Welke achternaam? Die van hem of die van mij?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Marjootje1982, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje1986

    Veertje1986 Bekend lid

    26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb met hetzelfde dilemma rondgelopen. Manlief stond erop dat ons kindje zijn achternaam zou krijgen. Ik wou alleen beslist geen andere achternaam hebben als ons kindje. Voor mij voelt dat op de een of andere manier echt niet goed. Afgelopen maandag zijn wij getrouwd en heb ik de naam van mijn man aangenomen. Ons kindje zal dezelfde achternaam krijgen. Nou hebben we straks dus alle 3 dezelfde achternaam. Voor ons voelt dat als de beste oplossing. Succes met je keuze.
     
  2. BabeBabe

    BabeBabe VIP lid

    14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    gezien het latten lijkt me de keuze lastiger...

    wij zijn getrouwd op donderdagochtend zodat we allemal dezelfde achternaam hadden haha
     
  3. Marjootje1982

    6 okt 2014
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanx voor jullie ideeën en tips!

    Ik verwacht niet dat wij nog een kindje krijgen en we gaan ook niet zo snel trouwen.

    Ik had van te voren niet verwacht dat ik deze keuze zo moeilijk zou vinden.
     
  4. Zwangernr6

    Zwangernr6 Niet meer actief

    #24 Zwangernr6, 10 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2014
    Ook als je getrouwd bent mag je de achternaam kiezen

    In mijn vorige huwelijk waar mijn eerste vier kinderen uit geboren zijn, hebben mijn (nu ex) man en ik ervoor gekozen om de kinderen mijn achternaam te geven. Mijn ex had ook mijn achternaam aangenomen bij trouwen.
    Nu ik gescheiden ben vind ik het zeker heel prettig dat mijn kinderen ook mijn achternaam hebben, zeker omdat ze geen enkel contact met hun biologische vader meer hebben (zijn keuze).

    Mijn huidige vriend is erg traditioneel opgevoed en vond het erg belangrijk dat zijn kind zijn achternaam zou dragen. Ik heb daar geen enkele moeite mee, dus de jongste en toekomstige baby dragen zijn achternaam.

    Zo zijn hier in dit huis toch 'maar' 2 achternamen ;)

    Advies: doen waar je je goed bij voelt!
     
  5. Sophiaatje

    Sophiaatje Niet meer actief

    Hier nooit getwijfeld gewoon de achternaam van de vader :)
     
  6. Bizzy

    Bizzy Fanatiek lid

    30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Beeb krijgt hier mijn achternaam.
    Broer heeft de mijne gekregen omdat ik alleenstaand was op het moment dat ik van hem beviel.
    Ik wil 2 kids met dezelfde achternaam vandaar.
     
  7. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ben getrouwd dus heeft hij de achternaam van mijn man.
     
  8. Zwangernr6

    Zwangernr6 Niet meer actief

    Zonnebloem ook als je getrouwd bent mag je de achternaam van je kind kiezen.
     
  9. NiHeJa

    NiHeJa Bekend lid

    30 jun 2014
    845
    85
    28
    Ik werd vroeger gepest om mijn achternaam, maakt de keuze voor nu erg makkelijk. Als 't goed is gaan we voor die tijd ook nog trouwen, maar ik weet niet of dat nog gaat lukken binnen 3 maand :O
     
  10. anjak

    anjak Actief lid

    13 mrt 2014
    219
    0
    0
    Freelance Fotograaf/Grafisch vormgever bij eigen s
    Groningen
    Ooohw ik ben hier niet zo moeilijk in.
    En vind het bij ons ook wel leuk aangezien mn vriend de enige in zijn gezin is die zijn naam door kan geven..

    En.. bovenal.. heeft hij een hele toffe achternaam.
    Ik zou m zelfs aannemen als we zouden trouwen :D

    Zijn naam is Funk! :)
     
  11. Zwangernr6

    Zwangernr6 Niet meer actief

    Anjak echt een leuke achternaam idd :D

    Bij de keuze voor de achternaam bij mijn eerste vier kids was dat ook doorslaggevend, ik heb een bijzondere en mooie achternaam, terwijl die van mijn (nu ex) man jansen is :( ben nu zeker blij dat ze mijn naam hebben
     
  12. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Mijn man.. ik kan onomstotelijk bewijzen dat dit mijn kinderen zijn (ze zijn tenslotte UIT mij gekomen).. om die reden gunde ik hem zijn achternaam (Daarbij komt zijn achternaam erg weinig voor en dat is ook wel weer leuk)
     
  13. Marjootje1982

    6 okt 2014
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is inderdaad een leuke naam :)

    Ik heb nog tot februari de tijd om erover na te denken en om erover te praten met vriendlief.
     
