late prater

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door typje, 3 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. typje

    typje Fanatiek lid

    14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Verzorgende IG in een verpleeghuis met een suppper
    Hier.....Grunnen
    Onze zoon word morgen 2 jaar maar praat nog niet echt.
    Paar woordjes zoals: bah, daar, zo,res (rex onze hond), ow, trek, au, papa, opa, oma, mama, die ( fiets)...

    Nu vraag ik me af of wij ons al zorgen moeten maken?
    Of dat dit nog komt, wel merken wij dat sinds hij voor 4 wkn terug naar de psz gaat hij meer kan qua ontwikkeling

    Ben benieuwd vanaf wanneer jullie 1e kindje goed begon te praten en begon met zinnen

    Grts typ
     
  2. moradora

    moradora Fanatiek lid

    6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    volgens het CB hoeven ze als ze twee zijn maar 5 woorden te zeggen, tenminste dat zeiden ze hier. ik zou me dus niet teveel zorgen maken en anders kaart je het daar eens aan, daar zijn ze voor

    Mijn dochter had met 1,5 een woordenschat van meer dan 80 woorden en sprak zinnetjes van 3 tot 5 woorden. maar ik heb altijd het idee gehad dat dat wel vroeg was.
     
  3. Chiggy

    Chiggy VIP lid

    29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Volgens mijn CB moet een kind van 2 40 woorden kunnen. Nou dat kan die van mij echt niet hoor :p Het zal vast vanzelf wel goed komen...
    Mijn zoontje zegt wel losse woordjes nu (25maand) maar maakt echt nog helemaal geen zinnetjes.
     
  4. senta

    senta Niet meer actief

    Ik zou me eerlijk gezegd niet druk maken onze zoon zei op enkele klanken na helemaal niets tot die bijna 3 was en toen begin die te praten en de meeste moeilijke woorden en zinnen, althans ik vindt het best wel moeilijk als mijn zoontje zegt mama, jouw partomonnee ligt in de lade van het dressoir. Dat was namelijk zijn 1e zinnetje, en nu denk ik weleens kan je 5 minuten je mond houden;)
     
  5. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.356
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier ook een late prater, met 2 jaar ong 20 woorden, voor cb zorgwekkend, dus eind deze maand als goed is terug komen, want hier zegt cb dat een 2 jarige al zinnetjes moet proberen te maken, nu praat hij nog steeds niet veel, maar hoop dat dat beter gaat als hij naar de psz mag, hoop dat ze hier meteen plek hebben over een maandje (mag hier op z'n vroegst met 2,3 jaar)
     
  6. ientje

    ientje Fanatiek lid

    7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    Mijn zoontje wordt in juli 2 en zegt nog niets anders dan 'ja'. Hij brabbelt een hoop maar echte woorden zijn het echt niet. Op cb begonnen ze met 14 maanden al over 'mogelijke spraakachterstand'. Ja doeiiii dat nemen we niet serieus. In mijn familie is het heel gewoon dat kinderen pas na het 2e jaar beginnen met woordjes zeggen, dus ik maak me echt geen zorgen. De rest van zijn ontwikkeling gaat prima dus blijkbaar focust hij zich daar eerst vooral op.

    Ik vind het eerder lastig dan zorgwekkend, lastig in de zin van frustrerend (voor allebei) dat ie zich niet altijd uit kan drukken. Maar zorgen maken lijkt mij voor jou nu ook echt nog niet nodig. Je zult zien dat hij ineens met (korte) zinnetjes komt straks! (En dan hoop je dat ie z'n koppie eventjes houdt :p)
     
  7. mamaSylvia1975

    mamaSylvia1975 Fanatiek lid

    25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Onze tweeling was ook erg laat. Met 2 en een half woordjes maar geen 2 achter elkaar.
    We zijn toen met vve (vervroegde voorschoolse educatie) begonnen, dit op indicatie van cb-arts. Dit werd gegeven bij de psz en ik moet zeggen met een paar maanden merkten wij echt mega veel verschil. Ook zijn ze toen ze 3 waren een tijdje naar de logopedist geweest en gisteren zijn ze weer getest en nu liggen hun scores boven gemiddeld.......
     
