Welke app als planner/takenlijst voor gezin

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Annefien, 4 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Ik merk dat er tussen mijn man en mij regelmatig irritaties ontstaan over het huishouden en de dingen die er qua onderhoud aan het huis moeten gebeuren.
    Mijn man doet weinig uit zichzelf. Ligt er bijv een was klaar kan hij er 10 keer langs lopen, maar in de machine stoppen gebeurd niet; “lag er een was dan…?”
    Als ik hem een lijstje stuur wat hij moet doen of regelen die dag doet hij het wel (oke, niet helemaal zoals ik het zou doen, maar daar kan ik mee leven).

Nu dacht ik misschien is er een goede planner app waarin we dit soort dingen kunnen plannen in een takenlijst. Enerzijds de terugkerende huishoudelijke taken, maar ook de eenmalige taken, die soms over het huis gaan, soms voor andere dingen zoals de kinderen etc.
    De app moet uiteraard gedeeld kunnen worden zodat hij ook zijn taken ziet.

Wie heeft er een tip voor een goede app voor dit doel?

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    #2 Vero0504, 4 apr 2024
    Laatst bewerkt: 4 apr 2024
    Our home was een leuke maar die ligt plat. Ik heb uit ellende nu Any.do premium maar al besloten die niet te verlengen.

Any do doet wel wat je wilt hoor, maar ikzelf vind de interface gewoon niet prettig. Heb op zich geen probleem met een betaalde app maar deze is jaarlijks 28,- en ik vond Our Home (gratis nota bene) gewoon fijner.

Daarmee kon je punten toewijzen aan een bepaalde taak, taken toewijzen aan een persoon en iedereen verzamelde punten. Dat gaf toch net meer overzicht.

Any Do heeft als plus wel dat je een reminder hebt elke freaking ochtend.

Maar ervaring leert ook: als ze voorbij die waslading lopen, openen ze ook die app niet. Ook hier blijft t irritatie.

Annefien vindt dit leuk.
  3. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Wij hebben familywall als agenda en daar staan ook takenlijstjes in en een ding waar je een menu in kan zetten bijvoorbeeld.

Annefien vindt dit leuk.
  4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hebben allemaal iphones en dan kun je je standaard “herinneringen “ app metelkaar delen.
    Overigens helpt dat bij mijn man niet. Van een lange lijst met bullets wordt hij niet enthousiast. Het beste is als we aan het begin van de week samen even een planning maken van de grote dingen van die week (dat schijven we dan op de papieren week -kalender in de gang). En de avond voor zijn papadag maakt hij zelf even een lijstje van dingen die hij die dag gaat doen en ik mag dan roepen wat er op kan.

Ik hou zelf wel een langetermijn planning in de gaten, maar ik hak het als het ware in overzichtelijke brokken voor hem.

Annefien vindt dit leuk.
  5. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.220
    1.745
    113
    Hier ook fan van “herinneringen” van iPhone.

Wij hebben allebei een widget voor alle taken van “today” en in de app zelf staat veel meer. Gebruiken hem ook als boodschappenlijstje bv. En inderdaad met een lijstje voor het huishouden met terugkerende taken.

En je kunt per lijstje wel of niet delen. Dus heb er ook gewoon mijn persoonlijke to do in.

Annefien vindt dit leuk.
  6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Ik zou vreselijk opstandig worden van een partner die mij lijstjes stuurt met taken die ik moet doen. Je bent zijn partner en niet zijn moeder. Van een volwassen man mag je verwachten dat hij uit zichzelf bepaalde taken verricht. Als iemand het niet doet komt dat omdat ze het belang er niet van inzien of jij het toch wel doet (gemakzucht dus). Beter begin je een gesprek over jullie relatie en zorgen voor elkaar (waar het huishouden ook onderdeel van is).

Lies1611 en medj1983 vinden dit leuk.
  7. CroqueMadame

7 sep 2022
    1.220
    1.745
    113
    Oh gezellig jij bent er ook weer!

Wij gebruiken de app dus SAMEN niemand stuurt iemand lijstjes. We hebben gewoon samen een boodschappenlijstje waar iedereen wat op kan zetten en degene die boodschappen doet weet dan heel handig wat we nodig hebben. Idem hebben we samen een planning voor het huishouden. Handig dat dat in schemavorm is en als je aan iets toe komt vink je het af. Gewoon heel gelijkwaardig allemaal.

Mammavantwee, Jessi79 en Annefien vinden dit leuk.
  8. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Bedankt voor de tips.

Voor degene die de herinneringen app op de iPhone gebruiken, ik heb een beetje zitten proberen, maar kan je dan een specifieke herinnering ook aan iemand toewijzen? Dus dat je ziet wie wat doet?

9. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Dat soort gesprekken hebben we vaak genoeg maar soms moet je daarin ook gewoon accepteren dat mensen verschillend zijn en dat je de ander niet kan veranderen. Mijn man zorgt op allerlei vlakken prima voor mij en ons gezin maar wat het huishouden betreft ziet hij gewoon niet wat er gedaan of geregeld moet worden. En wat takenlijstjes betreft, ook daar kunnen mensen verschillend in zijn, mij hoef je dat ook niet te sturen, maar mijn man vindt dat juist prima, juist omdat hij niet ziet wat er moet gebeuren en hij wel zijn aandeel wil leveren. Ik zelf vind het alleen vervelend als ik hem een takenlijstje moet geven, dat voelt voor mij niet fijn, waarschijnlijk omdat ik het zelf niet fijn zou vinden om een takenlijstje te krijgen.

10. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Tody, heel blij mee!

Annefien vindt dit leuk.
  11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Nee dat kan volgens mij niet, tenzij je voor iedereen apart een lijst maakt. Of je zou het in de details kunnen zetten wat voor wie is. Maar dat gaat dan ook wel weer ver vind ik, alsof je man alleen maar dingen oppakt als zijn naam er echt achter staat en het anders voor jou over laat. Wij hebben een takenlijstje voor de hele week en dan kijkt mijn man de avond voor zn papadag wat hij daarvan op zou kunnen pakken. Een beetje flexibiliteit mag wel vind ik. Want de tuinklussen doe je niet als het regent, die ene boodschap uit die ene winkel kun je mooi meenemen als je toch in de buurt bent etc.

Annefien vindt dit leuk.
  12. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Als hij graag lijstjes krijgt is het natuurlijk prima. Maar daarover zou ik vooraf communiceren. Of het akkoord is dat jij opdrachten geeft. En in welke vorm dan. Maar het straalt weinig interesse en betrokkenheid uit vanuit hem naar jou/jullie toe. Heeft hij ooit zelfstandig gewoond of kwam hij direct vanuit huis bij jou? Daar merk je vaak behoorlijke verschillen in bij mensen. Als hij een tijd zelfstandig heeft gewoond moest hij ook zijn eigen huishouden voeren naast studie of werk. Dan is hij daar prima toe in staat.

13. CroqueMadame

7 sep 2022
    1.220
    1.745
    113
    Dat doen wij niet. Maar je zou “tags” daarvoor kunnen gebruiken.

Annefien vindt dit leuk.
  14. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Wij hebben Keep, volgens mij van google. Kun je allemaal lijstjes in zetten en ook foto's.
    Wij hebben daar standaard een boodschappenlijst in die iedereen dus kan aanvullen en ook een to do lijstje, data wanneer we oppas moeten regelen enz. Erg tevreden mee.

Annefien vindt dit leuk.
  15. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Maar als je samen een huishouden runt, is het ook heel handig als je dat samen bij kan houden en allebei weet wat er moet gebeuren. Ik zet bv ‘handdoeken wassen’ erin, hij doet dat en vinkt het af, en maakt een boodschappenlijstje dat ik vervolgens afvink als ik tussendoor boodschappen doe - en dan komt hij dus niet een paar uur later ineens met dezelfde boodschappen thuis.
    Niet alles is bedoelt om iemand af te branden, op z’n plek te zetten, of infantiel te behandelen - dit soort communicatie is ook gewoon heel overzichtelijk en praktisch ;) En samen een huishouden met gedeelde taken, is ook weer heel anders dan alleen.

Roanna, cowgirl80, Amberxx en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Ik zoek een manier om ons huishouden en andere to do’s inzichtelijk te maken en waar nodig in te plannen.
    Ik geloof niet dat mijn vraag was of iemand mijn relatie wil analyseren dus al je vragen en veronderstellingen ga ik niet beantwoorden.

CroqueMadame en tuc vinden dit leuk.
  17. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Hier geen ervaring met zulke apps, maar wij hebben het huishouden meer per taak verdeeld.
    Ik doe de was, de boodschappen, eten koken, stofzuigen et
    Hij doet planten water geven en de afdeling vuilnis (boel legen, containers bij de weg etc), klusjes zoals lampen vervangen en vooral alles buiten (grote tuin).

Lekker traditionele verdeling haha, maar dit werkt voor ons. Ik zou gek worden als hij ineens een wasje gaat draaien door mijn systeem heen en dat ik dan moet denken oke, dan ga ik vandaag maar onkruid wieden.

Hij werkt overigens fulltime, ik heb een halve baan.

Bij een verjaardag ofzo dan overleggen we even of het handig is dat hij een taak overneemt, of even een keer extra boodschappen doet of gaat stofzuigen.

Annefien vindt dit leuk.
  18. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Dat hoeft ook niet. Jouw relatie is je eigen zaak (en probleem). Zolang je zelf die analyse maar doet en er samen uitkomt.

19. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Oh nee, daar ga je weer :D

Annefien en Mammavantwee vinden dit leuk.
  20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Wij hebben een papieren weekplanner (a4 formaat). Deze ligt gewoon op de eettafel. Elk weekend vul ik de huishoudelijke taken in, naast alle vaste afspraken die vaak in de dagen/weken ervoor er al op zijn komen te staan en op zondagavond spreken we de week even samen door.
    Sinds dit schooljaar is mijn man 1 dag in de week thuis en hebben we afgesproken wat hij in huis kan doen. Dit schrijf ik dan ook gewoon op bij die dag dat hij thuis is. Soms vult hij zelf het lijstje aan en hij schrijft ook wel eens iets op dat ik even kan doen op m'n vrije dag. Zo houden we allebei overzicht en is het gelijk zichtbaar wat er gebeuren moet.
    Mijn man zegt trouwens ook eerlijk, zeg het en ik doe het, maar bepaalde dingen ziet hij gewoon oprecht niet, is geen onwil.

Annefien vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina