Verloskundige of ziekenhuis tijdens zwangerschap na OI

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Daantjeee, 13 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantjeee

Daantjeee Fanatiek lid

28 jan 2021
    1.617
    1.617
    113
    Vrouw
    Hi!
    Ik vroeg me af of er dames hier zijn die via het Erasmus Mc (of ander ziekenhuis) zwanger zijn geworden na ovulatie inductie met FSH en pregnyl injecties. Gelukkig is het ons gegund en hebben we binnenkort de eerste echo in het ziekenhuis. Nu vroeg ik me af, als alles gewoon goed is, blijf je dan in het ziekenhuis onder controle? Of ga je naar een verloskundige? Iemand ervaring?

2. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.189
    1.987
    113
    Verloskundige na ivf traject

Daantjeee vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.658
    27.305
    113
    Vrouw
    Als je echo of echo's goed zijn en je hebt geen contra indicatie, ga je naar de verloskundige. De termijnecho toen ik 10 weken was had ik dan ook bij de verloskundige :)

4. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Hier na ivf naar de verloskundige zodra de echo met 8 weken in het ziekenhuis goed was :)

5. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik mocht na IVF kiezen. Ook omdat ik schildklier patiënt ben. Ik heb voor het ziekenhuis gekozen, maar achteraf veel spijt van.

Dit keer bij de verloskundige.

6. rossi1

rossi1 Actief lid

9 okt 2012
    246
    154
    43
    Hier wordt na een goede icsi door verwezen naar de verloskundige en is het een normale zwangerschap. 2 jaar terug was icsi nog wel een indicatie voor een guo en vwp, maar nu niet meer. Ik denk dat bij oi de zwangerschap ook wordt gezien als normaal na een goede echo...

7. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Klopt, na een vruchtbaarheidsbehandeling (of het nou OI, IUI, IVF of ICSI is) ga je bij een goede zwangerschap na de eerste goede echo gewoon naar de verloskundige. Tenzij je een medische indicatie hebt om bij de gynaecoloog onder controle te blijven, zoals een onderliggende aandoening of ziekte. Denk aan diabetes, stollingsafwijkingen, hart- long- lever- hartaandoeningen, dat soort dingen.

Sommige aandoeningen zijn grijs gebied, zoals schildklierproblenen. Dan hangt het ervan af wat er precies aan de hand is. Iemand die met medicatie goed ingesteld is en stabiele waarden heeft kan bij de verloskundige onder controle met een paar keer in de zwangerschap extra check door de internist in samenspraak met de gynaecoloog. Bij afwijkende waarden of ingewikkelde problematiek is het beter om bij de gynaecoloog onder controle te zijn.

8. Daantjeee

Daantjeee Fanatiek lid

28 jan 2021
    1.617
    1.617
    113
    Vrouw
    Dan zou ik ook wel eens de keuze kunnen krijgen. Heb ook hormonen-issues (prolactinoom). Waarom heb jij spijt dat t via het ZH is gelopen?

9. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Bij de bevalling was het erg druk. Daardoor mocht ik niet staand de weeën opvangen, wat ik prettig vond. Maar moest ik in bed liggen met van die banden om waarmee ze op afstand de weeën konden bekijken. Ondertussen waren mijn man en ik urenlang alleen. Af en toe kwam iemand de ontsluiting bekijken.

Uiteindelijk kon ik er niet meer tegen en heb ik gegild dat de verloskundige moest komen. Ik had vreselijk persdrang, maar mocht niet persen, omdat er geen verloskundige beschikbaar was door de drukte.

Uiteindelijk gewoon gaan persen en toen is ze wel gekomen. Maar mijn dochtertje heeft uren vastgezeten in het geboortekanaal. Bij de geboorte werd ze blauw en stopte met ademen. Ze heeft een nacht aan de beademing gelegen en bleek een zware longontsteking te hebben. Ik ben getest, maar had geen streptokokken infectie. Dus dat moet gewoon gekomen zijn door het wachten op de verloskundige.

Daarom neem ik dit keer mijn eigen verloskundige mee naar het ziekenhuis. Dit wil ik niet nog eens meemaken.

10. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    De anderen hebben het eigenlijk al gezegd, maar wilde nog wel meegeven dat je de vk wel altijd al mag bellen! Ik heb namelijk sinds 12 dpo bloedverlies gehad en het ziekenhuis gaf me gewoon geen prettig gevoel. Ze luisterden niet en riepen ook alleen maar dat ze geen geruststelling konden geven. (Hangt er natuurlijk af wat voor iemand rustgevend is) uiteindelijk werd in een weekend de bloeding erger en de afdeling was gesloten. Heb de vk gebeld en mocht die dag nog komen. Er was een duidelijke bloeding naast de vruchtzak te zien, tuurlijk blijft het dan alsnog spannend en kunnen hun niet in de toekomst kijken maar het gaf mij wel een gerust gevoel.

Toen ik uiteindelijk in het ziekenhuis mijn oorspronkelijke eerste echo had, wederom niet erg prettig gevoel. Maar doordat ik al bij vk was geweest en daarna weer, maakte me niet meer zoveel uit wat het ziekenhuis zei. Bij vk voelde ik me gehoord en gerustgesteld. Hoorden hier in ander groepje al dat velen dat niet weten en meerdere geen heel fijn gevoel hebben bij het ziekenhuis die eerste weken, dus vandaar mocht je ergens tegenaan lopen in de zwangerschap en je voelt je niet gehoord door het ziekenhuis dan bel een vk!

11. Daantjeee

Daantjeee Fanatiek lid

28 jan 2021
    1.617
    1.617
    113
    Vrouw
    @Fennec en @Orchid24 ontzettend bedankt voor jullie verhaal. Het is voor mij voor het eerst en ik heb geen idee hoe dit allemaal werkt. Ik heb veel aan jullie feedback! Weet een van jullie toevallig ook hoe het dan zit met vergoedingen vanuit de verzekering? Als je zeg maar zowel bij de verloskundige als het ziekenhuis onder controle staat?

PS allebei gefeliciteerd met de zwangerschap!! Dat we maar gezonde baby’tjes mogen krijgen :)

Fennec vindt dit leuk.
  12. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    jij ook gefeliciteerd natuurlijk! Zover ik weet word gewoon alles vergoed.Alleen ziekenhuis is altijd eigen risico, dat was met traject zo dus denk ook in je zwangerschap maar durf het niet met zekerheid te zeggen

13. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Als je voor het ziekenhuis kiest dan word jouw bevalling volledig vergoed. Als je je eigen verloskundige wil meenemen moet je betalen als je in het ziekenhuis wilt bevallen.

14. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Ligt er ook weer aan wat voor (aanvullende) verzekering je hebt. Bij mij wordt bijv ziekenhuis bevalling zonder medische indicatie volledig vergoed.

Deel Deze Pagina