maand 2, dus zie haar niet meer echt als een baby. En een dreumes is ze misschien nog wel maar ze ligt erg voor op andere kindjes van haar leeftijd.Het probleem is L. kan zichzelf gewoon niet vermaken als ze op kdv is is het geen enkel probleem want daar heeft ze kindjes waar ze mee kan spelen. Ga ik na een vriendin die heeft een dochterje 1 jaar ouder als haar. maar als ik thuis ben met haar is het een regelrechte ramp. Ze gooit met haar speelgoed speelt er niet mee mits ik met haar meespeel. Nu doe ik dat graag dat is het probleem niet maar er moeten toch dingen thuis ook gebeuren. En ook ik heb even tijd voor mezelf nodig, nu doe ik dit meestal als zei nog haar middagdutje doet. Zodra ze naar buiten kan en rennen, spelen met de bal, glijden van de glijbaan is het geen probleem dat kan ze prima zelf en dat zegt ze dan ook. Nee mama zelf doen! Het probleem is wij hebben geen woonhuis met een tuin en wonen in een flat. Dus loop altijd even 2 straatjes verder met haar om van de glijbaan te gaan of met de bal te spelen. Maar zorda ik zeg nu moeten we naar huis is het gillen en zodra we thuis zijn is het direct weer met speelgoed gooien. Mijn enigste redmiddel is televisie. Haar in de kinderstoel voor de tv zetten. Ik wil gewoon geen kind wat de hele dag voor de tv zit maar ik kan echt niks doen in het huishouden als zei rondloopt. Of ze maakt speelgoed kapot of klimt op meubels of trekt aan de gordijnen ga zo maar door. Ze moet continu de aandacht hebben.Heb zoveel geprobeerd van haar erbij te betrekken met huishoudelijke taken maar zodra ze dus even alleen moet spelen is het een regelrechte ramp. Nu staan we zowiezo ingeschreven voor een eensgezinswoning en zelf zijn we op zoek naar koopwoningen maar tot nu toe is het even afwacten tot we in mei een gesprek met een adviseur over hypotheken hebben. Ik heb al zoveel gedaan met haar van speeltuinen tot dierenparken , kinderboerderijen etc. ze vind het prachtig tot we thuis komen en ze even geen aandacht meer krijgt. zelfs nu ik dit zit te typen zit ze helaas weer voor de tv. Hoe krijg ik haar geleerd even zichzelf te vermaken. Al is het maar voor een half uurtje dat ik bijv. aan het koken ben. Mijn ideeen zijn gewoon op!
Kun je haar niet "aan het werk" zetten. Desnoods in de kinderstoel in de keuken.... Dan is ze onder handbereik en heeft wat te doen. Dus ze kan dan moeilijk in de gordijnen gaan klimmen. Hier liet ik dochterlief altijd mee helpen met koken.. Eerst in de kinderstoel met een handje groenten en een pan.. Later was dat natuurlijk niet heel interessant meer... Dus mocht ze de gesneden groenten in schaaltjes en daarna in de pan doen. En dat natuurlijk wel enigszins opbouwend zodat ze niet in een enthousiaste actie de champignonnetjes zo hard in de pan gooit dat ik de spetters op m'n gezicht heb staan. E zo ging dat ook goed met de was doen... Alles op kleur sorteren vind ze misschien wel hele leuk. En met mooi weer zet ik d'r rustig met een emmertje sop in de tuin. "Jij mag de stoelen wassen". Of de glijbaan en de deksel van de zandbak die "hoognodig" een sopje nodig hadden. Hier ook een slimme dreumes, peuter.. Inmiddels kleuter.. Maar ze blijft het heel leuk vinden om mama te helpen. E soms gaat ze ook gewoon in de keuken (op het keukenkrukje) zitten met viltstiften en een kleurboek. Vinden we allebei gezellig. Maar denk pas sinds een jaar... Dat ze goed alleen kan spelen. Daarvoor moest ik er altijd bij blijven en tja.. Dat kan wel vaak maar lang niet altijd. En nog steeds is het soms lastig.. Dan ben ik al te ver weg als ik op de bank zit en zij aan tafel. (En nee, zo groot is ons huis echt niet) Dat vindt ze dan ongezellig... Zit misschien 4-5 meter tussen Of een timetimer of eierwekker gebruiken om aan te geven hoelang ze nog alleen moet blijven spelen. Maar als zij vindt dat je best in de gordijnen kunt hangen en op de muur tekenen in die tijd.. Zou ik denk ik toch proberen haar taakjes te geven waarmee ze jou helpt. Dan heeft ze EN iets te doen EN je ziet precies wat ze uithaalt
