Schema ontbijt/lunch/avondeten bij 6 maanden?

Discussie in 'Voeding' gestart door Cammy, 18 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Hoi,

Onze zoon is 5,5 maand oud en sinds drie weken is hij van 5x 180/6 flessen naar 4x 210/7 gegaan. Tussendoor krijgt hij een fruit- en groentehapje. Zijn schema ziet er volgt uit:

5.00 fles 210/7
    9.00 fruithapje
    11.00 fles 210/7
    14.30 groentehapje
    16.30 fles 210/7
    22.00 fles 210/7 met rijstebloem

Nu willen wij als hij 6 maanden is langzaamaan de drie hoofdmaaltijden (ontbijt/lunch/diner) op vaste tijden gaan geven en (zoals geadviseerd) één fles minder gaan geven. We lopen alleen tegen twee dingen aan:

1. De afgelopen dagen komt hij weer steeds vroeger voor z'n nachtfles. Dit varieert tussen 3.30 en 4.30. Dit houdt in dat hij de afgelopen dagen weer op 5 flessen zit, allen van 210/7. Zijn tandjes komen wel door, zou het daar door komen?

2. Hij wil steevast rond 18.00 naar bed, terwijl dit ongeveer het tijdstip is voor het avondeten. Wakker houden heeft geen zin, hij is dan simpelweg te moe om nog te eten.

Hebben jullie tips om onze zoon op 4 flessen van 210/7 te houden? Of als hij toch om 5 flessen vraagt, kunnen we deze dan beter weer verlagen naar 180/6? En hoe kan ik hem het beste laten wennen aan vaste tijden voor ontbijt/lunch/avondeten?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je zoon wakker houden omdat het 18 uur is en 'dus' etenstijd gaat niet werken. Als hij te moe is om te eten word het echt geen gezellige bedoening. Eet dus iets eerder (om 17 uur bijvoorbeeld), hij zal vanzelf langer wakker kunnen blijven.

Wat je zou kunnen doen later:

7 uur: ontbijt (pap uit een bordje, later bijv. een broodje met fles melk)
    10 uur: fruit (zou hem geen hapjes geven, maar hele stukken, zo leert hij goed kauwen)
    12 uur: "lunch" (met 6 maanden beginnen met brood is niet echt aangeraden, dus dat zou dan een fles zijn)
    14.30 uur: fruit of ander tussendoortje (rijstewafel bijv., maar een fles mag ook)
    17.00 uur: avondeten, als je zonder zout kookt en ook niet uit pakjes en zakjes, kan hij in principe mee-eten. Geef hem gewoon een stukje gekookte groente en laat hem gezellig met jullie aan tafel zitten.
    19 uur: avondfles

Tussendoor qua vocht water en evt. vruchtenthee (geen zwarte thee) aanbieden.

Flessen van 210/7 zijn erg groot. Ik zou ze eigenlijk allemaal verkleinen naar 180/6, en je mag hier dan 5 van geven. Hij zal ze vanzelf laten vallen als hij meer bijvoeding gaat eten, hier hoef je niets aan te doen. Geef hem een fles als hij erom vraagt, bijvoeding is maar voor erbij, hij moet groeien van de melk.

3. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

27 jan 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat zijn overdag zijn slaaptijden?

4. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Dank voor de tips Nescio. Hij is echter altijd al een grote eter geweest, al vanaf 3 weken oud zat hij al p grotere flessen dan aanbevolen. Dit is overigens wel altijd in overleg met het CB gegaan. Hij eet ook al hele potjes fruit en groente. Maar hij verbruikt dan ook erg veel energie want hij rolt al een paar weken van rug naar buik en dat gaat de hele dag door. Ook is hij bovengemiddeld lang/zwaar, weet niet of dat er ook toe doet??

Op een gegeven moment was hij niet helemaal meer tevreden met 180/6 en kwam hij ook steeds eerder voor de volgende fles. Vandaar dat we overgestapt zijn naar 210/7, maar dan één fles eraf. Dit gaat al drie weken goed, tot een paar dagen geleden dus dat hij steeds eerder komt voor de nachtfles en er over de hele dag dus weer een fles bij komt :(

@Samba2013: hij heeft overdag geen vaste slaaptijden, hij is daar heel wisselvallig in. De ene keer doet hij slechts twee hazeslaapjes van een half uur, de andere keer slaapt hij 2x 1,5 uur met tussendoor nog hazeslaapjes. In zijn overdag slaapjes zit dus geen structuur, maar 's avonds wordt hij steevast rond 18.00 uur moe en wil hij slapen. Al sinds hij twee maanden is geven wij hem om 22.00 uur de laatste fles. Hier moeten wij hem altijd voor wakker maken, maar sinds een paar dagen wordt hij ook hier al eerder voor wakker (21.00 uur).

