Hoi allemaal, Ik vroeg me af hoe jullie het huishouden doen, hebben jullie bijv vaste dagen voor elk onderdeel? Elke maandag de wc, dinsdag de keuken, enz? Bij mij is het namelijk echt een chaos qua regelmaat, ik maak schoon als ik er tijd voor heb en het nodig vind. Tis hier niet vies hoor trouwens Maar het duurt soms wel eens 2 weken voor ik de wc weer doe. Ik stofzuig en dweil wel elke dag, omdat ik 2 honden heb, en mijn 10 caafjes worden natuurlijk vaak schoongemaakt, op vaste dagen. Maar verder doe ik maar wat. Ik ben benieuwd hoe jullie het aanpakken! Groetjes Marijke
ik had toen ik nog werkte wel enige regelmaat erin omdat er anders helemaal niks zou gebeuren. nu ik thuis ben zit er echt geen regelmaat in. de was, de wc en de douche houd ik goed bij en ook de woonkamer en alyssa dr kamer worden wel regelmatig gedaan. ik kan me niet herinneren wanneer ik het huis voor het laatst echt goed gedaan heb. (volgens mij heeft mn schoonmoeder dat gedaan vlak voor ik ging bevallen) ik probeer mezelf ertoe te zetten dat als alyssa op bed ligt ik wel het een en ander in huis doe want anders wordt het een puinhoop. een schema maken werkt voor mij niet, maar misschien voor jou een tip. liefs doris
Ja, ik doe wat nodig is. Als er een afwasje staat doe ik die, als de vloer wazig is dweil ik 'm etc. Maar ik ben wel iedere dag iets aan het doen hoor! Er zijn vaste dingen die ik dagelijks doe, stofzuigen, de afwas, bedden opmaken, de was, het toilet, etc. En dingen als de badkamer, de ramen en dweilen hangt er gewoon vanaf. De ene keer moet het dagelijks en de andere keer zitten er een paar dagen of weken tussen.
De wc elke dag? Ik ben al blij als ik het wekelijks gedaan krijg Nu werken wij wel allebei buiten de deur, ik ga denk ik 3 keer per dag thuis en mijn man hooguit 2 keer
wij poetsen 1x per week oppervlakkig het hele huis, dus afstoffen, opruimen, stofzuigen en dweilen. mijn vriend doet tussendoor helemaal niets, zet rustig vieze afwas tussen schoon enz. ik doe tussendoor dingen die ik echt nodig vind. het is hier nooit zo schoon als ik zou willen maar daar hebben we ook even geen tijd voor. als ik ben afgestudeerd zal het wel beter worden denk ik.
Wij werken allebei 4 dagen, ik ben op maandag thuis en mijn man op vrijdag. Op de dagen dat wij thuis zijn wordt er sowieso gestofzuigd en alles gestofd. Om het overzichtelijk te houden (haha ); Maandag: Stofzuigen, dweilen, stoffen, toiletten schoonmaken, wassen Dinsdag: Niks (want dan zijn we laat thuis) Woensdag: Stofzuigen en de boodschappen Donderdag: Meestal wassen / drogen Vrijdag: Stofzuigen, stoffen, toiletten en dan doet hij iets 'groots' de badkamer bijvoorbeeld Zaterdag: Alles bedden verschonen, ramen lappen en weer stofzuigen, overal een doekje overheen halen en boodschappen natuurlijk. Zondag doen we niks in het huishouden. Het lijkt heel veel, maar zo houden we het wel bij. Wassen doe ik eigenlijk de hele week door, net zoals drogen. Keuken doe ik elke dag wel bijhouden en eens in de zoveel tijd goed schoonmaken. Stofzuigen doen we veel omdat we een kat hebben en omdat Sharon veel rondkruipt. Elke dag ruim ik wel rondslingerende dingetjes op omdat het zich anders ophoopt. En zo gaat het eigenlijk heel erg goed, net wat ik zeg, het lijkt heel intensief, maar ik vind het wel meevallen, het meeste doen we op maandag en vrijdag.... Succes, je vind uiteindelijk je eigen schema wel hoor...
Mijn huis was idd. ook een stuk schoner toen ik nog werkte. Heel raar, maar toen moest ik het voor mijn gevoel wel in het weekend doen en nu ik tijdelijk niet meer werk, denk ik al gauw: morgen weer een dag. Hier dus ook momenteel geen structuur, doe elke dag een paar dingen die me opvallen, maar nu ik erover nadenk lijkt het me toch beter om weer een vaste dag met mezelf af te gaan spreken
Er heeft bij mij nog nooit structuur in gezeten. Als het nodig is en mijn lijf kan het aan doe ik het , is het nodig maar het is te zwaar. jammer dan, doe ik het niet en dan doet mannetje het of ik de volgende dag of de dag erna. heb ik een hele goede dag kan ik ook zomaar het hele huis doen.
