welke achternaam voor je kindje?

Discussie in 'De lounge' gestart door deetje, 12 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    Hier getrouwd maar heb mijn eigen naam gehouden, zo ben ik geboren, zo ga ik dood zeg ik altijd. Onze dochter heeft zijn naam, wilde hij heel graag, was meer compromi omdat ik mijn naam wilde houden. Heb er zelf geen problemen mee dat we anders heten. Daarnaast werk ik in het basisonderwijs en tegenwoordig heet de helft van de kids zo'n beetje anders dan hun moeder. Ook moet je bij alle officiele dingen je meisjesnaam gebruiken, zelfs op een vliegtikket staan die tegenwoordig.
    Maar is natuurlijk een hele persoonlijke keus die je maakt.

2. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Nog gefeliciteerd!
    Spannend hoor, ik ben benieuwd!

3. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    Mijn dochtertje heeft de achternaam van mijn vriend,en als we hebben gespaard gaan we trouwen,we zijn al wel verloofd,hij heeft mij 2 jaar geleden gevraagd,met oud en nieuw :D

4. wendyp

wendyp Niet meer actief

Sasha draagt de achternaam van haar vader....

We zijn getrouwd en ik heb zijn naam ook aangenomen.

5. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    ons kindje krygt de achternaam van zyn papa ik heb ook zyn achternaam

6. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

hier hetzelfde, getrouwd,zelfde achternaam en ons kindje krijgt ook de achternaam van mijn man ;)

7. deetje

deetje Bekend lid

10 dec 2007
    563
    0
    0
    docent
    Friesland
    Uit de brochure van postbus 51 (De keuze van de achternaam door Justitie): "de ouders kiezen welke naam hun eerste kind krijgt: die van de moeder OF die van de vader. Samenvoeging van beide achternamen tot een naam is niet mogelijk". In bijvoorbeeld Spanje is het juist weer standaard dat kind beide namen krijgt, en geeft dan de eerste weer door aan zijn kinderen in combinatie met eerste naam partner. Dat is veel logischer vind ik.

Mijn vriend is inmiddels thuis en vind het geregistreerd partnerschap op zich geen raar idee gelukkig.....
    Het lijkt mij fijn als je je in ieder geval hetzelfde mag noemen als je kind, vind het maar raar als je anders heet dan het kindje wat je zelf op de wereld zet.

8. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    Hier even oubollig hoor, Frits heeft de achternaam van zijn vader en ik krijg hem ook binnen korte tijd! :D

9. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    hier niet getrouwd, dus ieder zijn/haar eigen naam. kindje krijgt naam van mijn vriend, lekker traditioneel dus.
    ik vind het prima, en wie weet ga ik ooit ook nog zo heten. ;) (al zou ik dan wel óók mijn eigen naam aanhouden, dus: naam man - eigen naam)

10. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    hier heeft mijn zoontje de naam van mijn vriend. wij willen op den duur trouwen, dan neem ik ook zijn naam aan.

11. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Mijn dochter heeft de achternaam van mijn vriend. Waarom? Omdat het me niet zo kon boeien en Yelena beter klinkt in combi met zijn achternaam dan met mijn achternaam. En je kan dan niet aan de achternaam zien dat ze mijn dochter is, maar aan haar bekkie wel ;)

Ben niet van plan te trouwen overigens.

12. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Wij zijn getrouwd en ik heb nog m'n eigen naam, onze dochtertjes hebben beide de achternaam van mijn man. Kan hier in België volgens mij niet eens anders als je getrouwd bent. En ik kan denk ik ook zijn naam niet aannemen, hoeft niet voor mij ook hoor trouwens.

13. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Wij zijn getrouwd en we hebben allemaal mijn achternaam

14. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ben getrouwd, maar heb mijn eigen naam gehouden.
    Onze zoon heeft de achternaam van zijn vader, ik zou het niet anders gewild hebben.
    Ik heb er geen problemen mee om een andere achternaam dan mijn kind te hebben, ik weet zeker dat het mijn eigen vlees en bloed is :D .

15. mamita feliz

mamita feliz Actief lid

20 okt 2007
    260
    0
    0
    docente
    Lima
    Sem heeft ook twee achternamen. Dat is hier namelijk gebruikelijk. En in zijn NLse paspoort staan ook twee achternamen want ze nemen gewoon over wat er op de geboorteakte staat.

16. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

19 apr 2006
    818
    0
    16
    Ik twijfel ook zo over de achternamen.

Ik heet mijn naam- zijn naam
    Hij heet zijn naam - mijn naam

Nu wonen we in een dorp, en daar is zijn achternaam heel normaal. Maar waar ik vandaan kom, gewoon uit de stad, is zijn achternaam echt niet gebruikelijk, ronduit nogal raar zegmaar. Mocht ikvroeger een kind gekend hebben met zo'n achternaam zou ik diegene er wel mee gepest hebben eerlijk gezegd :) :oops:

Dusja, ik twijfel nog wel over de achternaam. De mijne, een gewone normale achternaam, of de zijne?

17. Mammie Patricia

Mammie Patricia Fanatiek lid

15 mrt 2008
    1.886
    0
    0
    Ons dochtertje had de achternaam van haar vader al gekregen bij de geboorteaangifte ,sinds we getrouwd zijn draag ik de achternaam van
    me man.

18. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Mijn dochter heeft beide achternamen van mijn man en daar is 'ie heel trots op, aangezien zijn andere dochters er maar één van hem hebben en één van de moeder.

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    alicia heeft mijn achternaam net zoals de kindjes die zullen volgen in one relatie. we hebben dit samen besloten en de rede is dat mijn vriend de naam van zijn vader draagt maar hem in totaal van 27 jaar max 25x heeft gezien. ook dragen zijn broers en zussen de naam van moeders en komen ook uit een andere relatie van moeder. hij is dus thuis de enige met een andere achternaam en de achternaam betekend verder ook niks voor hem. daarom hebben we besloten ook onze kinderen mijn achternaam te geven. als we trouwen neemt mijn vriend ook mijn naam over :)

20. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

ik vind het wel stoer als een man de naam van zijn vrouw aanneemt.

Aangezien ik niks meer met mijn vader te maken heb, wil ik die naam ook niet aan mijn vriend geven of doorgeven aan onze kindjes

Deel Deze Pagina