  8. Juli2009

    Juli2009 Niet meer actief

    Onze zoon was 1,5 en zei buiten papa en mama eigenlijk nog niets, maar in 1 maand tijd maakte hij echt een enorme spurt... Net alsof hij het wel kon, maar het er niet uit kwam of zo. Nu is het net 2 en maakt hij al korte zinnetjes. Het KAN dus heel snel gaan!

    Het zoonte van mijn zwager was ook laat, met 2,5 jaar zei hij bijna nog niets en wat hij zei was onverstaanbaar voor iedereen behalve zijn ouders. Het intereseerde hem gewoon ook echt niet, hij was meer bezig met andere dingen als praten. Maar in eens ging de knop om en maakte hoj toch nog een spurt.

    Maw ik zou me nu nog geen zorgen maken.... Lekker veel met hem kletsen en veel voorlezen en dan komt vast wel goed. Over een aantal maanden kan je altijd nog aan de bel trekken.
     
  9. Lola86

    Lola86 Fanatiek lid

    12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Dochter zei met twee alleen een paar losse woorden ging praten met 22mnd. Kon al weel heel goed merken dat ze alles snapte wat ik zei. Met 2mnd ging ze naar psz en sprak ze zinnen van 3woorden en toen ineens ging hard zo hard. Ging echt in sneltrein vaart, na1 maand al! Nu kletst ze complete monologen en dialogen.
     
  10. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier met 2 jaar ook nog echt vrij weinig hoor: die, dicht, open, papa, mama, zus, ik, oma, opa, poes, hond, nee, ja, muis, bal, drinken, koek en nog een paar woorden. De rest was echt nog gebrabbel. Vlak na haar 2e verjaardag vliegen de woorden ons in ene om de oren en merk nu dat het heel snel steeds meer wordt. Op het cb hebben ze zich er nooit zo druk om gemaakt en wij eerlijk gezegd ook niet want ze begreep wel eigenlijk vrijwel alles en handelde ook naar dingen die wij zeiden, maar ze vertelde gewoon niet veel verstaanbaars terug :D. Was wel even een enorm contrast met haar oudere zus die met haar 1e verjaardag al een vrijwel even grote woordenschat had ;)
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoontje was vroeg.maar de meeste kinderen in mijn familie praten echt veel te laat: met 3 jaar bijvoorbeeld n paar woordjes, maar dan met 3,5 jaar als een 6 jarige!ze beginnen dus niet met woordjes of zonder gramatica.maar ineens volzinnen en verleden tijd etc etc..
    maar dat zit dus in de familie. daarom doet men daar niets aan omdat de kindjes wel super goed luisteren en begrijpen als je met ze spreekt.
    je kunt laten kijken of de oren goed werken of taalbegrip wel goed ontwikkelt.
     
  12. Fleuri

    Fleuri Fanatiek lid

    17 okt 2010
    1.097
    0
    36
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met jullie zoon!
     
  13. ikkie124

    ikkie124 Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.695
    0
    0
    Niet druk maken hoor, het ene kind is sneller als het andere. Mijn zoontje is ook vrij laat, snapt alles wel heel goed. Nu gaat hij een beetje zinnetjes maken en zegt hij steeds meer na en kent hij meer woordjes. Met 2 jaar kon hij ook nog maar een paar woordjes. CB vond dat voldoende. Mijn mannetje is bijna 2,5
     
  14. ikkie124

    ikkie124 Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.695
    0
    0
    Wat is veel te laat? Als ze het maar begrijpen. Ze gaan echt wel een keer praten.
     