5. A l i e s j e

A l i e s j e Actief lid

10 mrt 2013
    267
    0
    0
    Zuid Holland
    Geef je nog flesvoeding 1 (tot 6 mnd)?. Sinds mijn dochter op opvolgmelk 2 over is drinkt ze geen flessen meer van 210/7, maar 180/6 vier keer per dag (naast groente en fruithapje) en deze gaan zelfs niet altijd meer op, zelfs als eerste fles in de ochtend niet (haar laatste fles is tussen 19:00-20:00 en ze vraagt geen nachtvoeding). Bij haar dus een groot verschil tussen flesvoeding 1 en 2.

6. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik zit inderdaad nog op flesvoeding 1. Over 2,5 week is hij 6 maanden dus kan hij over op de opvolgmelk, dus goed om te weten dat dat straks verschil uit kan maken. Hoeveel flessen van 210 dronk jouw dochter op een dag?

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Heb je al Forte-voeding geprobeerd? En even over de max is niet erg hoor. Misschien heeft hij een groeispurtje.

Ik zou ook geen potjes geven, maar verse groente en fruit, in stukjes of grof geprakt. Vers vult veel beter dan een potje, dus hij kan ook meer voedingsstoffen daaruit halen en zal dan wel misschien genoeg hebben aan 4 flessen.

8. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Mss kun je de nacht proberen met klein fles?
    En dan om 07:00 de dag te starten
    Pap/ fles
    09:30 fruit met water
    12:00 fles en starten met broodkorst ( hier gewoon met brood begonnen maar Siem had ook nergens problemen mee)
    15:00 fruit of tussendoortje, kleine fles
    17:30 warm eten
    18:30 fles en slapen

9. proudmommy2013

Met voeding 2 mag je wel maar 24 scheppen geven dus Max 4x 180/6
    Als je kindje nog meer vraagt op nummer 1 blijven

10. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    @nescio: ja zit ook al maanden op forte voeding, ook nog eens met jbpm. Vers fruit en groente geef ik idd maar dan alleen op de dagen dat ik thuis ben. Bij de oppas geef ik potjes mee voor de handigheid. Maar zodra hij 6 maanden is mag hij meer variatie in eten en volgens mij ook met meer stukjes?? Maar mss is het inderdaad even een groeispurtje, het is ook pas sinds een paar dagen...

@beertjenicky: s nachts een kleine fles proberen is een goeie, dat ga ik wel proberen. Om 17.30 het avondeten geven ook, maar denk dat ik hem dan na het eten op bed leg en dan om 20.00 wakker maak voor de laatste fles. Ben namelijk bang dat als ik hem half 7 geef, hij om half 2 snachts dan weer voor een fles komt. Waarschijnlijk komt hij na de fles van 20.00 uur snachts ook weer eerder komt dan we gewend zijn, maar het is het proberen waard. Is 1 uur tussen twee maaltijden (17.30 - 18.30) overigens niet erg weinig?

11. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Hier zit ook maar weinig tijd tussen de laatste 2 voedingen. Om 17.00 uur groente en/of brood en om 18.30 bv. Dan gaat ze om 19.00 naar bed en krijgt ze rond 22.00 laatste voeding. Zo hoeft ze 's nachts geen drinken meer en kan ze mooi om 7.00 de dag weer beginnen :)

Wij doen het volgende:
    7.00 bv
    8.00 pap met evt. fruit
    11.30 warm eten (meestal groente oid), daarna bv
    14.30 bv
    17.00 groente en/of brood
    18.30 bv
    22.00 bv

Ze slaapt hier echter wel regelmatig overdag, 's morgens om 9 uur nog max 30 min en om 12.30 nog 2.5 uur.

12. A l i e s j e

A l i e s j e Actief lid

10 mrt 2013
    267
    0
    0
    Zuid Holland
    ze dronk tot ze over ging op 2 vier flessen per dag. vanaf 5,5 mnd ben ik gaan bij voeden omdat ik merkte dat ze overdag behoefte had aan meer. ze heeft altijd tegen de bovenkant aan gezeten van wat ze mocht en dronk liever 4 grote flessen dan 5 kleinere (altijd op verzoek).

ik had zelf niet verwacht dat 2 haar een meer verzadigd gevoel zou geven, omdat hier nog weleens anders verkondigd werd.

13. proudmommy2013

Hier tussen 17-18 uur eten en tussen 18:30-19:30 fles gaat prima

14. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Super bedankt voor de tips allemaal!! Ik ga de komende dagen 'experimenteren' :D. Laat jullie weten hoe het gaat!

15. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Nou, zo gezegd zo gedaan en gisteren onderstaand schema aangehouden:

4.30: 180/6 fles
    7.00: 210/7 met rijstebloem (100cc overgebleven, zat denk ik nog vol van die van 4.30)
    10.00: fruithapje
    12.00: 180/6 fles
    15.00: 180/6 fles
    17.30: groentjehapje
    <van 18.00 - 19.45 geslapen>
    20.00: 210/7 fles met rijstebloem

Om 20.45 is hij weer naar bed gegaan en heeft vervolgens doorgeslapen tot 6.30 uur vanmorgen!! Helemaal super dus! Nog even afwachten of het de komende dagen net zo gaat, maar ik heb goed hoop!

Iedereen bedankt voor de tips!

Deel Deze Pagina