Vakantie Gambia met kinderen

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Mama van Sepp, 22 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van Sepp

Mama van Sepp Fanatiek lid

5 feb 2010
    3.399
    0
    0
    wij hebben een vakantie geboekt naar Gambia in December. Wij zijn altijd al reislustig geweest maar door het hebben van kleine kinderen de laatste jaren wat beperkt tot Europa.
    Nu hebben we de gok maar gewaagd en geboekt voor Gambia :)

Mijn vraag is; heeft iemand hier ervaring met het reizen naar Gambia met kinderen. Do's en Do not's enzo?? En dingen waar ik absoluut rekening mee moet houden.
    Ik heb Anstaande vrijdag een afspraak bij het Havenziekenhuis in Rotterdam voor voorlichting over inentingen en malariapillen.

Ik ben benieuwd!

2. Froggie

Froggie Actief lid

22 jul 2009
    284
    0
    16
    Stad van de Zon
    Wij zijn er geweest zonder kinderen toen nog...voor ns nooit meer.
    We hebgen veel gereisd en gezien, veel gewend maar dit sloeg voor ons wel alles. De vaccinaties zijn heftig, Gele Koorts, hepatitis A/B voor de kindjes en malariaprofylaxe....zou mijn keuze niet zijn.

Het is relatief goedkoper dan een andere vliegvakantie maar wij vonden het het niet waard.
    Weinig te doen, bloedheet en heel basic allemaal. Mensen zijn aardig maar willen ook graag wat van je. Veel oudere mannen en vrouwen met groepjes jonge gambianen om zich heen was het " straatbeeld" voor zover je daar van kon spreken want eigenlijk was het niet verstandig om daar alleen te gaan.

Misschien een beetje negatief verhaal maar zo kwam het op ons over. Voor ons geen Gambia meer, zeer zeker niet met mijn kindjes nu. Teveel andere mooie " verre " landen zonder teveel vaccinaties en malariaprofylaxe.

Succes in ieder geval met het zoeken naar de leuke vakantie!

3. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ben het met je eens.
    Ik zou sowieso een land uitkiezen waar geen malariaprofylaxe voor nodig is.

Succes met het uizoeken en voorbereiden van een mooie reis.
    Hier begint het ook weer te kriebelen....:)

4. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    zou ook niet mijn keus zijn dat land... alleen al die inentingen bij kleine kindjes vind ik helemaal niks! vreselijk vies land bah... en idd iedereen wil wat van je daarom zijn ze aardig... ;) en nog niet te spreken over eten langs de weg! ik zeg, NOOIT doen.... weet niet waar je heengaat? hotel? of beveiligd resort waar het eten verder goed geregeld is? want dat is dan wel weer te doen... zwembad erbij, eten en drinken al inclusive... maarja moet je van houden om een beetje jezelf over te geven aan alleen een resort...

hebben jullie al geboekt?

5. Kwiebus

Kwiebus Lid

31 mrt 2008
    34
    0
    0
    Ja, vorig jaar hoog zwanger met 2,5 jarige dochter geweest. Het was geweldig. Fijn, wel heel warm land. Gastvrije mensen die vooral met kinderen erg makkelijk en vriendlijk zijn. Uiteraard is het echt wel een verschrikkelijk arm land met hier en daar opdringerige mensen maar als je echt interesse toont zijn ze gewoon nieuwsgierig.

We hebben een hechte vriendschap met de plaatselijke taxichauffeur overgehouden. Hij heeft ons meegenomen naar zijn dorp waar we een prachtige dag hebben gehad maar vooral ook veel geleerd. Het contrast tussen ons kind en de kindjes daar was enorm groot en het verbaaste ons enorm hoe makkelijk een Nederlands kindje de Afrikaanse levensstijl aan neemt. Prachtig! We gaan nu voor de 3e keer terug.

Mocht je nog iets willen weten dan vraag je het maar.

Veel plezier en trek vooral het land in. Het kan zo mooi zijn als je er vojor ooenstaat!

6. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Verplaatst naar vakantie.

7. Kwiebus

Kwiebus Lid

31 mrt 2008
    34
    0
    0
    Als toevoeging, moet zeggen dat ik er eerst ook zo als mora27 in stond maar het tegendeel is waar. Het is gewoon een arm land waar mensen wonen die net zoals wij gewoon heel vriendelijk zijn en aan het werk willen alleen hun benadering is anders. Wij hebben enorm veel 3e wereldlanden gezien dus wellicht waren wij wat meer voorbereidt maar voor een vakantie dichtbij, goedkoop en een totaal andere cultuur, voor ons is het een uitkomst.

Eten van de straat kan juist heel goed als de doorloop wel heel groot is. In een rustig restaurant ligt het etenswaar langer dan langs de straat. Drinken uit de kraan gewoon niet doen. Hou er wel rekening mee dan je bijna nergens kan pinnen. Bij een wisselkantoor heeeeeel goed alle briefjes natellen want ze willen je nog wel eens oplichten, en voor de rest...l gewoon verwonderen en genieten.

8. Mama van Sepp

5 feb 2010
    3.399
    0
    0
    Dank jullie wel voor jullie reacties.

