Keramiek

Discussie in 'De lounge' gestart door cherrytomaatjes, 29 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Ik ben als beginner op zoek naar een keramiek oventje en een fijne draaischijf voor bij mij thuis.

    Wie heeft er een beetje kijk op, en welke raad je aan of juist af?

    Alvast bedankt!
     
  2. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    #2 Maslov, 30 jul 2021
    Laatst bewerkt: 30 jul 2021
    Het is allemaal erg prijzig spul. Ik begon met een tweedehands oventje via marktplaats, maar daar was ik ook al 250 euro mee kwijt ongeveer. En daar moet je dan nog je stapelmateriaal bij optellen, ook ongeveer 100 euro. Per stook +- 8 euro aan electriciteit. Ik zal met dat oude oventje 25x gestookt hebben, nu is die echt helemaal op.

    Ik heb net een nieuwe oven besteld van Kittec. Die is 2300 euro incl BTW. Daarvan zijn de kosten aan electriciteit aanzienlijk lager, denk aan 3 tot 4 euro per keer. Deze oven kan op de normale netstroom.

    Een draaischijf zou ik niet gelijk aanschaffen als je net begint, zo'n installatie kost zeker 500 euro excl BTW. Draaien is ontzettend moeilijk. Ik heb meerdere lessen en workshops gedaan en ik kan het nog steeds niet. Ik maak keramiek door het op te bouwen. Er zijn meerdere manieren van keramiek maken en die zou ik eerst ontdekken voordat je straks met een draaischijf zit en je gebruikt hem amper.

    Ik zou eerst een boel lessen volgen en je werk gewoon op de academie stoken waar je het leert, voordat je van alles aanschaft. Of ben je al een beetje ervaren en weet je zeker dat dit het wordt?

    Naast de oven, het stapelmateriaal en de draaischijf heb je ook nog nodig:
    -een stevige werktafel met houten of gipsen blad voor het walken van de klei
    -luchtdichte bewaarton voor de klei
    -draaiplankjes en een stelling om alles in te laten drogen