Ik ben vorige week geprik door een insect en de "geprikte schijf" was wel 10 cm groot... en helemaal rood. Nu heb ik dat gekoelt met ijs en de gedachten dat het een horzel zou zijn, want van muggenbeten heb ik nog nooit zo'n reactie gehad. Nu vandaag ben ik wel gestoken door een mug, even opgelet en het bultje blijft klein, maar op mijn arm heb ik weer de zelfde schijf al vorige week... Aangezien ik een echte google fan ben, heb ik even op google gekeken, maar daar vond ik alleen maar dat horzels, beter bekend als dazen NIET kunnen steken?! Wat zou het dan kunnen zijn? Ik blijf het me toch afvragen, want het jeukt als een gek.....
nou Horzels kunnen volgens mij wel steken hoor.. mijn zwager word altijd gepakt door die krengen en krijgt een behoorlijke bult er van.. vuurrood en jeuken als een gek..
je hebt verschillende muggen volgens mij. ik heb dat ook weleens gehad toen wij nog aan het water woonde. nou die zomer had ik plakaten jongen! heb er toen pilletjes voor gehad van de dokter. hier in de volksmond noemen we ze biesbosch muggen
Kan best van een mug zijn hoor. ik reageer soms ook heel hevig op muggensteken. Record was een rode schijf/zwelling van een cm of 15 doorsnede
In Nederland heb ik daar nooit last van gehad, maar in Italie wel. Waren gewoon muggen, maar had echt enorme plakkaten op armen en benen. Centimeter zeker dik en een diameter van zeker 5 centimeter. Dus misschien toch een mug geweest?
De bloedzuigende dazen (steekvliegen) en de stekende hoornaars (de grootste Nederlandse wespensoort) worden in de volksmond ook vaak horzels genoemd. Horzels kunnen echter niet bijten of steken, ze hebben geen bewegende monddelen en geen angel. Dit vond ik op Wikipedia, daarom vond ik het ook al zo vreemd.
JA! Dat heb ik!!!! Rood, een harde schijf en daarna nog een grote rode schijf, maar dat komt door het gif! Maar toch vreemd dat volgens wikipedia horzels niet kunnen steken? Ik dacht dat die alles wisten
Dan vind ik het wel vreemd. Vanacht of vanmiddag ben ik ook gestoken door een mug en daar heb ik niet last van, of is rood en hard e.d. Maar op mijn arm wel en die schijf van vorige week was ook op mijn been, net als de muggen bult van vandaag!
andere wikepedia??? Dazen strijken snel neer en bijten dan vrijwel onmiddellijk, wat meestal goed te voelen is. Naast deze korte pijnlijke ervaring is er ook het gevaar van bacteriële infecties die meestal goed te behandelen zijn met antibiotica. Dazen steken dus niet, daar ze geen angel hebben. Steekvliegen zijn snel (25km/h) en achtervolgen hun prooi hardnekkig, soms wel een kilometer lang. Na een beet kunnen steekvliegen niet snel wegvliegen, zodat men hen met een welgemikte klap kan doodslaan; dan heeft men de beet echter al te pakken, die meestal tot een fikse jeukbult leidt. Dazen - Wikipedia
een hommel?? ik ben een keer geprikt door een hommel en had ook een flinke rode dikke schijf op mijn arm...
als horzels/dazen niet kunnen steken waarom krijg je dan altijd zo'n grote bloedvlek als je ze van je paard afslaat? die beesten steken wel degelijk en daar krijg je behoorlijke schijven van geloof mij! De paarden zitten ook altijd onder de bulten. Denk dus inderdaad dat dat het is geweest.
oeps zag ineens dat hierboven iemand al had gezet dat ze bijten en niet steken. nou ja maakt me niet uit wat ze doen het zijn in ieder geval k***:x beesten!
Ik wordt altijd veel gestoken door muggen en reageer op mijn benen erg heftig dan zitten er erg grote rode schijven op mijn armen enz heb ik dat niet...
Ze steken dus niet, ze bijten! Nare beesten vind ik het. Maar dat vind ik van alle beesten met meer dan 4 poten.
horzels (dazen) kunnen wel degelijk steken, ik heb tijdens het paardrijden ook wel een een steek opgelopen en kreeg ook zo;n ronde dikke jeukende schijf op mijn arm.
Denk dat het een steekvlieg is geweest mijn moeder word altijd geprikt door die krengen en soms komt zon schijf het jaar erop gewoon terug! Kun je nagaan wat voor troeop hot is. Hoop dat je er gouw van af bent!