Rooklucht in een huis

Discussie in 'De lounge' gestart door Vinexkindje, 24 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Ik ben vandaag bij een huisje voor mijn zus gaan kijken. Super leuk huisje (60 M2), leuke locatie, mooi licht. Alleen... in de woonkamer ruik je sigarettenlucht. Dus we dachten, helaas, dat gaat over. Maar nu zei m'n broer dat we nog wel wat eraf kunnen onderhandelen en dat kunnen gebruiken voor een nieuwe vloer, alles schilderen, nieuwe keuken en nieuwe gordijnen. Zijn er hier mensen die er verstand van hebben of dit haalbaar is? Of is een rookhuis nou eenmaal een rookhuis en kan ze het beter loslaten en verder kijken?

2. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Is het vloerbedekking? Want als het laminaat is of andere harde vloer dan zal dweilen voldoende zijn.
    Rook gaat vooral in stof zitten dus als er gordijnen hangen die ze wil houden zou ik die naar de stomerij brengen. Je kunt vragen of die kosten vergoed kunnen worden? Is het een huurhuis?

3. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.225
    4.457
    113
    Vrouw
    Wij hebben in onze vorige woning hier mee te maken gehad. Als het een huurwoning is zou ik het niet doen. In een koopwoning moet je inderdaad de vloer er uit halen en de muren ontvetten & stomen. Wij spoten ze in met St. Marc en stoomde ze dan af. Dat kan niet als het gipswandjes zijn, van die betonblokken kan welz maar moest je goed laten drogen. Kwam echt een hoop nicotine uit. Vervolgens schilder je de muren met een isolerende grondverf, als je dat niet doet komen de nicotinevlekken zo weer terug. Daar overheen kan je dan de muur/plafond schilderen. Daarna er nooit meer last van gehad, maar t was wel een k-klus.
    Als je het opnieuw laat stucken moet je het ook eerst schoonmaken.

bluedrake vindt dit leuk.
  4. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Wij hebben in ons huis waar we nu wonen alles geverfd want er was 60 jaar in gerookt. Dat was te merken. Door geïsoleerde verf te gebruiken en daarna gewone verf ging de lucht al vrij snel weg. Veel luchten en klussen dan krijg je er echt een heel mooi huis voor terug!

Het was ons geluk, want niemand wilde dit huis hebben.. (is wel een huurhuis, wij wonen er nog steeds met veel plezier!)

5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.884
    6.414
    113
    Mijn zus woont in een huis waar alles geel en bruin was van hoeveel er werd gerookt. Ze heeft toen alle muren en plafonds gereinigd met speciaal reinigingsmiddel voor rookaanslag, daarna alles opnieuw laten schilderen. De deuren waren echt heel smerig en niet schoon te krijgen, die werden gelukkig vervangen. Gordijnen etc moesten ook sowieso vervangen worden. Vloer ook, heeft ze zelf laminaat laten leggen. Keuken was gelukkig zo oud en kapot dat de woningbouw die ook liet vervangen.
    Nu is het echt een heel fijn huis, rook ruik je niet, zie je ook niet meer. Ze hadden qua weigeren ook niet echt een keuze, moesten echt zsm verhuizen…

6. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Het is een koophuis. Het stinkt vooral in de woonkamer/keuken. In de gang, badkamer en slaapkamer rook ik het niet zo maar kan me voorstellen dat als je de woonkamer fris hebt gemaakt, dat je het dan in de andere ruimtes ook pas ruikt. De vloer is lamelparket en er zijn geen gordijnen die ze wil houden. Dus het gaat er dan om of het in het hout van de vloer of keuken trekt en in de wanden.

Overigens ga ik er even vanuit dat de rooklucht van de huidige bewoners is en die wonen er 4 jaar dus het is niet al 60 jaar oud ofzo

7. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Zeker niet om laten schieten! Hier 2x rookhuis (1x huur en 1x koop) gehad, maar is allemaal goed gekomen. Wel even opletten bij schoon metselwerk, daar zuigt de lucht echt in. Maar dat hebben we voorbehandeld en glad laten stucen.

8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Je krijgt t er wel uit maar t is flink reinigen. Er zijn mensen die er echt echt echt echt niet tegen kunnen in zo'n geval zou ik t niet doen.

In bijv echt houten vloeren kan t wat langer duren voordat t er uit is ondanks je grondige schoonmaak, dat moet er gewoon uitwasemen. Veelal is een bakje azijn of koffiepoeder dan voldoende om t beetje overlast tot miniem te brengen.

Tenzij je er heel heftig op reageert dan.

Persoonlijk zou ik er geen huis voor laten schieten, maar een paar flessen universol en flaconnetjes porex2000 er uit onderhandelen is altijd een poging waard.

9. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Dit hadden wij idd ook, een schoonmetsel haard. Wij hebben een baksteenreiniger gebruikt die eigenlijk alleen voor buiten was. Daarmee kwam de nicotine er wel echt af. Enorme rotzooi wat ook enorm stinkt, maar het was ramen en deuren open en doen en borstelen. De haard is prachtig en je ruikt echt niets meer. Alle oude 30 jarige afdrukken van schilderijtjes e.d. kwamen er ook van af.

10. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Dat klinkt goed!! En inderdaad ... Al die afdrukken van schilderijtjes en fotolijstjes :confused:

11. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Ons eerste huis was ook een rookhuis. Mensen hadden er 40 jaar gewoond. Er hing zelfs een asbak op het toilet beneden:|:eek:
    We hebben, op de keuken na, wel alles vernieuwd, gestuct en geschilderd. Met de juiste middelen komt het uiteindelijk wel goed:)

12. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Geen geel huis maar wel een bank gehad. Uiteindelijk is alles er uit gegaan qua lucht.

13. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Bedankt allemaal voor de ervaringen. Ik geef het door aan mijn zus voor haar overwegingen dit weekend!

14. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.253
    12.629
    113
    Vrouw
    Oud cliënt die kasten bestonden uit nicotine, kon schoonmaken wat ik wou water bleef bruin zoooo goor.
    Ook al rookte hij maanden niet mijn kleding rook enorm na rook was ook altijd gelijk in de was en die dag was haarwasdag mijn voorkeur zou niet hebben hoe het in hout blijft zitten

15. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Mede door jullie meningen heeft mijn zus besloten om toch een bod uit te gaan brengen. Ze gaat het dan wel lager doen zodat ze budget overhoudt om alles goed te schilderen en er een nieuwe keuken in te zetten. Spannend of het gaat lukken!

bluedrake en Rizzoli vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina