Welke 3-jarige heeft nog meer weinig slaap nodig....?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door duimpje, 4 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Zo ondertussen ben ik wel benieuwd of wij de enige zijn met een peuter die zo weinig slaap nodig heeft of dat er misschien toch iets aan de hand is.

Zoon gaat over het algemeen rond 21/21.30 uur naar bed en komt fris en fruitig rond 7 uur weer uit bed. Eerder naar bed doen heeft echt geen zin hij komt er gewoon weer uit, hij is ook niet echt moe op eerder tijdstippen.

Hij slaapt al sinds hij 1,5 is niet meer in de middag. Is wel altijd erg druk overdag, zit niet echt stil en vindt luisteren best lastig. Hij is gewoon altijd bezig.

Als hij 's avonds nog beneden is gaat hij ook rustig spelen en is zeker niet vervelend. Vraagt ook niet om eten, soms een slokje water maar meer ook niet.

Dus op zich helemaal niet erg en hij heeft er geen last van. Maar... wij hebben er best wel eens last van. Ik ben zelfstandige en werk ook 's avonds gewoon thuis, dit gaat echter steeds minder goed omdat hij er rondloopt en ik me dan echt niet kan concentreren. En wij vinden het ook wel eens fijn om 's avonds wat tijd voor onszelf samen te hebben. Ook zijn niet alle tv programma's geschikt om te kijken wanneer hij rustig op de bank zit.

Nergens om mij heen hoor ik verhalen van peuters die zo laat naar bed gaan en weinig slaap nodig hebben. Zijn wij dan echt de enige? Onze dochter van 5 gaat overigens graag slapen en ligt voor 8 uur heerlijk te slapen.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat is wel heel weinig. Dochter is nu drieënhalf en heeft ook erg weinig slaap nodig. Vroeger zo'n 10u per dag. Gelukkig is dat veranderd suis ze naar school gaat, nu slaapt ze echt wel van 7 tot 7. Wij blij, want inderdaad eindelijk wat tijd voor onszelf 's avonds.

Heb je al geprobeerd hem eerder naar bed te doen? Valt hij dan ook niet gewoon in slaap?

3. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ik heb ook wel geprobeerd om hem eerder naar bed te brengen maar hij komt er gewoon uit en naar beneden en gaat dan rustig spelen. Uiteraard heb ik wel geprobeerd met de 'terug naar bed brengen opvoeding' en dat volhouden. Hij vond het een leuk spelletje en ging ook dan laat slapen. Later dan eerder genoemde tijd.

Heel soms breekt het hem een beetje op en dan wil hij wel eerder naar bed. Dat is dan 3 dagen en daarna is het weer over en vervalt hij in de oude tijden.

Misschien, wanneer hij in augustus naar school gaat, dat hij dan wel eerder moe is. Maar dat duurt nog wel even haha.

Ook uitputten qua energie heeft geen zin. Hij kan 4 uur lang in het bos rond rennen echt actief. En dan 10 minuten op de bank bijtanken in rust niet eens slaap en dan gaat hij weer volle kracht vooruit. Zelfs een dagje efteling, 10 km gelopen die dag, maakt hem niet moe genoeg en zat hij rustig om 22 uur nog met zijn playmobile te spelen.

Hij geeft overigens zelf aan wanneer hij dan naar bed wil 's avonds. Dan komt hij naar je toen en vraagt of je hem naar bed wil brengen... Dan gaat hij ook gelijk slapen binnen 5 minuten.

4. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Hier ook eentje die al vanaf 1,5 niet meer slaapt tussen de middag. Ze is nu bijna 4 en slaapt gemiddeld 10 á 11 uur per nacht. Ze gaat wel naar bed tussen 7 en 8, maar ik hoor haar regelmatig nog zingen en tegen haar knuffels kletsen tot half tien.

Ik zou in jouw geval hem ook gewoon om 8 uur naar bed doen, en dan een boekje meegeven oid.

5. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Mijn zoon heeft ook niet veel slaap nodig, nooit gehad.
    Toen hij net naar school ging sliep hij een tijdje iets meer, zelf een paar keer het klokje rond, dat had hij nog nooit gedaan!

