ik vroeg mij af hoe oud jullie kinderen waren toen het praten echt op gang kwam? mijn dochter is nu anderhalf en zegt steeds meer enkele woordjes... (is gewoon interesse, weet dat ieder kind zijn eigen tempo heeft...)
Mijn oudste was 2,5/3 jaar. Mijn tweede al wel sneller, jaar of 2/2,5. Mijn derde is nu bijna 22 maanden en kan al best veel zeggen. Maar nog geen zinnen. Hij kan zeggen: Licht, eten, fles, wauw, hoera, oma, mama, papa, jeej (zijn zus haha), nies (zijn andere zus). Vaak wijst hij ook, maar dan leg ik er wel de toon op zeg maar. Dat zijn tips toendertijd van logopedie haha
Mano was 1 jaar toen hijwoordjes begon te zeggen en met 2 kon hij al goed praten ,dus hij was best snel. Lorenza kan nu een paar woordjes zeggen, maar ioet zoveel als mano toen kon ze zegt nu mama/papa/oma/opa en woef/poes/weg/op, maar goed ze is overal wat langzamer in.
Wat bedoel je met praten? Onze meid zei de eerste woordjes met 9 maanden. Met een maand of 14 ging ze 'zinnen' maken (2-3 woordjes). Met een maand of 16 kon je een klein gesprekje voeren met haar. Vanaf 18 maanden vertelt ze hele verhalen en kan ze heel veel liedjes zingen..
Mijn jongste dochter spreekt al een hele lange tijd Swahilli´s (kan het niet verstaan ) Erg grappig, ze begint nu na te praten. Heel veel woordjes kan ze nog niet uitspreken maar dat komt vanzelf.
die van mij is bijna 2 en het merendeel is nog allemaal chinees. de woordjes die ze zegt: papa mama opa auto kikkie ( wickey) koek appel baby die doei hoi tut nou dan heb je het wel gehad
Mijn zoontje ging woordjes zeggen rond zijn 1e verjaardag. Met 18 maanden kende hij veel woorden en maakte korte zinnetjes (2 woorden, soms 3) maar vanaf zijn 2e verjaardag ging het heel hard. Hij kan nu (bijna 2,5) helemaal vertellen wat hij gedaan heeft op het kdv, kent wel 20 liedjes (zingt ze niet allemaal helemaal goed maar grotendeels wel) etc etc. Helemaal leuk
bubbel is dat de eerste, das rap zeg maar hier gaat t nu snel maar wel vlug simpele woorden elk kind is idd anders
HOi! Mijn dochter word in maart 2. Ze kan zinnen maken van 5 a 6 woorden achter elkaar! Eigelijk praat ze gewoon alleen zet ze soms woorden in een verkeerde volgorde. Ze kan ook liedjes zingen.. gewoon een heel liedje achter elkaar! Ik sta er ook echt van te kijken. volgens de KDO heeft ze een enorme woordenschat! Daarintegen is ze weer voorzichtiger met klimmen en klouteren.. Ieder kind heeft zijn / haar eigen tempo! gr!!
Met een maand of 11 was het papa En nu met 19 maanden kent ze zeker 50 woordjes pikt ze alle woordjes meteen op. Ze plakt ook al dingen aan elkaar zoals een twee drie hoppa en hou van jou. Ook nog hele verhalen in het japans hoor