De overheid wil graag dat moeders blijven werken maar ondertussen maken ze wel de kinderopvang duurder.. Gisteravond alles door zitten rekenen en zoals het er nu uitziet kan ik beter 1 dag ouderschapsverlof opnemen volgend jaar en de kids 1 dag van het kinderdagverblijf afhalen dan dat ik 3 dagen blijf werken. We gaan er dan maar 80 euro op achteruit wat we op kunnen vangen door een anders zorgverzekering. Zijn er meer waarbij het dus uiteindelijk voordeliger zal zijn om te minderen met werken?
Ouderschapsverlof ging er toch ook af (dat fiscale voordeel bedoel ik dan)? Of waren ze dat eerst alleen maar van plan.
Jullie zijn niet de enigen: FOK.nl / Nieuws / Ouders werken korter door kabinetsplannen / FOK!frontpage
Ja hier zijn we ook aan het kijken voor 1 dag minder opvang en vriend die een paar uur ov opneemt dan.. Ik geloof zelfs dat we erop vooruitgaan als we dat doen, financieel gezien.
Ik ga niet de eerder geplande 4 dagen werken maar nog maar 3. Ook omdat ik me daar gewoon prettiger bij voel, maar het scheelt ook tientallen euro's inderdaad (op basis van de kosten van 2011).
Ik heb idd ook al zitten denken dat ik het eens uit moet gaan rekenen. Mijn man is eigen baas, dus OV zit er niet in voor hem. Het kost ons klauwen met geld als hij nog een dag extra thuis zou moeten blijven. Een dag extra KDV zou voor ons dan juist voordeliger zijn, ware het niet dat ik in de zorg werk en dus maar 1 vaste dag per week mag aanvragen. Maar eerlijk is eerlijk, volgens het Nibud zijn wij helemaal niet zoveel slechter af volgend jaar. Ik zal eens kijken of ik die lijst nog kan vinden waarop stond hoeveel een gezin er op achteruit gaat volgend jaar. Hier: klik! Even opzoeken in welke categorie je valt, dan zie je hoeveel je er ongeveer op achteruit gaat. Overigens is het wel opvallend dat degene met een pensioen en/of een uitkering weer het hardste gepakt worden...
Ik ga volgend jaar meer aan kinderopvang betalen dan ik verdien. Ik ben nu heel hard aan het nadenken hoe ik het moet gaan doen. Geen idee eigenlijk. Ik werk nu drie en een halve dag en de kids gaan 3 dagen naar de creche. Ik heb uitgerekend dat als ik de kids twee dagen breng ik 850 euro moet betalen. Als ik drie dagen werk verdien ik 1000 euro. Dan kom ik dus wel een dag opvang te kort. We moeten ze minimaal 2 dagen brengen op ons kdv, en ik wil ze er niet afhalen, want we wonen in een appartement zonder tuin, en dan kunnen ze iig twee dagen in de week lekker buiten spelen en hebben ze lekker de ruimte. Drie kinderen naar de creche is gewoon niet te betalen als je man een redelijk salaris heeft. Ik begrijp dat mensen die meer inkomen hebben meer moeten betalen, maar ik vind het erg vervelend dat je meer moet betalen voor opvang dan de minst verdienende partner verdient. Dat vind ik ook niet eerlijk.
@vash: ze kijken gewoon naar jullie inkomen samen, het zijn toch ook jullie kinderen? Lijkt mij niet meer dan normaal.
@bleusky: ik snap de lijst niet helemaal moet ik zeggen. Wij zouden erop vooruit gaan of ik kijk verkeerd..
Wat een handig lijstje. Tot mijn verbazing gaan wij er 3 euro op vooruit komend jaar als er nog een kindje komt, en 6 als dat niet gebeurt. Ik snap daar niks van, wij vinden mindering niet leuk maar hadden wel rekening met een paar tientjes gehouden - en die worden dus door minima ingeleverd (wij zitten ruim boven tweemaal modaal, maar bepaald geen topinkomens hoor). De alleenstaande ouder in de bijstand levert die tientjes wel in Maar ik ga er vanuit dat wij ook meer kdv kosten hebben hoor, dat zie ik hier toch nergens? Dit is puur koopkracht. Ik weet niet hoe dat berekend wordt.
Tja, het is achterlijk, maar in hun ogen misschien wel heel slim. Werkende moeders gaan minder werken of stoppen helemaal, er komen dus weer banen vrij voor werklozen die nu een uitkering hebben, en aangezien die uitkering alleen maar lager en lager wordt, wil iedereen daar ontzeeeeettend graag vanaf, dus die banen worden snel opgevuld. Besparen, besparen, besparen
Suus daar ben ik het niet helemaal mee eens! Het moet oom lonen om te werken. Als je maar 800 euro verdient maar ook 800 euro moet betalen is dat niet echt motiverend. Naar mijn idee niet kloppend. Ze zouden eens op andere toeslagen moeten bezuinigen die moeders krijgen die niet werken. Dat zou pas stimuleren om aan hè werkt te gaan en te blijven.
Dat gebeurt toch ook? Volgens mij is de toeslag berekend over 140% van de uren van de minst werkende ouder. Het is uberhaupt belachelijk dat er al die jaren geld besteed is aan opvang die niet vanwege werk afgenomen werd. Sorry hoor, ik snap dat niet zo. Als je niet werkt ga je je kind toch niet naar een creche brengen? Maar ik heb verhalen gehoord notabene van een tbm, die kinderen gingen 5 dagen per week naar de creche. Voor hun bijna gratis door een enorme toeslag, want maar 1 inkomen. En zij kon overdag gewoon thuis eh, thuisvrouw zonder kinderen zijn op werkdagen. :x
Wij gaan er wel op achteruit, niet heel veel, maar toch. Ik wil er weleens op vooruit gaan...maar helaas. Als ik dat had geweten van die uren had ik dus ook wel voor 36 uur kot kunnen afnemen, en niet voor 9, 2 jaar geleden dat mijn moeder oppaste via de viaviela. Na al die veranderingen is ze met dat buro gestopt (goed buro, maar die eisen...) en ik had dus gewoon een vet maandsalaris kunnen krijgen aan opvanguren van KOT domme ik
Ja, maar jij gaat ervan uit dat het alleen om het salaris van de vrouw gaat. Ik redeneer anders. Je verdient 800 euro, je man betaalt 400 en jij 400, houd je dus 400 over. Het zou toch superoneerlijk, zijn als je man 100.000 euro verdient en jij 800 dat je bijna alles vergoed zou krijgen van de belastingdienst omdat jij nu eenmaal niet zoveel verdient? Ik vind ook dat werken moet lonen, maar ik vind ook dat je daarbij niet alleen naar het loon van de vrouw moet kijken. Als je 800 verdient en ook 800 moet betalen voor de kinderopvang verdient je man blijkbaar best veel, anders hoef je immers ook niet zoveel voor het kdv te betalen. Verder ben ik ermee eens dat bijvoorbeeld die heffingskorting er wel af mag, dat vind ik echt een beloning voor niet werken.
Ja als je het zo schrijft....... Maarja....om hoeveel mannen gaat het die zo veel verdienen. Ik denk dat er meer mensen gestraft worden dan geholpen....