Gaan werken in een crèche maar als zelfstandige medewerkster

Discussie in 'De lounge' gestart door Winter, 9 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Winter

    Winter Actief lid

    5 dec 2006
    307
    0
    0
    Psychologie, Filmmuziek, Rusland
    Hey meiden,

    Ik heb een vraagje:

    Een collega van mij die gaat binnenkort veranderen van werk.
    Ze gaat werken in een crèche dus voor kinderen zorgen die tussen de 0 en 3 jaar oud zijn.

    Nu is dat werk wel zo dat ze meestapt als zelfstandige mederwerkster.
    Dus met andere woorden ze werkt in een crèche op zelfstandige basis. Dus ze is niet gewoon bediende of arbeider meer. En het is ook niet haar eigen crèche die ze opent. Voor alle duidelijkheid.
    Nu had ze twee instapmogelijkheden, ofwel van de eerste keer geld inbreng doen. (zo'n 200.000 oude Belgische fr.) Ofwel dit telkens met beetjes van haar loon af laten houden. Ze beweert dat ze nog iedere maand een loon zal krijgen enzo.

    Ik weet niet of iemand dit principe kent of zelf werkt in een crèche op die manier. Maar volgens mij gaat ze nog serieus haar broer eraan scheuren.
    Nu op ons werk waren we arbeider en moesten we ons dus geen zorgen maken, je loon komt toe, je moet niet panikeren als je keer ziek bent.

    Kan er mij iemand de voordelen en de nadelen hiervan es geven?
    Of hoe dit allemaal in zijn werk gaat.

    Liefs Winter
     
  2. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    klinkt als werken op project basis.
    ze betaald als het ware een soort huur voor de creche en daar tegenover krijgt ze dan het geld voor die kinderen waar zij binnen de creche op past.

    ze zal zelf denk ik wel de nodige verzekeringen en premies moeten afdragen en dat zal ze zelf moeten regelen.

    ik vind zoiets een leuk systeem om toch veel vrijheid te houden, maar je zult altijd iets moeten hebben om op terug te vallen.

    denk dat het ook heel erg afhangt van het contract dat ze aflsuit, er zal toch een soort van overeenkomst moeten bestaan tussen haar en die creche.
     
  3. Anabella

    Anabella Fanatiek lid

    2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Heuh?
     
  4. Winter

    Winter Actief lid

    5 dec 2006
    307
    0
    0
    Psychologie, Filmmuziek, Rusland
    Ah oeps! :oops:

    T moet zijn: "Volgens mij gaat ze er nog serieus haar broek eraan scheuren."

    hihi sorry voor de fout

    Liefs Winter ***
     
  5. Anabella

    Anabella Fanatiek lid

    2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Hihi, nou die uitdrukking ken ik ook niet! :p
    Is dat Belgisch?
     
  6. Winter

    Winter Actief lid

    5 dec 2006
    307
    0
    0
    Psychologie, Filmmuziek, Rusland
    Geen idee of ze typisch Belgisch is maar ze wil gewoon zeggen:

    Dat ze nog zal afzien, financieel dan.

    :rolleyes:

    Groeten Winter
     
  7. ik heb ook zo in een crèche gewerkt.

    De meeste zelfstandige crèches werken zo in België hoor. Ik begrijp dat het over België gaat (door de omrekening).

    Dat van dat geld storten vind ik wel raar.

    Ze moet gewoon zien dat ze genoeg betaald krijgt, want ze zal per maand zo'n 200 euro kosten hebben (als ze getrouwd is, anders nog meer) aan zelfstandige kas, verzekering kleine risico's, belastingen op gebouw, enz.

    Ik heb mijn broek niet gescheurd, maar het is wel zo... niet werken, geen inkomen.

    Nog vragen? Ik wil ze wel beantwoorden hoor.
    Saartje
     
  8. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Wat een toeval dat dit topic wordt geopen!
    Ik ben mij op dit moment aan het verdiepen om een eigen creche te openen (in Belgie)
    Ik zelf heb er nog niet veel verstand van maar volgens mij is het wanneer je als zelfstandige in de zaak stapt dat je dan idd een soort van borg betaald om mede eigenaar te kunnen worden.
    Die manier van werken is hier heel normaal.
     
  9. meestal is het zo dat een crèche geen bvba is, dus dat je ook geen borg hoeft te betalen.

    Normaal is het zo dat het een eenmanszaak is en dat alle medewerkers facturen uitschrijven naar de crèche die die dan betaald. Deze worden betaald met het geld dat binnenkomt.

    Meestal is degene die de crèche start de verantwoordelijke en regelt zij dit allemaal.

    De medewerkers hebben dan een uurloon.
    De verantwoordelijke neemt dan het resterende bedrag.

    Je kan ook met meerdere een crèche opendoen en dan samen de spullen enzo aankopen. Dan deel je samen in de kosten en in de winst, dus er is geen uurloon.

    Maar ook dan moet je geen borg betalen.

    Dat is enkel als je er een bvba van maakt.
     

Deel Deze Pagina