Hier ook totale chaos! Ik heb geprobeerd om elke dag iets te doen, maar er komt zo vaak iets tussen (bezoek, afspraak, ...) dat het niet lukt om elke dag iets te doen. Voel me dan ook zowat slaafje van mezelf omdat ik dan elke dag aan't poetsen ben terwijl ik dat haat! Ik krijg het hele huis volledig gepoetst elke week, maar dan heb ik voor mezelf geen vrije tijd meer en dat wil ik niet meer! Er is meer in het leven dan poetsen alleen! Ik probeer nu om vrijdag en vooral zaterdag het huis aan te pakken. WC's doe ik elke week, dat vind ik wel belangrijk. De rest kan al eens blijven liggen tot ik echt zin erin heb Stofzuigen probeer ik een aantal maal in de week te doen omdat we een hond hebben, maar zelfs dat komt er niet altijd van (door avondwerk). De was wordt wel flink bijgehouden en ook de afwas probeer ik elke dag te doen (als er geen avondwerk inzit, want dan blijft hij staan...) Ben blij dat ik niet de enige chaoot ben! Zou graag een poetshulp hebben, maar dat kost dan weer geld en dat kunnen we dan ook weer goed gebruiken voor andere dingen...
Ik heb ook geen schema, eigenlijk ben ik altijd met het huishouden bezig. Met 3 katten en 2 kleine kinderen moet er sowieso elke dag gestofzuigt worden. En dan ook goed overal achter en onder, want overal ligt wel iets. (speelgoed, stukje brood, flesje, pepernoot, schoen.. en die kattenharen he.. bah!) De vaatwasser wordt hier om de dag aangezet. De was gaat ook tussen de bedrijven door, zo'n beetje om de dag een trommel vol. En ik moet het meteen opvouwen als het uit de droger komt, anders gaat het zich opstapelen en als ik iets armoe vind.. is het zo'n berg wasgoed. (maar soms ontkom ik er niet aan) Om een uur of half 7 's avonds ruim ik alle spullen van de dag op. Dus alle blokken en andere speeltjes in de opbergbakken, speelkleed in de box enzo. Badkamer en toilet hou ik tussendoor een beetje bij. Effe gauw een doekje door de wasbak, nat wc papiertje over de pot, en een dweiltje over de vloer, dan wordt het niet zo'n gore puinbak. Maar mijn god... wat is het veel werk om het allemaal een beetje redelijk te houden! Je draait je even om, en ineens is het weer een zwijnenstal! Dan sta ik in de keuken tussen de lege pakken en de blenderspetters op de muur, mijn haar als een vogelnest, kleren onder de snot en kwijlplekken te kijken hoe mijn zoontje in zijn kinderstoel de bietjes tegen de muur zit te smijten..... En dan denk ik "waar is het mis gegaan? vroeger stond ik nog wel eens op de bar te dansen.."
Mja, das herkenbaar, dat dacht ik nou gisteren toen onze dochter (heel ziek) mijn helemaal onderspuugde.... toen dacht ik: erhm.... huh?
elke dag stofuizgen , dweilen, wc , en keuken (aanrecht en keukenkastjes van buiten) elke dag alle oppervlakken van de meubels afdoen en elke dag de wasbakken en kranen oppoetsen, ook elke dag wel een aantal wasjes varierend van 2 tot 4 om de dag het beddengoed verschonen, eens in de week de badkamer grondig en de keuken grondig
Afwas, stofzuigen, kleding wassen/drogen, rondslingerende troep opruimen gebeurt hier dagelijks. Maar verder is het ook 1 grote chaos. En hoe graag ik het ook wil en mn best ervoor doe, want ik baal er verschrikkelijk van, het lukt mij niet. Mijn adhd heeft hier grotendeels schuld aan. Maar mij erbij neerleggen is nog niet gelukt.
Hoe lang ben je daar dagelijks mee bezig als ik vragen mag? Ik doe hier alleen een beetje stofzuigen, de wc, de keuken na het koken en een wasje dagelijks. De rest 1 of 2 keer in de week
Gelukkig, ik ben dus niet de enige Mijn moeder heeft echt een heel schema, maar die werkt ook niet. Ik heb gewoon geen tijd om elke dag de keukenkastjes af te soppen aan de buitenkant, of om elke week de deuren te soppen. Maar gelukkig lees ik dat ik niet de enige ben
Ben niet eens op zoek (mn man werkt 4 dagen en is de poetser bij ons in huis ... eigenlijk heel zielig ... ik ben een slechte vrouw ... maar wel een goeie moeder ... en ook best lief ) EDIT: ik stofzuig wel regelmatig, anders stopt Mirre grassprietjes ed in dr mond ... afwasmachine draait veel ... wasmachine ook ... WC gaat snel tussendoor ... bed verschonen in het weekend ... verder gebeuren de grote dingen veeeeeeeeeeeel te weinig (maar ik heb laatst wel om 3u snachts de afzuigkap staan schrobben ... Mirre was aan het spoken)