Maar ondertussen (hij is bijna 5) slaapt hij weer maximaal 11 uur, vaak maar 10 uur.
    Zijn grote zus (van bijna 7) slaapt meestal 11 tot 12 uur per nacht.

Als je de avond voor jezelf wil, dan zal je zijn bedtijd moeten vervroegen. Hij zal dan wel weer eerder wakker worden. Ik weet niet of dat een probleem is?
    Mijn zoon is vaak tussen 6 en half 7 wakker.
    Mijn dochter moet ik vaak wakker maken om 7:15.

Vroeger naar bed, doe je gewoon net als dat het zomertijd wordt, elke dag een beetje vroeger naar bed, 10 min bijvoorbeeld, dan heb je het in 6 dagen een uur vervroegd.

6. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Misschien eerder uit bed halen in de ochtend dat hij dan 's avonds eerder naar bed wil?

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kan je niet eventueel op de kamer brengen en daar laten spelen? Dat hij wel leert dat de dag erop zit, maar dat hij dan eventueel nog boven wat kan lezen of spelen?

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.198
    16.532
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou hem echt eerder naar bed brengen.
    Ik vind 21 uur/21.30 echt heel laat voor een peuter.
    Onze dochter is 3 jaar en 4 maanden en we gaan om half 8 naar boven en om 8 uur slaapt ze en dan tot ongeveer 7 uur, half 8 dus echt klokje rond.
    Overdag slapen doet ze al even niet meer.
    Ik zou er niet heel blij van worden als ze iedere avond tot 21.30 beneden zit.
    We hebben nog 2 kinderen van 10 en 12 jaar en die gaan toch echt om kwart voor 9 naar boven als gtst is afgelopen.
    Nog even lezen ,spelletje en half 10 moet het licht uit.

9. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Sommige kinderen hebben nu eenmaal wat minder slaap nodig. Hier slaapt DL ongeveer 11 a 12 uur.
    Ml heeft ook weinig slaap nodig. Heeft met 5 jaar een week in een slaapcentrum geslapen zodat ze hem konden onderzoeken. Op dat moment zat hij op nachten van 5 uur! En daarna gewoon uitgeslapen zijn. Bij hem hebben ze niets kunnen vinden.

Ml mocht van schoonmoeder altijd spelen of lezen op zijn kamer. Als hij moe was ging hij zelf wel naar bed.

Nu slaapt ml ongeveer 6 uur per nacht, al zitten er ook wel nachten van 4 uur tussen.

Succes!

10. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    @anoek2005 Ja wij vinden het ook te laat hoor haha. Het is echt niet dat hij nog beneden is om die tijd omdat wij het zo gezellig vinden. Dus nee, van ons hoeft het ook niet.

Al opgenoemd maar misschien heeft niet iedereen dat gelezen: Onze dochter gaat wel gewoon om half 8 naar boven en slaapt voor 8 uur vaak wel. Maar goed, zij is ook echt een slaper altijd al geweest.

Zoon is nooit een slaper geweest.

Op zijn kamer laten spelen gaat niet. Dan houdt hij onze dochter wakker die niet kan slapen van zijn speelgeluid.

11. misa

misa Niet meer actief

Deels herkenbaar. Hier nu wat rustiger, maar voorheen ook wakker tot 20:00 en s'ochtends om 6 ook zeker weer wakker.

Maar toch zou ik het langzaam gaan vervroegen en leren dat hij dan maar wakker in bed moet liggen. Elke keer 15 min vroeger. Misschien voetjes masseren voor het slapen gaan, een half uur ervoor geen tv, alles rustig, geen wilde spelletjes meer. En dan om de twee a drie dagen elke keer 15 min eerder naar bed. Misschien het proberen waard zodat jullie ook wat meer rust krijgen?

Succes!

12. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Wat wel opvalt is dat hij zoals eerder genoemd overdag heel druk is. 's Avonds wanneer dochter naar bed gaat en hij dus na een verhaaltje rustig weer naar beneden gaat het volgende gaat doen:

Hij gaat 'rustig' zittend op het speelkleed met zijn playmobile spelen. Dat doet hij alleen 's avonds overdag speelt hij er ook mee maar dan racet hij door het huis met de vrachtwagen, vliegtuig of weet ik veel. Het lijkt alsof hij dan pas tot rust komt.

