Hoi dames, Ik heb 2 kinderen, 1 van 5,5 en 1 van 8 maanden. Ik ben sinds de oudste 6 mnd is weer aant werk in een nieuwe baan. Erg leuk en ervaar dat ik het weer prettig vind om te werken, even in een andere omgeving met collega's. Ik werk maandag en vrijdag van 9-17.30u en di en do van 9-13. Woensdag thuis. Ik ervaar de laatste tijd een mindere balans tussen werk/prive en huishouden. Ik vind het sowieso pittig allemaal. Op de halve dagen dat ik werk moet ik de kleine halen van het kdv om 13.30, dan naar huis even lunchen voordat ik om 14.45 de oudste weer van school haal. Woensdagmiddag hebben we zwemles. Tussendoor zit ik ook nog in het schema van mijn zoontje van flessen en eten. Al met al vind ik het even pittig nu en in de weekenden krijgen we ook weinig rust, zaterdag doe ik de weekboodschappen, maak zn hapjes voor in de vriezer, er moet gewassen worden. Mijn man doet dan huishouden. Eigenlijk hebben we dan als we geen verplichtingen hebben alleen de zondag nog om te sporten, of dingen samen te doen, of iets voor mijzelf. Ervaren jullie het ook als zwaar? Kan ik ergens nog zaken slimmer aanpakken? Geld voor een poets hebben we helaas niet. Of is t gewoon een kwestie van accepteren?
Ik lees even mee, want ik ervaar hetzelfde en kom er ook helemaal niet uit. Ik heb vorige jaar rond deze tijd een burnout gehad en hoewel ik nu alweer voor 70% aan het werk ben, ben ik er nog steeds niet bovenop. Vreselijk, dat gevoel van altijd op je tandvlees lopen...
Herkenbaar. Hier nu nog thuis na de komst van de tweede, maar binnenkort allebei weer voltijds werken. Wij hebben dus wel een poetsvrouw gelukkig, en ook boodschappen doe ik heel vaak online zodat het enkel oppikken in de winkel is. Verder denk ik: voortdurend kleine beetjes doen, accepteren dat een huis een beetje vuil mag zijn, je oudste ook wat taken geven (vuile was in de wasmand, opruimen...) en bijvoorbeeld vaak proberen voor twee dagen te koken zodat je op dag twee enkel nog moet opwarmen.
Ja die balans is denk ik heel moeilijk. Je hebt toch voor iedere verantwoordelijkheid (kinderen, huishouden, werk) je focus nodig, dus op dat moment ben je er minder voor je andere verantwoordelijkheden. Als je dat moeilijk vindt dan ben je waarschijnlijk ook nog eens heel lang bezig om iets af te krijgen. Niet leuk Ik kan echt niet genieten als ik merk dat ik niet 100% ergens voor kan gaan, dus ik werk nu bijna niet meer en heb de huishouding uitbesteed. Ik begrijp dat dat niet voor iedereen mogelijk is of überhaupt gewenst. Het kan wel helpen voor jezelf na te gaan wat je nu precies zo stoort: ben je vooral moe, of ook ontevreden over hoe dingen gaan? Kan je nergens op besparen voor 25 per week (of desnoods om de week) om een huishoudelijke hulp te betalen (bv. roken, alcohol, koffie, a-merken, benzine)? Vrije tijd is echt goud waard. Ik ken een stel dat hun huishouden op een vaste doordeweekse avond doet (maandagavond, dan heb je het maar gehad) en dan doen ze verder weinig. Het lijkt me afschuwelijk, maar op die manier kan je wel ongestoord met z'n tweeën als een razende door het huis. Boodschappen kan je ook d.m.v. een pick up point of bezorging makkelijker maken. Wij doen nu elke week, maar als ik gewoon veel energie heb doen we maandelijks de zware en houdbare boodschappen op die manier en ga ik tussendoor regelmatig naar de supermarkt voor verse ingrediënten. Het lijkt mij ook super irritant dat je al die tijden hebt met halen en brengen. Je kan misschien een lunchpakketje maken voor jezelf (op je werk of onderweg eten) en ergens op een voor jou relaxte plek ontspannen met je jongste totdat je de oudste gaat ophalen? Misschien een heel gek idee, maar lekker samen in bad midden op de dag? Gewoon iets waar jij zin in hebt en waarvan je weet dat je jongste het ok vindt. En als je er helemaal doorheen zit een vast uurtje per dag inruimen voor prioriteit huishouden en je er verder niet druk over maken. Vies huis? Of geen schone broek? Je hebt je best gedaan van 9 tot 10...