  14. misa

    misa Niet meer actief

    Wijzin getrouwd en ik heb zijn achternaam aangenomen. De kids heten dus ook zo! Ik vind dat een mooie traditie.

    Misschien kun je gratis en simpel gaan trouwen, allemaal dezelfde achternaam.
    En wat cygnet zegt kan ik me ook in vinden!

    Maar latten, bedoel je dan dat de vader niet in het huis zal wonen? Dan kan ik me indenken dat je je eigen naam wilt geven, maa anderzijds, hij is en blijft de vader.
     
  15. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ik heb trouwens ZIJN naam achter mijn naam laten zetten.. op die manier delen we toch allemaal dezelfde naam (alleen in het dagelijks leven word ik natuurlijk aangesproken met mijn eigen familienaam)
     
  16. Bertha1

    Bertha1 Actief lid

    29 apr 2014
    123
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoe gaan jullie dat doen als de baby er is aangezien jullie een lat relatie hebben.
    Als jij er alleen voor zorgt zou ik voor jouw naam kiezen.

    Daarbij ben ik juf. Ik vind het echt verschrikkelijk als alle kinderen uit het gezin een andere naam hebben en moeder weer een andere.
    Ik heb een gezin op school gehad met 6 kinderen en steeds een andere naam en moeder ook. De nieuwe man had ook weer een andere naam dus 8 Namen. Misschien wel een extreem voorbeeld maar hoe spreek je een gezin dan aan? Het was voor de kinderen ook vervelend. Moesten iedere keer het verhaal uitleggen.
     
  17. Niki2014

    Niki2014 Bekend lid

    21 apr 2014
    656
    163
    43
    Wij zijn wel getrouwd, maar overleggen ook over welke achternaam het kindje (en evt volgende kinderen) gaat krijgen. Ik vind dat niet meer dan normaal.

    Ik heb zijn naam bij het huwelijk niet overgenomen en blijf het jammer vinden dat je in Nederland je kind geen dubbele naam kan geven.

    Bij ons gaat het waarschijnlijk wel de naam van mijn man worden bij gebrek aan initiatief. Dan hoeven we er niet eerst voor naar het gemeentehuis om dat te regelen en bij aangeven van kindje nog een keer. Jammer dat het zo moet...

    In jouw geval zou ik evengoed overleggen met je partner. Ook al heb je een LAT relatie. Overleg samen wat de voor en nadelen zijn en de wensen van jullie wat betreft de naam, het kindje en de relatie. Doe vooral wat goed voelt voor jullie.
     
  18. Marjootje1982

    6 okt 2014
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh, wij zijn ook een gezin met verschillende achternamen hoor. Ik heb me er in het begin rottig voor gevoeld, zeker voor de reacties van andere mensen maar daar ben ik wel overheen ondertussen.

    Trouwen zullen we niet zo gauw doen, samenwonen ook niet zo heel snel (we hebben het er wel al over gehad), ik durf niet zo goed meer :D
     
  19. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    De tweeling krijgen de naam van mijn vriend, vind ik een mooie traditie om de naam van je vader te mogen dragen.

    Dat laatste, het dragen van de naam van mijn vader zal ik ook altijd blijven doen. Ik ben zijn dochter, niet die van mijn vriend dus zijn achternaam voor mijzelf is een nooit. Ik hoop dat mijn dochter dat later ook zo doet.
     
  20. Doortje25

    Doortje25 Fanatiek lid

    25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Omdat het voor ons vanzelfsprekend was dat onze dochter mijn man zijn achternaam zou krijgen, heb ik er tijdens ons trouwen ook voor gekozen om zijn achternaam te gaan dragen. Zo vormen we, in mijn ogen, 1 geheel. Maar als je al een samengesteld gezin bent, doet dat er niet toe. Ik zou ervoor kiezen om de baby de achternaam van je vriend te geven omdat je andere kinderen ook de achternaam van hun vader dragen. Dan maar nog een achternaam erbij! ;)
     

Deel Deze Pagina