  15. jayenriv

    jayenriv Niet meer actief

    Mijn dochter was echt supervlug met praten en mijn zoontje was laat. Hij kon met 2 wel veel woorden, maar niks achter elkaar. Begreep wel alles wat je zei en vroeg. Twee maanden geleden wilde ik nog een afspraak maken bij de logopediste en de kno arts wilde een gehoortest laten doen, om te kijken of het misschien niet aan zijn gehoor lag (dat ie niet goed zou horen en alles na zou kunnen zeggen daardoor). Beide niet gedaan, hij is nu 2.5 en hij zingt liedjes, zegt het alfabet, weet letters te benoemen en welke woorden er met die letters beginnen, telt van 1 tm 10, plakt 2 woorden achter elkaar (oa mama/papa kom mee), kleuren benoemen, zegt alles na etc. Soms niet altijd duidelijk te horen wat hij zegt, maar dat veranderd met de dag. Vorige week zei hij genoe (groen) en gisteren zei hij ineens groen net als geel zei hij eerst nog eel. hij kan alleen de r nog niet bij alle woorden duidelijk zeggen, zo is brood....bloot :D. Mijn zoontje is ook een late beker drinker en ik weet dat als ze daar laat mee zijn, dat ze ook wat later zijn met praten. heeft vaak met de tongval te maken. Wat hij wel doet is drinken met zijn tong op t randje van de beker ipv eronder, waardoor hij sommige letters minder goed kan zeggen. Als dat wel langer blijft maak ik een afspraak bij een logopedist en anders niet.

    Ik zou me niet druk maken en als je wel zorgen heb, zou ik een afspraak maken bij de logopedist, die kunnen je vaak helpen en aangeven waar het aan ligt. Maar voor jezelf: veel tegen em praten, alles aangeven en uitleggen wat je doet en gaat doen, zingen, tellen etc. stimuleren is het beste wat je kan doen. zo komt het vanzelf allemaal goed ;)
     
  16. Capricehoi

    3 mei 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik dacht dat het met twee wel normaal was om zinnetjes proberen te maken.
     
  17. ikkie124

    ikkie124 Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.695
    0
    0
    twee woorden zinnetjes, hele simpele bijv bal mee tenminste dat zeiden ze hier op het cb.
     
  18. silvana81

    silvana81 Fanatiek lid

    12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Onze dochter is in Maart 2 geworden maar praat de oren van me kop. (toen ze net 1 was zei ze mama en papa en vlak daarna kwam de rest van korte woorden en al snel werden het 2 woorden achterelkaar.)
    Mama, ik heb plas gedaan wil schone luier.
    mama, ik heb een vieze neus zakdoek pakken
    mama, ik heb dorst
    mama, ik wil eten ik heb honger
    mama, ik wil met poppenhuis spelen kan er niet bij
    mama, ik wil mee naar buiten
    mama, ik wil andere pyama aan
    mama, drinken is op ik wil nieuwe
    mama, mijn haar zit voor mijn ogen komt door de harde wind.
    daarnaast is ze ook heel leergierig vraagt ook steeds wat is dat? en dan zeg ik bv poedersuiker en dan herhaald ze dat en de volgende dag heeft ze het over poedersuiker dat die in de kast staat.
    en ga zo maar door.
    En ze zingt heel veel kinderliedjes helemaal alleen. (in de maneschijn, kortjakje, mosselman, zagen zagen, er is er één jarig, visje in het water, op een grote paddestoel, papagaaitje leef je nog etc etc)

    Dacht eigenlijk dat een 2 jarige dit ook wel z´n beetje moest kunnen maar dat blijkt dus van niet.

    Mijn nichtje is 5 maandjes jonger en zegt hooguit 2 woorden achterelkaar, mijn zusje denkt dat het komt omdat mijn nichtje altijd een speen heeft gehad en nu die uit haar mond is begint ze opeens te praten.
     
  19. debster2009

    debster2009 Fanatiek lid

    9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn zoontje wordt eind deze maand twee en praat ook bijna niet. Hij kent wel wat woordjes, maar zet er nog geen twee achter elkaar. Ik maak me er niet zon zorgen om, het kan ineens snel gaan.
    Mijn dochter praatte met 2 al heel erg goed, dus aan ons ligt het niet :) Het interesseert hem nog niet echt maar dat komt vanzelf
     
  20. mijntrots

    mijntrots Lid

    30 nov 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een late prater. Een maand voor zijn 2e verjaardag zei hij pas voor het eerst mama. Hij is nu 3 jaar en met de controle bij het cb zeiden ze dat hij al praat zoals een 4 jarige doet dus ik zou me geen zorgen maken. Opeens gaat het als een speer en lijkt het wel of je na een nacht opeens een groter kind qua praten uit bed gehaald hebt.
     

Deel Deze Pagina