Ik vind het ook lastig en werk max 24 uur. Ik probeer op een vaste dag savonds even door het huis te gaan. In het weekend doe ik de hele huiskamer en verder niks. Boodschappen bestel ik online dan hoef ik ze alleen nog maar af te halen. Na het eten ruim ik de vaatwasser in doekje over de tafels en stofzuig ik. Ben je gelijk van de kruimels af Maar merk nu ik zwanger ben dat het allemaal een stuk zwaarder is en ik al gauw zoiets heb van laat maar geen energie voor.. Tis even je draai erin vinden denk ik
Boodschappen inderdaad zelf of door man laten oppikken of laten bezorgen. Etos/ kruidvat bezorgen ook thuis. Zodat die zaterdag weer jullie dag word. En dan bijv. 2 uur samen schoonmaken en verder doordeweeks een paar ur en accepteren dat dit vanzelf weer beter word met de leeftijd van de kinderen. Die tijd op woensdag van kleine ophalen en dan oudste ophalen zounik hooguit wat kleine boodschappies of even lekker zitten met je kleine.
Hier is het altijd toch een geren en gevlieg (ik studeer voltijd thuis, 3x sport van de oudste, 1x zwemles middelste, 1x jongste, mijn man werkt 32 uur per week wisselend over 7 dagen per week in avond en dagdiensten en draait daarnaast nog als zzp'er diensten). Wat hier wel werkt is een soort schema wat betreft huishouden. Hierbij proberen wij allebei zoveel mogelijk zaken doordeweeks te doen, zodat er in het weekend (als mijn man eventueel vrij is) ook echt weekend is. Hoe druk het dus ook is er worden altijd boodschappen voor het weekend gedaan en het huis is 'aan kant' voor het weekend. Maar dat is ook net wat je fijn vindt. Ik doe liever een paar dagen wat extra's om dan erna een paar dagen mijn handen meer 'vrij' te hebben zeg maar.
Wij zuigen en dweilen vaak na t avondeten. Dan zit je nog niet op de bank dus heb je nog wel energie om iets aan te pakken. Verder doe ik er vaak een was in als ik onze dochter naar bed breng en hang die dan op als ik zelf naar bed ga of zet de droger dan aan. Strijken doe ik eigenlijk altijd begin vd avond en dan voor de tv. Een gemist programma terugkijken en ondertussen strijken dus. Boodschappen 2x per week. 1x grote boodschappen en 1x verse aanvulling. De aanvulling die ik ook wel eens uit werk voor ik dochter op haal uit de opvang. Ff snel de winkel in en uit. En jezelf aanwennen om vaat gelijk in de vaatwasser te zetten ziet er al gelijk stuk opgeruimde uit
Ik ervaar ook hetzelfde. Mijn partner en ik werken allebei 4 dagen. Ik werk echter vaak ook nog 's avonds als de kinderen op bed liggen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het kleine beetje 'vrije' tijd ik heb, ik continue met het huishouden bezig was om het nog een beetje soort van geordend te houden. Dit gaat echter ook ten kostte van mijn quality time met de kinderen. Wij hebben daarom net besloten een poetsvrouw te nemen voor 5 uur per week. Ik ben er helemaal klaar mee en wil zo weinig mogelijk nog hoeven doen. Andere werkende moeders met kinderen 'snappen' niet dat ik daar zo lang mee heb gewacht, zij hadden kennelijk al veel langer een poetsvrouw en zeggen echt niet zonder te kunnen. Als jullie het kunnen veroorloven zou ik dat dus ook overwegen
Heel herkenbaar en ik heb nog maar één kind. Sinds wij onze zoon hebben laten wij de grote boodschappen bezorgen, dat scheelt echt veel tijd. Daarnaast ben ik sinds drie weken begonnen met het hanteren van een schema voor het huishouden. Er bleef zoveel liggen en er was zoveel onrust in mijn hoofd omdat ik het allemaal niet gedaan kreeg. Ik heb nu een schema met wat ik iedere dag gedaan wil hebben en ik moet zeggen, als je er structuur in aanbrengt lijkt het veel minder werk en je voelt je voldaan als je gedaan hebt wat je die dag wilde doen. Je past het schema aan op de rest van je activiteiten. Ik vind het echt een enorm verschil, vooral qua rust in mijn hoofd. Als het overdag niet lukt om het helemaal af te krijgen ben ik door het schema ook meer geneigd om na het avondeten nog wat te doen. Ik heb wel altijd het streven om om 20:00 uur klaar te zijn.