Komt van zelf. Maak een rust momentje met haar. Ga samen verven kleuren tekenen lees een boekje voor. Ze is bijna 2! Ze gaat zich straks steeds meer zelf vermaken. Tot die tijd moet je het echt even uit zingen. En soms moet je even zeggen mama moet even iets doen jij mag dit doen. Kom maar naast mama spelen. Bijvoorbeeld de afwas zet er een stoeltje bij laat haar de afwas doen( kinderbestek bekers lepels) en zelf schil je snel je aardappelen zet je je groente op leeg je de prullen bak. Ja ze is nu nat hup even snel onder de douche bijvoorbeeld en daarna lekker in pyjama eten en hoppa naar bed. Tijdens het douche zet je eten zachtjes aan als jullie klaar zijn is het eten bijvoorbeeld gaar. En als ze even een uurtje voor de tv geplant woord omdat jij even wat ruimte hebt wat is daar mee mis?? Niks toch! Creatief zijn en denken op deze leeftijd. Het is even pittig maar geloof me op een gegeven moment komt er een tijd van he ze is lekker bezig en ik kan bijvoorbeeld even achter de laptop zitten. Dat kan hier ook pas een paar maanden daar voor kon ik echt niet achter de pc zitten zonder peuter op schoot. Er komen dingen bij er gaan dingen af. Straks slaat ze het middag slaapje over dan liggen ze meestal eerder in bed zijn ze heerlijk moe. En dan denk ik zo mijn tijd.
Dank jullie wel voor jullie reacties Saskia 78 die tip met die eierwekker wil ik zeker eens uitproberen. Over het algemeen betrek ik haar ook met bijv. wassen en eten koken etc. Maar zodra de aardappelen geschild zijn en alles in de pannen zit en het echte koken begint. Dan weet ik vaker niet wat moet ik nu met haar wil haar gewoon niet in de buurt van een heet fornuis, dan begint het 'vervelen'in haar ogen weer. wassen vind ze idd heel leuk stapeltjes maken en ze mag de waspoeder in het bakje doen. Maar bijv. ramen wassen dacht ik ook geef haar een sopje kan ze de kozijnen doen. Maar het is echt in een mum van tijd alleen al als ik me omdraai heeft ze haar sopje dus op de pasgewassen ramen gedaan. Ze wil heel graag helpen maar bij sommige dingen kan ik haar cru gezegd even niet erbij gebruiken. Knap130774 Heb je ook gelijk in met tv kijken maar maak me een beetje zorgen mijn vriend, (was vroeger eigenlijk kwa karakter hetzelfde als L. Heel druk en werd door zijn ouders continu voor de tv gezet was voor hun ook het enigste redmiddel. Mede daardoor heef mijn vriend hele slechte ogen nu.Daarom weet ik zelf niet wat is lang voor de tv wat niet.( ben zelf nogal onzeker) Ben in ieder geval al blij dat het mooie weer weer begint, gisteren zijn we een 1,5 uurtje in de speeltuin geweest en ze was bekaf toen we thuis kwamen.Zij ging haar middagdutje doen zoda ik ruimte had om even iets voor mezelf te doen en tevens alvast de aardappels geschild, Kon ze daarna nog helpen met de groente.De winter is gewoon een ramp geweest bij ons. In de sneeuw konden we ons nog wel amuseren maar die rotregen in ons kikkerlandje dan ben je ook het spoor bijster en blijf je maar binnen. Maar ga jullie tips zeker uitproberen nogmaals bedankt
Vandaar dat ze met sopje hier met name de tuinstoelen, de glijbaan of de zandbak mag doen. Dat is altijd een waterballet Vaak poetst ze meteen het terras buiten ook mee.... Niet nodig maar zeker als de zo'n schijnt ook niet erg. En wat betreft koken scheelt het natuurlijk dat we koken ong inductie Dus geen open vuur. En ze braaf van de pannen afblijft dus ze kan er best naast staan. Maar goed.. Dat wil niet iedereen natuurlijk.
Ze wordt 'gewoon' een peuter, en het echte opvoeden begint nu ook natuurlijk. Ik zou dus ten eerste een duidelijke manier zoeken om haar te leren dat het niet de bedoeling is dat ze speelgoed kapot maakt, gordijnen eraf trekt en dat soort fratsen. Ook als ze zich verveelt mag dat niet. Daarnaast haar overal bijbetrekken, aan het werk zetten en dan even weggaan. Zodat ze steeds meer leert om even zelf te spelen.