Het lijkt erop dat hij op moment van naar bed gaan nog te druk is in zijn hoofd. Van het spelen met de playmobile lijkt hij rustig te worden en dan wil hij na een tijdje dus naar bed.

Of klinkt dat heel raar... haha Ik weet het ook niet.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kan je niet het ritueel voor hem eerder beginnen? Dus tanden poetsen, verhaaltje, dan nog even terug naar beneden en dan naar bed? Dat je dan rond 20:00 naar bed uitkomt?

14. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Altijd zo makkelijk deze opmerkingen..... ;). Sommige kinderen hebben nu eenmaal minder slaap nodig. Onze zoon, nu 2, slaapt al sinds hij 1,5 is niet meer overdag en eerder dan 8 uur naar bed gaan heeft geen zin dan is hij dus om 4 uur 's nachts al wakker...er is een tijd geweest dat hij pas om 22:00 uur naar bed ging en om half 6 wakker... En geen seconde vervelend. Vrolijk en niet zeuren.

Mijn nichtje, nu dik 3 jaar, slaapt nog van 12-3/4 en gaat om half 7 naar bed en slaapt tot 8.... Tja, het is soms vervelend maarja... Zij is wel enorm vervelend als ze niet slaapt. Dan liever zoals zoon hoor ;). Kun je tenminste dagen mee weg :)!

15. misa

misa Niet meer actief

Maar wie weet heeft ze het nog helemaal niet langzaam afbouwend geprobeerd.
    Daarnaast is het kindje heel druk en zijn er misschien manieren om te kijken of daarin iets te doen is.

16. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar waarom moet er iets gedaan worden aan de drukte van een 3-jarig kind? Vanwege de maatschappij? Mijn zoon is ook een heel druk manneke dat de hele dag bezig is en aanwezig maar het is toch een kind? Wanneer is het zo geworden dat kinderen zoals volwassenen moeten zijn?

17. misa

misa Niet meer actief

Als hij daardoor moeilijk in slaapt komt, is het niet verkeerd om daar naar te kijken. Ik doelde dan ook zeker op de periode voor het naar bed gaan. Dat doe je dan toch ook voor het kind.
    Ik heb het niet gehad over dat een kind een volwassene moet zijn.... :(

18. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ik zou niet weten hoe ik het moet afbouwen (eigenlijk opbouwen natuurlijk :)) . Alleen hem eerder in de ochtend wakker maken, dat lijkt me dan nog een optie.

Ik vind een hysterische peuter (dat gebeurt er dan namelijk) of een peuter de je uitlacht omdat hij het vreselijk grappig vind dat hij ieder keer weer in bed wordt gelegd (dat is de andere kant) die je dwingt om te slapen terwijl hij niet moe is niet zo'n goed idee. Hij heeft namelijk ook echt geen vermoeidheidstekenen. Als hij nou ging liggen hangen op de bank en half in slaap valt. Maar dat is allemaal niet aan de orde.

Misschien is het gewoon een welbekende fase bij hem.

19. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ik heb er ook geen last van hoor, van zijn drukte. Vindt het fijn dat ik zo'n kind heb haha. Alleen soms erg vermoeiend vooral omdat ik nogal van de rust ben. Maar ben het met Khlo eens.

Mijn dochter is het tegenovergestelde van hem in alles en ook dat is leuk.

20. misa

misa Niet meer actief

Hoe is het ritme en de drukte voor hij naar bed gaat? Wat doe je dan nog met hem?
    En als je bij hem blijft zitten voor een periode, valt hij dan wel uiteindelijk in slaap?
    Dit alles bij klaar en dan om de paar dagen een 15 min eerder in bed zou misschien eens te proberen zijn. Maar hoe dan ook moet je een lange adem hebben want dit soort dingen kosten tijd.

En voordat er weer gezegd wordt dat ik een ouder ben die na 19:00 uur geen kind/opvoeding meer wil, dat is niet het geval. Wij hebben pas sinds korte tijd een beetje meer rust savonds en snachts met onze 3,5 jarige. En ja, een ouder heeft ook behoeftes waar aan toegekomen mag worden als er een kans bestaat. ;)

Deel Deze Pagina