10 maanden en volledig borst weigeren bij nieuwe zwangerschap

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Myo, 13 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Ik ben net weer zwanger en sinds gisterenochtend weigert mijn dochter van 10 maanden de borst volledig. 's Ochtends dronk ze 1 borst en de keren daarna dat ik het aanbood, draaide ze haar hoofd weg en ging al klagend alle kanten op. Het is me gisterenavond laat gelukt om haar slapend aan te leggen, maar zodra ze wat wakkerder werd, hield ze op. Ze is de afgelopen tijd al minder gaan drinken, niet in frequentie (5 à 6x), maar ze wilde vaak de tweede borst niet meer. Aan de eerste borst dronk ze meestal ook maar kort, alsof ze het geduld er niet voor had. Maar als ze moe was, kon ze weer heerlijk lang tutten aan beide borsten. :)

Ik ben echt een beetje beteuterd...ik had wel rekening gehouden met het feit dat het misschien met der tijd wel een uitdaging voor mij zou worden om de productie op peil te houden, maar nu kan ik het niet eens proberen om door te voeden! :( Ik had niet verwacht dat het zo abrupt zou kunnen stoppen. Ik kolf me natuurlijk suf nu, maar dat is niet hetzelfde als live drinken, dus hoelang de boel nog goed aan de gang blijft....?

Met 8,5 maand heeft ze op vakantie ook een periode van borstweigeren gehad. Maar zelfs toen dronk ze nog wel hier en daar.

Hebben mensen hier ervaring mee en kwam dat nog goed?
    En hoe kan ik er nu voor zorgen dat ze genoeg melk krijgt? Ik dacht zelf om pap te maken en om 's avonds nog wat volle yoghurt of kwark na te geven. Iemand nog andere suggesties? Ik kan even niets anders verzinnen. Zou dat wel genoeg zijn denken jullie?

Dank alvast!

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    als je zwanger bent kan de bv anders worden van samenstelling, anders smaken etc. je kindje kan dit opmerken en dus liever niet meer drinken.

wil ze het wel uit een tuitbeker of flesje drinken? want dan ligt het niet aan de smaak namelijk maar heeft ze meer last van hormonen etc :).

vanaf 11 a 12 maanden zou je kunnen combineren met gewone melk of speciale melk voor dreumes als ze de bv weigerd. ik weet dat dit niet leuk is maar melk hebben ze nog wel nodig.

misschien papje maken met gekolfde melk voor een andere smaak zou kunnen, smeerkaas op brood. ik zou idd blijven kolven en aanbieden op verschillende manieren en wie weet gaat ze in de loop van de weken weer live drinken. de samenstelling kan zodanig waterig zijnof anders zijn door de zwangerschap dat het gewoon echt niet smaakt naar wat ze gewent is

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Het kan door de zwangerschap komen en rond 9/10 maanden had ze hier ook weinig aandacht voor het drinken.
    Mogelijk dat ze door die combi weigert. Ik zou het blijven aanbieden zonder te forceren en proberen slapend aan te leggen. Samen in bad/douchen wil ook wel eens helpen.
    Wil ze wel een fles melk? Ik zou blijven kolven en haar die melk aanbieden als ze de borst niet wil. Daarnaast kun je yoghurt en kaas geven.
    Hier weigerde ze met 1 jaar 5 dagen, dat kwam door een lichte oorontsteking. Ze dronk tot 1 jaar nog 5/6 keer, ik kolfde 3x per dag, s nachts weigerde ze toch de fles.
    Daarna heeft ze het weer opgepakt tot 15 weken zwangerschap, toen was ze 23 maanden.

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    dit stukje vond ik op internet.

----------------------
    Doordat tijdens een zwangerschap het progesteronniveau stijgt, daalt de melkproductie. Omdat voeden pijnlijk wordt, wil je je kindje misschien wat minder frequent de borst geven, waardoor de productie nog verder kan dalen. De smaak van moedermelk verandert ook tijdens de zwangerschap als gevolg van een veranderende verhouding van sommige bestanddelen in de moedermelk. De hoeveelheid natrium stijgt bijvoorbeeld terwijl het gehalte glucose en lactose daalt. Mede door deze smaakverandering kan je kindje minder drinkbehoefte krijgen.

5. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Bedankt voor het meedenken.
    Ik heb alle mogelijke oorzaken nagelopen en ik kan, op de zwangerschap na niets bedenken.
    Een flesje is ze niet gewend. Ik heb haar gisteren wel wat borstvoeding uit een bekertje gegeven. Daar dronk ze wel wat van. Helaas gaat er nog te veel naast, dus is dit ook geen geweldige optie. Zoveel kolf ik namelijk niet per keer. Net heb ik pap gemaakt van borstvoeding ; heeft ze ook helemaal op! Dus zo smerig zal het niet smaken.

@lovewinnie: Wat bedoel je met dat ze last heeft van de hormonen?

(Smeer)kaas is een goed idee. Ze is dol op brood namelijk.

Ik blijf het proberen. Maar zelf lijkt ze er niet veel last van te hebben, vreemd genoeg. Maar misschien komt dat nog :(

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    kinderen zijn erg gevoelig voor vernaderingen. mijn zoontje wilde nooit uit de borst drinken tijdens mijn menstruatie??? waarom tja ik zou het niet weten maar behalve andere hormoonhuishouding was er dan niks vreemds aan de hand. zodra mijn menstruatie over was dronk hij weer prima. weet niet of dit mogelijk is. misschien dat de borsten anders aanvoelen, tepels veranderd zijn etc en ze gewoon de borst die ze gewent is niet herkend

Deel Deze Pagina