Hier hetzelfde. Gelukkig nu wel weer een schoonmaakster en dat scheelt heel veel. Zij doet de grote poetsklussen en zelf hoef ik het alleen nog maar bij te houden. Wat bij mij ook heel veel tijd scheelde, was een hele simpele. Ik heb iedereen een eigen kleur handdoeken gegeven en daar moeten ze nu minstens 2x mee doen. Sindsdien was ik alleen nog maar op woensdag en vrijdag of zaterdag. De rest van de week kom ik niet eens in de buurt van de wasmachine. Voorheen was ik elke avond aan het sorteren, vouwen, opbergen. Nu nog maar 2x per week, scheelt echt enorm in de drukte. Boodschappen bestellen is misschien ook nog een tijdspaarder. Ik vind het nu nog leuk om als uitstapje met mijn jongste kind op woensdag de weekboodschappen te halen, maar als hij naar school gaat, ga ik ze bestellen. Opruimen en stofzuigen proberen wij zoveel mogelijk 's avonds gelijk na het eten te doen. Als je nog niet bent neergeploft lukt het nog wel.
Je zou inderdaad kunnen proberen om ook de avonden wat meer te benutten. Zowel voor huishouden als voor sporten en tijd voor jezelf. Ik ga bijvoorbeeld weleens op dinsdagavond met een vriendinnetje naar de bioscoop (heb dan ook tot half 6 gewerkt). En je kan ook op woensdagavond je weekboodschappen halen, dan hoef je dat niet ook nog in je weekend te proppen. Het lijkt me daarnaast ook praktischer om 3 hele dagen te werken ipv 2 volle en 2 halve dagen. Die derde hele dag gaat je jongste dan ook de hele dag naar de opvang en heb je dus geen gevlieg meer. En de vierde dag ben je dan gewoon thuis met je jongste. Ik zou dat gewoon bespreekbaar maken op je werk.
Bedankt allemaal voor jullie tips, hier kan ik zeker wat mee! Mijn man krijgt misschien een andere baan waar hij meer gaat verdienen en dan komt er zeker een schoonmaakster voor de grote klussen. Dat scheelt al een hoop denk ik. En missch dat idd een schema voor mij ook wel goed is, want er is idd een hoop onrust in mijn hoofd. En wat betreft het 3 volle dagen werken, dit kan dus niet bij mijn werkgever ik moet minimaal 4 dagen aanwezig zijn, ben de rechterhand van de directeur. Dit was een harde eis toen ik werd aangenomen, ergens is het fijn maar soms ook niet met al dat geren en gevlieg van het kdv en school
Hier werken we ook beide 4 dagen. Wij doen allebei op onze vrije dag wat huishouden (maar dan heb ik het over kleine dingetjes, grasmaaien, wasjes draaien) 's ochtends hang ik ook vaak een was op, 's avonds vouw ik hem weer op. Boodschappen doe ik voor een week en laat ik of thuis bezorgen of ik ga zaterdagochtend gelijk vroeg. Maar ik vind dat best leuk om te doen. Meestal kookt de één, ruimt de ander op en stofzuigt gelijk even beneden. Ander doet de kleine in bad terwijl nummer twee even de was vouwt/vaatwasser doet weet ik veel wat er nodig is. Om 1930 zitten we beide op de bank en doen we weinig meer. Eén keer in de week sport ik 's avonds als zoontje op bed ligt. Als ik zin heb ga ik zondagochtend nog een keer. Verder hebben we een hulp in het huishouden en die doet de standaard dingen. Ik vind het echt meevallen en goed te doen. Maar goed ik kan ook echt niet stil zitten en ben vaak en veel in de weer en vindt dat ook echt lekker. Ik sta dus vaak als ontspanning te poetsen haha.
Ik had hetzelfde probleem. Ik heb mezelf een belofte gedaan: ik ga nooit meer de deur uit zonder een opgeruimd huis. Dwz vaat in vaatwasser, leeg aanrecht, speelgoed in de box etc Kijk ik baalde als een stekker als ik dan thuiskwam en het aanrecht stond vol en de kussens vd bank op de grond en overal speelgoed.. Nu heb ik dit dus niet meer en daar ben ik heel blij mee. Je ruimt meer achter je kont op en het wordt niet steeds zo'n erge troep. Plus ik kan meteen schoonmaken als ik thuiskom. Niet eerst nog opruimen.