ervaringen met het overslaan van groep op school

Discussie in 'De lounge' gestart door meintje, 5 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Bewust hier geplaatst, omdat ik meerdere kanten graag belicht zou willen zien.

Wie heeft zelf meegemaakt hoe het is om een groep/klas op school over te slaan en hoe heb je dat ervaren?

Wie heeft zijn/haar kind een groep/klas laten overslaan en hoe is dat verlopen en heeft het goed uitgepakt of niet?

Ter aanvulling, de school en wij zijn aan het bedenken en uitvogelen of het goed en verstandig is om onze dochter een groep te laten overslaan. Ze is nu ruim 5.5 jaar en heeft anderhalf jaar gekleuterd in groep 1 (jarig in januari) en zit nu in groep 2 maar heeft een ontwikkelingsvoorsprong vooral op het gebied van lezen en schrijven. Mogelijk kan ze gaan draaien in groep 3 (dus groep 2 overslaan), maar dat heeft uiteraard allemaal voor- en nadelen en we willen er heel goed over nadenken aangezien zij voor zichzelf deze keuze nog niet kan maken moeten wij dat voor haar doen. Wij vinden het ontzettend moeilijk en hoop op meer informatie om een duidelijker beeld te krijgen over wat het inhoudt en wat we tegen kunnen komen. Natuurlijk is ieder kind anders en is elke situatie anders, maar ze is ons oudste kindje en wij hebben er geen ervaring mee.

Alvast heel hartelijk bedankt!

2. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik heb het niet persoonlijk meegemaakt en ook geen van mijn kinderen, maar wel 2 nichtjes.
    De een is eind jan. jarig en de andere eind feb. Allebei zijn vervroegd naar groep 3 gegaan, dus toen ze nog 5 waren.
    Ze waren er ook sociaal emotioneel aan toe. Ze speelden vaak met oudere kinderen en met hun verdere ontwikkeling liepen ze ook echt voor.
    Bij allebei heeft het goed uitgepakt. Het ene nichtje is toen met mooie cijfers de basisschool doorlopen en heeft uiteindelijk HAVO gedaan.
    De andere zit nu in groep 8 en daar doet ze het gewoon goed. ze zit daar echt op haar plek.

Ons ene zoontje loopt vooral op rekengebied erg voor. Maar sociaal emotioneel past hij veel beter bij zijn leeftijdgenootjes. Dat was voor ons een hele duidelijke reden om ervoor te kiezen om hem niet versneld naar groep 3 te laten gaan.
    Nu zit hij in groep 4 en hij komt erg goed mee in de klas, zit lekker in zijn vel. Alleen met rekenen heeft hij een grote voorsprong en krijgt hij extra uitdaging.

3. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik denk dat dit topic beter op z'n plek is bij 'schoolkinderen en pubers'

4. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Ik denk het niet, want ik wil ook graag weten hoe mensen het ervaren hebben als ze zelf een klas hebben overgeslagen en deze ga ik in dat subforum niet of nauwelijks aantreffen.

5. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Ik heb al regelmatig meegemaakt dat als kinderen in de brugklas komen en op de basisschool een klas overgeslagen hebben ze vrij kinderlijk nog zijn in vergelijking met klasgenoten. Dat hoeft geen probleem te zijn maar hierdoor vinden ze toch vaak wat minder aansluiting. Ook gebeurt het soms dat ze in de eerste vd middelbare school blijven zitten of afstromen

6. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Niet overgeslagen, maar ik heb groep 5 en 6 in een jaar gedaan. Nooit problemen mee gehad.

7. Jingle

Jingle Fanatiek lid

14 nov 2008
    1.200
    235
    63
    11-05-12 mirena laten verwijderen
    Ik heb zelf groep 2 ook overgeslagen omdat ik voorliep op lezen en schrijven. Maar achteraf was ik er op sociaal/emotioneel vlak nog niet aan toe. De basisschool ging best redelijk maar op de middelbare school kwam ik als 11 jarige in de klas bij soms 13 jarige kinderen en ben ik ontzettend gepest. Ik zou het dus op basis van mijn eigen ervaring niet snel doen. Maar goed elk kind en elke situatie is anders.

8. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ja, maar soms is er dan ook wel echt een groot leeftijdsverschil/sociaal emotioneel verschil. In het geval van TS is haar dochter toch eigenlijk maar 1 maand ouder dan de kinderen die al wel naar groep 3 overmochten dit jaar? Als ze beter in groep 3 past zou ik niet zo streng naar die 1e maand kijken.

9. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van wat ik er van begrepen heb in mijn omgeving is een klas overslaan in het begin van de schoolcarrière zeg maar, niet "verstandig" omdat ze dan toch op de 1 of andere manier een achterstand krijgen op latere leeftijd en dan blijven zitten.

Waaraan dat ligt weet ik niet, maar ken 4 personen in mijn omgeving die dat hadden, en bij 3 is dat inderdaad zo gegaan... misschien toch stukje ontwikkeling ook.

Nu zeg ik niet dat dat nu ook zo zal gaan, maar persoonlijk zou ik ze geen klas over laten slaan als ze nog zo jong zijn.

10. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Als docent en IB'er in het voortgezet onderwijs zeg ik niet doen. Een jaar leeftijdsverschil maakt een boel verschil op sociaal emotioneel gebied en ik zie het merendeel van deze kinderen niet lekker in hun vel zitten. Uitdaging qua lesstof is op het VO niet zo lastig (bovendien zijn weinig leerlingen overal goed in) en op het PO zul je daar als ouder misschien wat alerter op moeten zijn (alhoewel de meeste basisscholen ook goed de verveling kunnen ondervangen), maar voorlopen op één of twee gebieden terwijl ze zo veel vaardigheden moeten ontwikkelen zou ik zien als een fijne bonus maar niet als reden voor zo'n ingrijpende stap.

Ok, mijn duit in het zakje :) Succes met jullie keuze!

11. MamavC

MamavC Niet meer actief

Ik heb een klas overgeslagen. Ik ging op mn 3e naar Groep 1 en vervolgens heb ik Groep 2 niet gedaan.
    Dit is mij goed bevallen, ik ben er heel blij mee. Ik liep een heel stuk voor op de rest, ik vond het saai en makkelijk. Na een groep overgeslagen te hebben vond ik school eindelijk weer leuk :)
    (Tot Groep 4 dan ;) toen verveelde ik me weer de pleures en ben ik naar ander onderwijs gegaan)

12. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Mijn dochter is van april. Ze heeft 1 jaar en 3 maanden in de kleuterklas gezeten.
    Op de peuterspeelzaal werd al duidelijk dat zij een pientere peuter was.

Toen ze in de kleuterklas zat, in groep 1, werd er tijdens het eerste 10 min gesprek, in oktober, ( na totaal 5 maanden school) al voorzichtig gesproken over het overslaan van groep 2.

Er is toen tijdens het 2e 10 min gesprek verder op in gegaan. Het gaat er ook om dat het kind sociaal-emotioneel er aan toe is.

Dit was bij mijn dochter het geval.

Ze heeft dus groep 2 overgeslagen en ging naar groep 3. Dat is voor haar een hele goede keus geweest. Ze had zich anders behoorlijk verveeld in groep 2.
    Ze liep in groep 3 nog voor op andere kinderen.

Ze zit nu in groep 4 :)

13. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Je hebt het over een jaar leeftijdsverschil, maar dat is al lang niet meer zo. Herfstkinderen stromen vaak gewoon door. En een kind van januari scheelt daarmee maar een paar maanden. Onze oudste heeft groep nul gedaan en is toen versneld doorgestroomd naar groep twee. Wat ik vreemd vind in jullie geval is dat ze er nu over beginnen. Vreemde timing vind ik dat nu aan het begin van het nieuwe schooljaar. Iedereen start nu in de nieuwe klas en zij moet dan dadelijk overstappen. Is er vorig jaar niet over nagedacht? Hoezo is er toen geen plan gemaakt?
    Onze oudste functioneert goed op school. Hij is sociaal emotioneel net zo ver als oudere kinderen.

14. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik heb het zelf andersom ervaren, per se in groep 2 moeten blijven zitten omdat ik "nog maar 5 jaar" was en dus te jong voor groep 3. Terwijl ik allang werkjes uit groep 3 deed op de gang ipv meedraaien met groep 2. Het heeft gezorgd voor verveling de rest van mijn schoolcarrière omdat ik altijd een jaar voorliep op de rest van de klas en alles al begreep wat klasgenoten nog moesten leren.

In mijn omgeving ken ik 2 kinderen die klassen hebben overgeslagen waarvan 1 op de basisschool. Zij heeft ook groep 2 overgeslagen en is na groep 1 naar groep 3 gegaan. Nu is ze 6 (wordt in november 7) en begint in groep 4. Zij was er niet alleen qua leerstof aan toe maar loopt ook sociaal-emotioneel voor op leeftijdsgenoten. Ze had een hekel aan school en aan haar klas tot ze een jaar over mocht slaan. Nu gaat ze met plezier weer naar school.

15. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Onderzoek heeft aangetoond dat van de kort-kleuterende kinderen slechts een heel klein percentage meer kinderen blijft zitten later, tegenover lang-kleuterende kinderen. Wat jij stelt, is daarmee dan dus een persoonlijke ervaring, maar geen algemeen beeld.

Onze derde heeft kort gekleuterd en doet het nog steeds prima. Loopt zelfs opnieuw wat voor en had de extra uitdaging dus echt nodig.
    Zij zal 11 zijn als ze instroomt op de middelbare school. Hoe dat zal gaan, zien we tegen die tijd wel, als ze wat kwetsbaar is, zullen we daar de school ook gewoon op uitzoeken.
    De oudste twee hebben lang gekleuterd en dat was voor hen ook prima. Taalden totaal niet naar lezen en schrijven etc, dus vermaakten zich prima in de kleuterklas. Derde begon uit zichzelf te lezen halverwege groep 2, dus na iets meer dan 1 jaar kleuterschool.

16. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    even over het dikgedrukte, dan is ze najaarsleerling en heeft ze niks overgeslagen;) Mijn zoon wordt over 2 weken 7 en heeft groep 2 overgedaan en zit nu in 3. Officieel hoort ook hij nu al in 4 te zitten.

Ontopic: Ik weet dat er een meisje bij prinsje in de klas zat en ook zij was van janauri. Nadat prinsje overging naar groep 2 is zij in 1 gebleven maar aan het einde van het schooljaar is ze alsnog gaan versnellen, ze is toen een paar weken voor de vakantie naar 2 gegaan en daarna mee door naar 3. Ze zit dus nu "gewoon" in groep 4. Hoe het verder gaat kan ik niet zeggen aangezien prinsje in 3 zit en dus niet meer bij haar in de klas.

17. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Vorig jaar is ze op aanraden van de school getest op ontwikkelingsvoorsprong/hoogbegaafdheid. Uiteindelijk kwam daaruit dat het te vroeg is om definitief te spreken over hoogbegaafdheid maar ze heeft wel een ontwikkelingsvoorsprong. De test bestond uit 5 pijlers en op 4 van de 5 scoorde ze boven gemiddeld (gemiddeld was 3 op schaal van 5, zij scoorde hier 4) en op taal/lezen scoorde ze een 5 (hoogst).
    Ze zit nu in een combinatieklas, 9 leerlingen van groep 2 (hier is zij er dus 1 van) en de rest is groep 3.
    Dat het nu ter sprake komt opnieuw is omdat ze van juffen is veranderd en ze valt hun op en er is een nieuwe interne begeleider op school die zich opnieuw buigt over onze dochter. Ook geeft ze zelf de hele week al aan dat groep 3 bezig is met bepaalde letters en woordjes en dat zij die ook gewoon kan lezen etc. Ze lijkt zich dus druk te maken over het feit dat zij een rustig werkje moet doen terwijl de kinderen van groep 3 bezig zijn met leren lezen en schrijven.
    Hierdoor is het nu weer aangewakkerd en hebben we dinsdag een gesprek met de juf en de IB-er....
    Erg moeilijk, want ze is gewoon pienter, heeft een groot woordenschat, praat ontzettend goed. Kan gewon al zinnen lezen (ook zinnen in schrijfletters) etc. Maar of ze het sociaal/emotioneel aan kan....weet ik niet.... Ze is erg creatief, knutselt graag, speelt graag maar kan zich ook tot taken zetten en is leergierig. Stelt moeilijke vragen kan diep nadenken over zaken...

18. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik ben even in de war. Ze heeft namelijk wel groep 2 overgeslagen maar dan ben ik dus in de war met haar leeftijd blijkbaar. Is ze een jaar jonger dan ik dacht.

19. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn dochter (6) is net begonnen in groep 4.
    Zij was ook een pientere peuter en heeft slecht een half jaar groep 1 gedaan.
    Daarna groep 2 met extra uitdaging en nu dus groep 4.
    Begin groep 3 heeft ze wel even moeite gehad te wennen. Sociaal emotioneel was een jaartje extra kleuteren ook niet verkeerd geweest, maar cognitief gezien was dit echt geen optie.
    Ze gaat nu hartstikke goed. Heeft het naar haar zin, veel vriendinnen en kan al wel weer wat extra uitdaging gebruiken.

Hier heeft het dus goed uitgepakt.

20. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Het feit dat ze in een combiklas zit maakt het een stuk makkelijker. Dan zou ik er voor kiezen om haar nu met groep drie mee te laten doen. En dan kijken hoe het met haar gaat qua ontwikkeling dit schooljaar. Gaat alles goed, ook soc emo dan kan ze door.

Deel Deze Pagina