welke achternaam?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door helia, 16 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. helia

helia Actief lid

4 dec 2009
    445
    1
    0
    Amstelveen
    Hallo ik heb gezocht maar weet niet of er ooit al een topic is geopend met deze vraag.

Dus hier komt ie.....wij zijn niet getrouwd en verwachten nu ons eerste kindje omdat we niet getrouwd zijn moeten we rond week 20 naar de burgerlijke stand om mijn vriend de ongeboren vrucht te laten erkennen en dan moet je ook direkt zeggen welke achternaam het kindje krijgt.
    Nu vroeg ik me af wat jullie zouden doen?
    Je eigen achternaam of die van je partner?

Bedankt alvast voor de antwoorden.

2. made

made Bekend lid

5 jan 2010
    735
    0
    0
    verkoopster in een lederwaren winkel
    ergens in noord holland
    ons dochtertje heeft mijn achternaam, maar dat komt eigenlijk omdat wij geen contact meer hebben met mijn schoonfamilie en wij daarom niet wilde dat onze kinderen in de toekomst met hun achternaam zouden lopen.

3. pixiehollow

pixiehollow Bekend lid

12 jun 2009
    909
    15
    18
    huishoudhulp en student dierenartsassistent
    Lummen/Belgie
    Ons kindje krijgt de achternaam van mijn vriend. Die is ook korter en makkelijker uit te spreken dan de mijne en het lijkt me ook wel het meest logische.Als we getrouwd waren dan had de baby automatisch zijn achternaam.

4. MH1113

MH1113 Bekend lid

8 jun 2009
    774
    0
    0
    Ons kindje krijgt ook de naam van m'n vriend, aangezien we ooit wel willen trouwen willen we dan allemaal het zelfde heten! :D

5. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Tsja, er zijn zo veel afwegingen om tot een keus te komen!

Wie de moeder van een kind is is meestal wel onomstotelijk. De vader is altijd discutabel. Ik denk dat daarom in bijna alle culturen kinderen de naam van de vader krijgen, om te benadrukken dat ze van hem zijn;). De moeder heeft het kind al "gemaakt", gebaard, en gevoed, zo wordt hij er ook nog een beetje bij betrokken...
    En mannen zijn ook meestal te trots om hun kind hun naam niet te laten dragen.

Logischer zou zijn om te kijken welke naam het mooist is, of het meest praktisch, uitspreekbaar, schrijfbaar, of waar het kind het meest mee kan bereiken in zijn leven. Of de naam met de mooiste geschiedenis.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de meest onpraktische, onuitspreekbare, onschrijfbare naam waarvan ons kind vast nog hinder gaat ondervinden. Maar voor papa was het ontzettend belangrijk en het is een historische naam met een geschiedenis die duizend jaar terug gaat, dus ook mooi...;)

6. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ons kindje krijgt de achternaam van mijn vriend...
    De eerste reden is omdat ik zelf een hekel heb aan mijn achternaam maar een andere reden is ook omdat wij over een tijdje toch willen trouwen dan zou het sneu zijn als de kleine een andere achternaam heeft...

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje heeft de achternaam van mijn (nu) man gekregen. Waarom? Inderdaad omdat op die manier duidelijk is dat het zijn kind is. Ik heb bij mijn huwelijk zijn achternaam achter mijn naam laten zetten. Op die manier kan ik weer gemakkelijk aantonen dat dit kind ook mijn kind is.

De naam van je vriend geven omdat je gaat trouwen is niet meer nodig tegenwoordig. Hij kan ook jouw naam aannemen bij het trouwen (de meeste mannen hebben daar nog veel moeite mee). Eigenlijk kan alles:
    - je eigen naam houden
    - zijn naam aannemen
    - jouw naam + zijn naam
    - zijn naam + jouw naam (meest bekende variant)

Wel is het zo dat na het trouwen ALLE kinderen die tijdens het huwelijk geboren worden DE gekozen naam krijgen (ook kinderen die misschien helemaal niet van hem zijn :))

8. moonchild

moonchild Fanatiek lid

28 okt 2009
    1.798
    1.292
    113
    Bij ons ook.:)

9. MarielleS

MarielleS Lid

8 okt 2009
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben overlegd wat we mooier vinden. Het was meteen duidelijk dat dat de achternaam van mijn vriend wordt.

10. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Ik ben blij dat ons kindje straks de achternaam van haar vader krijgt. Op zijn zachtst gezegd ben ik zelf niet echt blij met mijn achternaam en wil ik niet dat zij er net zo mee gepest wordt als ik en mijn zus.

11. Sensa

Sensa Bekend lid

22 mei 2009
    591
    0
    0
    Pedagogischmedewerker
    Apeldoorn
    Hoi..

Wij zijn donderdag net naar het gemeentehuis geweest om de baby te erkennen. En wij hebben gekozen voor mijn viend zijn achternaam. Voor ons gevoel hoort het zo.. Maar dat is ieder zijn persoonlijke mening. En wij gaan in de toekomst toch trouwen. Dus, dan komt het op het zelfde neer! Scheelt wel hoor als je het nu doet. Dan hoeft er straks niet zoveel meer geregeld te worden. Anders moet je na je bevalling mee naar het gemeentehuis. Denk niet dat ik daar op zit te wachten! Hihi... Blijf heerlijk bij ons kleintje.. En laat het allemaal aan mijn partner over..

Liefs, Sensa

12. Que

Que Niet meer actief

Zijn achternaam in de hoop dat hij me ooit ten huwlijk zal vragen hihihi

13. Sensa

Sensa Bekend lid

22 mei 2009
    591
    0
    0
    Pedagogischmedewerker
    Apeldoorn
    Haha.. Dat is een mooie insteek! :D Hint, hint, hint... Nu hopen dat hij hem snapt! ;)

14. helia

helia Actief lid

4 dec 2009
    445
    1
    0
    Amstelveen
    Leuk om al jullie reacties te lezen en grappig ook dat wij vrouwen er toch heel vaak voor kiezen om het de naam van onze partner te geven:D. Wij wilden namelijk ook voor de naam van mijn partner gaan maar toen begon mijn moeder moeilijk te doen haha.
    Mijn vriend is ooit al getrouwd geweest en vandaar dat hij altijd roept 1keer was genoeg, maar wie weet in de toekomst;).
    Mijn vriend zei toen in de auto, ok het is dus al beslist "het wordt jouw naam" waarop mijn antwoord was lieve schat dat beslissen wij en niet mijn of jouw ouders wij zijn allebei tenslotte bijna 40 loool.
    Het wordt dus wel de achternaam van mijn vriend in ons geval:)

:D leuk dat jullie zo massaal reageren ga doooor......

15. Trees

Trees Niet meer actief

Hi Helia, wij zijn ook niet getrouwd en Treesman moest het kindje ook gaan erkennen. Wij hebben gekozen voor zijn achternaam met als reden:

- Mijn achternaam komt ongeveer 7000x voor in NL en van hem maar 100x. Is toch wat specialer.
    - Zijn achternaam is mooier.
    - Treesman vindt het erg bijzonder en mij kan het eigenlijk niet zoveel schelen, zolang ik maar mijn eigen naam mag houden.

16. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    De naam van mijn vriend.

17. esther1984

esther1984 Bekend lid

22 jan 2009
    694
    1
    16
    Vrouw
    Moeder
    Roosendaal
    hier ook de naam van mijn vrend, omdat ik zijn achternaam mooier vind als die van mij, en ook omdat mijn gevoel zegt dat, dat zo hoort.

18. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik heb de naam van mijn man aangenomen dus onze dochter ook... Ik vind het mooi dat we allemaal dezelfde achternaam hebben.
    Ik weet wel dat je tegenwoordig van alles te kiezen hebt, maar wij zijn eigenlijk best traditioneel in die dingen, gewoon lekker zoals het eeuwen gaat!

19. Shyness

Shyness Bekend lid

17 aug 2008
    961
    0
    0
    consulente
    Sint-Niklaas
    Onze kindjes zullen mijn achternaam dragen. Wij zijn 2vrouwen dus bij ons is het nog iets moeilijker. Wanneer hierna mijn vrouw een kindje zal dragen zal dit ook mijn naam krijgen.
    We willen zoiezo dat de kindjes de zelfde naam krijgen en we hebben voor de mijne gekozen omdat die gewoon veel mooier en bijna niet voorkomt. Anders maakt het ons eingelijk helemaal niett uit. Als ze maar de zelfde naam krijgen.

liefs

20. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    In spaanstalige landen krijg je de naam van je vader én van je moeder. Heel mooi, klinkt ook prachtig met die spaanse namen! Jammer dat dat hier niet kan.

Deel Deze Pagina