Ik moet zeggen dat ik inderdaad in eerste instantie niet goed heb nagedacht over de vaccinaties maar dat we nu al geboekt hebben en ik ook wel erg benieuwd ben nu :)

@kwiebus, fijn om positieve verhalen te lezen :) hoe hebben jullie het gedaan met malariepillen?

9. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ben er zelf ook geweest.

Een mooi land maar idd heel basic, maar zou er nooit met mijn kind heen gaan om de redenen die hierboven al genoemd zijn door froggie o.a.
    Vooral het gezondheids aspect vind ik een grote rol spelen.
    Malaria komt veel voor en heb geen vertrouwen in de gezondheidszorg ter plaatste.

10. Mama van Sepp

5 feb 2010
    3.399
    0
    0
    We hebben inderdaad een resort geboekt. Eten langs de strand en drinken uit de kraan kan je in heel veel landen niet dus daar maak ik me niet druk om. De vaccinaties tja daar valt wat voor te zeggen maar ik heb vrijdag een afspraak in de travel clinic dus daar zullen ze ons wel goed voorlichten. Het enige waar ik me inderdaad zorgen om maak zijn de malariapillen..

Ik ben wel erg benieuwd. Ben zelf nog nooit in Afrika geweest wel Azië, midden oosten en Amerika. Ben wel benieuwd naar dit werelddeel ook al is het maar 1 landje. :)

Wel bedankt voor je reactie.

11. Kwiebus

Kwiebus Lid

31 mrt 2008
    34
    0
    0
    Hallo Mama van Sepp,

Sorry, ik ben geloof ik nog al een forum nono maar krijg je pb niet beantwoord over de inentingen geloof ik. Wil je me evel laten weten of je het ontvangen hebt ander typ ik de hele handel nog een keer.

Groet,
    Kwiebus

12. Jana09

Jana09 Actief lid

5 aug 2009
    174
    3
    18
    Ik ben wel 5 keer naar Gambia geweest. Op zich wel leuk om te doen en in resort zit je altijd goed.
    Ik raad je wel aan om niet in het donker zomaar wat over straat te gaan lopen, want toen was er bijna nergens straat verkichting en je ziet ze niet aankomen in het donker. Kan dan wel gevaarlijk zijn. Zorg dat je harde koffers hebt want ze snijden ze open op de luchthaven.
    Ik heb de eerste keer hepatitis en gele koorts gehaald en dat is goed voor tien jaar. Het is daar regenseizoen als het hier zomer is en dan zijn er veel malariamuggen. In december zal dat niet zoveel zijn. Hier in Europa zijn er trouwens ook al. Ik slikte geen pillen meer alleen goede bescherming met deet in meenemen.

Nog een tip als je waardevolle dingen in je kamer hebt zoals geld en fototoestel doe die in je koffer en doe die op slot want ik ben al eens bestolen door een kamermeisje. En kijk op straat ook goed uit in drukke gedeeltes want het zijn goede zakkenrollers.

En als je in Gambia aankomt op de luchthaven staan er altijd van die mannetjes met een karretje om je koffer naar de bus te brengen, doe dit en geef hem wat geld. Want anders kun je naar de kofferconrole en halen ze heel je koffer leeg. En ze doen het er niet terug in :)

En de kinderen zijn daar verzot op pennen, voor alsjeblief iets mee wilt nemen.

Succes met de reis. Naar welk hotel ga je?

13. mama1977

mama1977 Actief lid

23 jun 2009
    356
    0
    0
    limburg
    Wij zijn met,onze oudste toen ie 2,5 was naar tanzania geweest. Zat dit jaar ook in de planning maar zusje vinden we toch nog te klein.

Let op eten en drinken maar dat zit wel goed als je op een resort zit, die zijn als de dood voor claims van voedselvergiftigde toeristen :) denk dat je voor gambia inderdaad ook eigenlijk gele koorts, hepatitis a en b moet zetten. Echter hepatitis b hebben wij niet laten zetten, je weet in dit soort landen wat de besmettingshaard kan zijn, trouwens ook in euroese landen hoor en bovendien zijn die kleintjes nog niet sexueel actief.

Tja de malariatabletten....dat is wel een puntje. Wij hebben ze steeds met eten gegeven in een schepje yoghurt maar op een gegeven moment had ie door dat er iets in de yoghurt zit en dan beet ie erop, da's dus echt smerig!! Dus daar hebben we steeds moeten wisselen. Snap ook niet dat ze daar nog niks op gevonden hebben, zelfs paracetamol is vloeibaar verkrijgbaar voor die kleintjes.

En wat nog...neem een geimpregneerde klamboe mee, eet geen geschild fruit en kijk even of er verschillende soorten flessendrinkwater zijn. In tanzania wordt sommige flessenwater met chloor gezuiverd en dat proef je, ik krijg daar altijd acuut last van mijn maag van en heb dus regelmatig imodium nodig, pak daar ook smelttabletten van dan heb je geen water nodig om in te nemen. Oh ja en cola (uit fles en zonder!! Ijsklontjes) reinigt de maag, helpt super bijmmaagklaxhten :D

Veel plezier met de preplanning!

Deel Deze Pagina