Keramiek

Discussie in 'De lounge' gestart door cherrytomaatjes, 29 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Ik ben als beginner op zoek naar een keramiek oventje en een fijne draaischijf voor bij mij thuis.

    Wie heeft er een beetje kijk op, en welke raad je aan of juist af?

    Alvast bedankt!
     
  2. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    #2 Maslov, 30 jul 2021
    Laatst bewerkt: 30 jul 2021
    Het is allemaal erg prijzig spul. Ik begon met een tweedehands oventje via marktplaats, maar daar was ik ook al 250 euro mee kwijt ongeveer. En daar moet je dan nog je stapelmateriaal bij optellen, ook ongeveer 100 euro. Per stook +- 8 euro aan electriciteit. Ik zal met dat oude oventje 25x gestookt hebben, nu is die echt helemaal op.

    Ik heb net een nieuwe oven besteld van Kittec. Die is 2300 euro incl BTW. Daarvan zijn de kosten aan electriciteit aanzienlijk lager, denk aan 3 tot 4 euro per keer. Deze oven kan op de normale netstroom.

    Een draaischijf zou ik niet gelijk aanschaffen als je net begint, zo'n installatie kost zeker 500 euro excl BTW. Draaien is ontzettend moeilijk. Ik heb meerdere lessen en workshops gedaan en ik kan het nog steeds niet. Ik maak keramiek door het op te bouwen. Er zijn meerdere manieren van keramiek maken en die zou ik eerst ontdekken voordat je straks met een draaischijf zit en je gebruikt hem amper.

    Ik zou eerst een boel lessen volgen en je werk gewoon op de academie stoken waar je het leert, voordat je van alles aanschaft. Of ben je al een beetje ervaren en weet je zeker dat dit het wordt?

    Naast de oven, het stapelmateriaal en de draaischijf heb je ook nog nodig:
    -een stevige werktafel met houten of gipsen blad voor het walken van de klei
    -luchtdichte bewaarton voor de klei
    -draaiplankjes en een stelling om alles in te laten drogen
    -allerlei looms, sponzen, snijmateriaal
    -engobes en glazuren
    -bewaaremmers voor aangemaakte glazuren
    -glazuurzeef
    -glazuurtang
    -zweefmiddel en glazuurlijm
    -weegschaal, gardes
    -ovenwax
     
  3. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Dit is de oven die ik heb besteld (levertijd 16 weken dus ik heb hem nog niet). Ben voor de uitvoering CB 66 plus gegaan, dat leek me een goede prijs-kwaliteit verhouding. Daarbij de TC66 computer zodat je niet alles handmatig hoeft te stoken, maar je een programma kunt draaien.

    Let wel op dat je hem niet op een groep plaatst met andere apparaten. Dan springen om de haverklap je stoppen. Met die oude oven heb ik zelfs tot twee keer toe de zekering laten doorbranden.

    Screenshot_20210730-075612.jpg
     
  4. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Okee sorry voor de veel te lange posts met veel te veel info (en aannames). Ik vind keramiek zo interessant en leuk en ik wil er eigenlijk uren over praten :o:
     
    cosdy, bosi333, Valerie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Nee super fijn juist, hier heb ik onwijs veel aan!:thumup:

    Ik heb als kind een aantal jaar op keramiekles gezeten. Ik weet dus wel wat, maar niet op hoog niveau ofzo. Het is ook lang geleden, vandaar dat ik mezelf bestempel als beginner met een klein beetje ervaring;) Laatst 2x bij iemand langs geweest om een potje te draaien, die zei dat ze wel kon zien dat ik het vaker gedaan had. Maar ik hoorde ook veel dingen die ik niet wist, dus er valt nog veel te leren:)

    Na de vakantie begin in met een keramiekcurus van 15 lessen om mn oude hobby weer op te pakken en (hopelijk) een hoop nieuwe dingen bij te leren! Daar zal ik ook met mensen kunnen sparren wat ik nodig heb, maar het duurt nog zo lang. Daarom zit ik alvast wat te googlen en hier wat vragen te stellen.

    Ik ga later op mn gemakje even kijken naar jou oven, bedankt!
    Waar werk jij? Thuis of ergens anders?
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn moeder heeft dit veel gedaan, eerst via cursussen en later bij een soort gezamenlijk atelier. Zo heeft ze nooit zelf iets hoeven aanschaffen, maar kon ze bv gewoon maandelijks een bedrag betalen voor het gebruik ervan. Naast de kosten van aanschaf speelde gebrek aan ruimte ook mee. Cursussen zijn ook super leerzaam en bij dat atelier zaten ook heel ervaren mensen, dus zo heeft ze heel veel nuttige kennis op gedaan, eigenlijk onbetaalbaar wat je zo van anderen kan leren.
     

Deel Deze Pagina