Wie weet wat een goed wipstoeltje is? Waar moet je eigenlijk op letten bij de aanschaf van zo'n stoeltje? Soms zie ik namelijk door de bomen het bos niet meer..... en ga ik dus alleen maar op kleurtjes letten......
Ik lees ff met je mee. Ik weet twee dingen waarop ik wil letten: - kan hij helemaal plat? Dan kan ons kleintje er namelijk al snel in... - is de hoes afneembaar en wasbaar? Iemand een goede tip voor een wipstoeltje van max EUR 50; niet van Prenatal; deze vond ik niet mooi...
Hier informatie over wipstoeltjes en waar je op kunt letten. Als eerste wat informatie mbt wipstoeltjes/rustplaatsen voor de baby zodat jij als ouder je handen even vrij hebt. Waarvoor dient een wipstoeltje/zitzak/babyschommel etc De wipstoel/zitzak/hangmatje etc heeft als doel je baby kennis te laten maken met de wereld omdat deze er lekker in kan zitten, spelen en vrij rond kan kijken. Voor de ouders is het makkelijk omdat je ook je baby hierin eten kunt geven en het is een goede manier om even de handen vrij te hebben en je baby de kans te geven zichzelf te vermaken. Daarom vinden wij zitzakken/babyschommels etc ook min of meer onder de noemer wipstoeltjes vallen. Natuurlijk gelden er voor schommeltjes wel weer wat andere zaken waar je rekening mee dient te houden. De baby mag in het begin maar kort in het wipstoeltje liggen. Hoe meer je kind eraan gewend raakt, hoe langer hij/zij in het wipstoeltje mag. Echter nooit langer dan anderhalf uur! (advies). Plaats het wipstoeltje altijd op een stevige, vlakke ondergrond en gebruik altijd de aanwezige veiligheidsgordels. Denk eraan dat de " echte wipstoeltjes" kunnen verschuiven door de bewegingen die de baby maakt en plaats het wipstoeltje dus nooit in de buurt van bijvoorbeeld hoeken van een tafel. De baby mag nooit zonder toezicht in het wipstoeltje zitten en verstel nooit het wipstoeltje nooit met de baby erin. Het is aan te raden om het wipstoeltje niet meer te gebruiken als deze eruit probeert te klimmen. Zoals reeds aangegeven in de intro zijn er vele soorten "wipstoeltjes". In allerlei kleuren en dessins zijn ze verkrijgbaar. Ook heeft u de keuze tussen een simpele wipstoel, meer geavanceerde wipstoel en de wipstoel die voorzien is van allerlei nieuwe snufjes. Sommige modellen zijn statisch, met vering of met schommelstand. Voor alle modellen geldt dat het wipstoeltje stabiel moet zijn en de basis moet wijder zijn dan het zitje zelf. Een verstelbaar wipstoeltje is het makkelijkst in gebruik, de baby kan rustig liggen als hij klein is en zodra hij groter wordt, kan het stoeltje rechtop gezet worden. Alleen indien het kind controle heeft over zijn eigen hoofdje mag de wipstoel rechtop gezet worden. Nu dan de belangrijkste zaken voor de aanschaf. -Koop een stoeltje met gordels, deze dienen gemaakt zijn van zacht en stevig materiaal. -Zorg ervoor dat het wipstoeltje geen onderdelen bevat waar de vingertjes van het kindje tussen bekneld kunnen raken of iets waar de baby zich aan kan snijden -Kijk bij het kopen van een wipstoeltje of de draagbanden stevig zijn en of het stoeltje in evenwicht blijft als u deze optilt. Makkelijk bij het vervoeren echter NOOIT gebruiken met het kind erin -kijk of het stoeltje een stevige basis (dus ook zo staat) heeft -Kijk of voorkomen kan worden dat het stoeltje gaat schuiven Nog enkele ander tips: Houdt goed in de gaten tot welke lengte en gewicht het wipstoeltje bestemd is. De zitting moet hoog en breed genoeg zijn om zowel hoofd, rug als benen te ondersteunen. Een verstelbaar wipstoeltje is soms makkelijker. Om het geheel compleet te maken. Hier nog enkele bekende merken wipstoeltjes/zitzakken etc: -Fisher-price -BabyBjorn -Doomoo Seat zitzak -Kees Babyprodukten De keuze zal er mogelijk niet makkelijker op worden, maar doe je voordeel hiermee. Babyplezier
Wij hebben van die beugels waarmee je het zitje van de Mutsy om kunt bouwen tot wipstoeltje. Superhandig, heb ik niet nog een extra sta in de weg. Hij kan bijna helemaal plat. Maar ja, dan moet je wel net toevallig een Mutsy hebben.
belangrijk is ook dat er rugsteun zit dus wel een harde vlak niet eentje die helemaal wegzakt als baby erin zit.
Wij hebben er 1 van Fisher Price gekocht die kan trillen. Ze vindt het heerlijk. Ook kan het stoeltje rechter op als ze wat groter wordt.
Wij hebben wel die van de prenatal, ben er tevreden mee. Zo heel bijzonder zijn de meeste wippertjes niet. Waar je nog wel voor kan kijken is de bekleding. Die van de prenatal is met een vrij harde stugge stof, maar wel goed afneembaar. Je hebt ze ook met een zachtere gladde stof en dan een beetje gevuld. Dat kan weer wat zachter zijn als je baby klein is. Maar Rick zit in elk geval prima in deze. Oh ja: let op dat de zitting diep genoeg is. Op het KDV hebben ze een wippertje waar Rick bijna uitschuift als ie rechtop staat, omdat de zitting heel kort is.
Wat moet je toch veel dingen uitzoeken hè, in deze periode! 'k Ga met jullie tips eens gauw aan de slag!
Wij hebben er 1 van chicco. Echt een hele comfortabele en onze dochter kon er metteen in. Er zit namelijk ook een verkleiner in. Hij kan in alle standen gezet worden. Voor ons is er geen betere en daar is onze dochter het helemaal mee eens
Wij hebben ook die van prenatal, die heb je nu geloof ik met een wybertjes print en nog een andere. Hij heeft ietswat opstaande randen en kan helemaal plat. Ik vind m ideaal. Mijn ouders hebben die van de v&d en die heeft geen randen en ik heb telkens het idee dat hij daar zo uit gaat schuiven als hij wat groter is.