Hallo, mijn lieve dochter is over 2 weken alweer 1 jaar oud. nou krijg ik van t cb te horen dat me dochter verkeerd voortbeweegt kont hoppen ipv kruipen of lopen. Opstaan ken ze ookniet ze komt niet verder in de box dan op de knieen zitten. Zijn er ouders met hetzelfde of tips ? Gr denise
Mijn oudste heeft nooit gekropen en tot 16 maanden billen geschoven, nooit een opmerking over gehad bij het cb. Ze is nu 2,5 en doet alles gewoon hoed. Ik zou me niet te druk maken.
Hier twee kont schuivers, een liep met 18 mnd. Andere met 16 mnd. Niks nooit commentaar, kruipen is geen stap in ontwikkeling. Maar wel goed voor motoriek.
Tip is om naar kinderfysio te gaan. 18 behandelingen per jaar worden altijd vergoed zonder verwijzing. Kruipen is erg goed voor ontwikkeling dat zal je elke kinderarts zeggen Kind dat kontschuift is niet ziek of zo mankeert niets. Het is wat fysio noemen "verkeerde fysieke ontwikkeling". Met simpele oefeningen van fysio zal je dochter zelf zal gaan kruipen, zitten, staan en lopen. Er zijn ook spiersoort die hypermobile is dat heeft ook invloed maar de oorzak dat ze zo voortbeweegt kan in iets simpels liggen. Ik ken meisje die met 16mn verplaatste zich voor of achter met kont en 1 knie gebogen half staan. Ze dachten fysio niet vergoed dus bleef zo. Toen ze wisten gingen ze gelijk en met oefeningen die kind kon al na 3 weken kruipen en zitten en voortbewegen met kruipen. Opstaan ging vrij snel erna en lopen ook. Mankeerde haar niets ze gebruikte gewoon verkeerde spieren en zo zat ze "vast" in haar patroon. Mijn dochter stond vroeg op en langslopen (6.5mnd) maar met 10mnd was geen verdere ontwikkeling. Bleek dat doordat ze zo vroeg was met opstaan ontwikkelde ze patroon met opstaan met rechte been. Ze stond nooit met linkere op waardoor het verhouding niet goed was en het stabiliteit met los staan kon ze niet vinden. Ze viel ook veel toen. Met 2 oefeningen na 2 dagen stond ze los. En na 2 weken 10-20sec los en nu ook 1 stapje. Zonder fysio zal het ook goed komen maar veel later Ik heb dus goede ervaringen met kinderfysio de oefeningen zijn niet als echt maat is meer ze geeft aan welk bewegingen welke spieren actieveren.
Ik was zelf een 'kont-hopper' en met mij is alles goed gekomen hoor. Ik liep met 18 maanden, maar was best een luie donder. Kan overigens nog niet goed op m'n knieën zitten/steunen. Ach, als dat alles is. Komt echt wel goed hoor, laat je niet gek maken.
Onze dochter was tot een week geleden ook een billenschuiver en een hele bijzondere moet ik zeggen. Ze zette zich af met haar rechter hand en gebruikte daarbij haar linker been.Met haar was(ben) ik wel bij fysio maar dit komt omdat zij hypermobiel in de heupen is en ik zelf het idee kreeg dat ze iets achterbleef tov mijn 2 andere kinderen. Het nadeel van billenschuiven is dat kinderen zich niet helemaal symmetrisch voortbewegen en een sterkere en zwakke kant kunnen ontwikkelen.Onze dochter loopt nu sinds een weekje helemaal los.Nog wel instabiel en wijdbeens en toen ze net begon leunde ze met haar gewicht heel erg naar 1 kant.Nu 1 week later begint ze dat zelf te corrigeren. Ik ken heel veel kinderen die billenschuivers waren en die ontwikkelen zich allemaal zoals het hoort. Komt echt wel goed. Ook zonder fysio was ze gaan lopen maar ik wilde gewoon dat een professional zou meekijken.
Mijn zoon was ook een kontenwipper. Hij is rond zijn 1e verjaardag begonnen met de eerste pasjes los. En begon pas te kruipen toen hij al stevig los liep... Hij loopt nu prima, zijn grove en fijne motoriek is uitermate goed ontwikkeld. Hij is met praten iets langzamer maar ze kunnen maar een ding tegelijk. Niet teveel zorgen maken komt va zelf goed.
Ik vind kinderfysio maar ver gaan voor een billenschuiver... dat deed ik vroeger ook en heb er echt niks aan over gehouden, Mijn dochter heeft 3-4 weken gehopt. Nu ze kan kruipen kiest ze meestal daarvoor maar ze hopt evengoed nog wel eens. Veel kindjes kruipen niet, zou me geen zorgen maken hoor.
Ik ook hoor. Maar Piccolina komt altijd direct aanzetten met het advies van osteopaat of kinderfysio. Goedbedoeld, maar vaak totaal nog niet nodig. Elk kind ontwikkelt zich in zijn of haar eigen tempo en op zijn of haar eigen manier. Er zijn ook genoeg kindjes die het kruipen overslaan en die verder niks mankeren. Ik zou me nog geen zorgen maken TS. Geef het nog wat tijd wat de rest ook zegt.
Natuurlijk is het niet zo dat elke billenschuiver meteen naar de fysio moet, maar achteraf hebben wij wel spijt dat we niet eerder zijn gegaan. CB zag er geen probleem in, maar ons ventje raakte erg gefrustreerd... Hij kon met 18 maanden leuk billenschuiven maar niet zelf gaan zitten, staan enz. Hij werd steeds bozer omdat hij andere kinderen vanalles zag doen wat hij niet kon. Uiteindelijk bleek hij hypermobiel en lopen we nog steeds bij de fysio met m. Mijn advies: hou in de gaten of je kindje wel stappen blijft zetten in de motorische ontwikkeling en ga anders even naar de fysio. Als er verder niks aan de hand is, ben je met een paar oefeningen en tips klaar. Niks mis mee toch?