Loslaten

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 8 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoe laat je dingen los?? En dan bedoel ik natuurlijk geen spullen, maar emotionele gebeurtenissen, verwachtingen, irritaties... zulke dingen.

Ik heb er echt heel erg veel last van dat ik sommige dingen niet los kan laten. Het blijft maar elke keer terugkomen, hoe hard ik ook roep dat ik het los ga laten. Dat is dus blijkbaar de oplossing niet. :(

Maar wat dan wel? Hoe laten jullie dingen los?? Of is het iets wat gewoon in mijn karakter zit en waar niet veel aan te doen is??? :(

2. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ehhh als je het antwoord weet geef je het door??

3. Aylen

Aylen Niet meer actief

Alleen maar roepen dat je iets moet doen werkt niet denk ik. De truc zit hem in het relativeren. Een curus mindfulness is misschien iets voor jou als je hier veel moeite mee hebt.

4. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik zoek net zo lang afleiding totdat datgene uit mijn hoofd is. Voor sommige zaken uit mijn leven ben ik nog steeds dagelijks afleiding aan het zoeken ;) Soms gaat het de ene dag makkelijker dan de andere.

En na verloop van tijd merk ik dat bepaalde dingen vanzelf een plekje hebben gekregen door er niet mee bezig te zijn en er niet meer mee geconfronteerd te worden - en andere dingen moeten gewoon weg slijten of daar moet ik zelf op de één of andere manier anders mee om leren gaan ;)

5. dwazie1980

dwazie1980 VIP lid

16 apr 2007
    8.750
    0
    36
    pfffft nou ik ga dit topic volgens...

ik zou heel graag het antwoord op jouw vraag weten....

Relativeren voor een ander ja daar ben ik heeel goed in
    echter moet het vooral niet om mijn eigen emoties en gevoelens gaan

6. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Pfff dat kost tijd, en je kunt het voor jezelf niet bepalen hoe lang dat gaat duren.
    Los laten is makkelijker gezegd dan gedaan.
    Het enige bij mij helpt is praten,praten,praten.
    Op een gegeven moment merk je dat je minder behoefte hebt om te praten omdat het voor jou gevoel steeds meer een plekje zal gaan krijgen.
    Los laten is meer een begripsvorm waar sommige mensen heel zwaar aan kunnen gaan tillen.
    Jij alleen kan voor jezelf bepalen wanneer je het los gelaten hebt, en dat kan alleen als je voor jezelf de gebeurtenis een plekje hebt "gegeven" waar je een goed gevoel bij hebt en de rust mee in kan vinden.
    Dit kost tijd en ook energie maar uiteindelijk kom je hopelijk op een punt waarbij je tegen jezelf kan zeggen ik het het los gelaten.

7. Ik wil sommige dingen gewoon zo graag loslaten, zou echt een stuk beter zijn voor mijn eigen gemoedsrust. Ben nu chago tegen andere mensen terwijl die er helemaal niks aan kunnen doen... :(

8. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Vervelend voor je meis :(

Zou het voor jou helpen om er met iemand over praten?

Dikke digi knuff

9. Dank je voor de knuf.

Ik praat er al best wel veel over met mijn man, maar soms heb ik het idee dat het er juist voor zorgt dat ik me dan nog meer op mijn irritaties ga focussen... :(

10. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

21 feb 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    Het is heel lastig om sommige dingen los te laten, maar het is nu eenmaal gebeurd.

Je moet verwerken wat er is gebeurd en sommige tegenslagen ben je zo overheen (het laten vallen van een bord of zo) en andere zijn veel ingrijpender en daar duurt de verwerking langer.
    Door erover te praten en te uiten hoe je je voelt ben je al een heel eind in de verwerking. Het loslaten is niet meer dan het jezelf niet meer laten beheersen van de gebeurtenis, het betekend niet vergeten wat er is gebeurd.

Twee mooie citaten die van toepassing zijn en zeggen wat ik je mee wil geven;

Fransiscus van Assisi:
    "Heer, geef mij kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, geef mij moed om te veranderen wat ik kan, en geef mij de wijsheid om in te zien wat het verschil is."

Dalai Lama:
    "Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan heel goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin om je druk te maken. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut om je druk te maken."

En ook een knuffel, want ik weet hoe lastig het kan zijn iets los te laten.

11. Bollen

Bollen Fanatiek lid

22 jul 2013
    1.422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Ik kan je het antwoord niet geven maar wel een hele dikke digitale knuffel!

12. Lief van jullie al die knuffels :)

Ik moet me ook niet zo druk maken... Maar da's soms makkelijker gezegd dan gedaan :p

13. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Bolkje, is het gene wat jij niet kan los laten traumatisch ?? Of heb jij dit zo ervaren ?!

14. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Ik lees even mee, had dit zelf ook geschreven kunnen hebben;)

15. Nee, gelukkig niet!! :$

Het is meer dingen die (in mijn ogen) heel oneerlijk en onrechtvaardig zijn en waar ik elke keer als ik die mensen weer zie of iets van ze lees op FB weer mee geconfronteerd word. En elke keer komt dan weer dat boze, oneerlijke gevoel weer boven.

16. souries

souries Fanatiek lid

5 sep 2011
    2.578
    0
    0
    Zuid-Holland
    Poeh volgens mij is dat een ieder zijn levensles om dat te leren! Vind t ook supermoeilijk.. dexene dag kan je iets goed naast je neerleggrn,de volgende dag lukt het al niet meer.

Ik probeer eigenlijk vooral te bedenken wie ik nu het meest heb metosheids,irritatie enz. En ik kom altijd bij mezelf uit. Denk dat het een heel traject is,maar als je het kunt hoor ik het ook graag! Haha

17. Als het me lukt word ik een soort loslaat-boeddha/goeroe :D

18. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

21 feb 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    Is het iets wat je bij hun kan veranderen of ze kunt laten inzien dat het voor jou zus of zo is?
    Of is er iets wat je bij jezelf kan.veranderen zodat je niet steeds die.frustraties hebt? Als je ze van facebook verwijderd ben je er dan 'vanaf'? Of word je er dan op een andere manier alsnog mee geconfronteerd?

19. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Bolkje: ik heb zelf voetreflexmassage gedaan en die voetreflextherapeute deed ook metamorfose-massages. Dit is bedoeld om dingen los te laten of makkelijker met situaties om te gaan. En het is bovendien ook nog eens heeeeel erg lekker en ontspannend.

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik kan heel makkelijk dingen loslaten. Ik heb door allerlei dingen in mijn leven geleerd dat als er iets gebeurd is, je er niets meer aan kunt veranderen. En dan heeft het ook geen zin meer om er over door te blijven malen. Klinkt heel simpel, en is uiteindelijk ook heel simpel. Soms maak je een keuze die niet goed uit blijkt te pakken, dat onthou ik dan voor een volgende keer maar kijk naar de toekomst vanuit mijn huidige startpositie. 'Wat als....' denken heeft echt geen zin. En als er iets heel naars gebeurt buiten je macht om pieker ik ook niet meer over waarom dit is gebeurd, maar beschouw ik het als een gegeven uitgangspunt van waar ik de beste keuzes moet maken.

Mijn grondgedachte is eigenlijk dat je niet kunt bepalen welk pak kaarten het leven je geeft, maar wel hoe je met de gegeven kaarten gaat spelen. En dat maakt loslaten heel makkelijk. Omdat ik vanuit het diepste van mijn wezen voel dat piekeren over dingen die je niet kunt veranderen verspilde energie is.

Deel Deze Pagina