Hoi meiden, Op de site van de gemeente staat kroatie niet bij de landen waarvoor een id kaart voldoende. Op de sites van de touroperators staat van wel. Wie van jullie heeft ervaring? En hoe geld dat voor mijn dochter? Zij heeft nu een eigen ID kaart.
Nee, dat klopt dat Kroatie er niet op staat. Maar op de site vd diverse touroperators staat dat het wel voldoende is. Daarom vroeg ik me af of iemand gewoon met een id kaart daarheen is gegaan en of ze problemen hebben gehad.
Dit staat op de site van de Ambassade van Kroatië. REIZEN NAAR KROATIË DOOR NEDERLANDSE STAATSBURGERS MET EEN IDENTITEITSKAART Nederlandse staatsburgers kunnen zowel met een geldig paspoort als met een geldige identiteitskaart naar Kroatië reizen. Dit geldt echter alleen voor die Nederlandse staatsburgers, die in het bezit zijn van een identiteitskaart waarop staat aangegeven dat de nationaliteit van de betreffende persoon de Nederlandse is. Deze personen hebben het recht om 90 dagen in Kroatië als toerist te verblijven. In alle andere gevallen dienen zij in het bezit te zijn van een overeenstemmende vergunning of visum.
Is niet voldoende! Je hebt echt een paspoort nodig. Ze controlleren daar best streng. Bij ons hadden de de hele touringcar gecontrolleerd. Groetjes Cynthia
Oh.... zouden de regels veranderd zijn? Nouja... ik ben zo'n scheiterd dat ik alsnog een paspoort aan zou vragen als ik die nog niet zou hebben.... bang dat ik het land niet in kom hahahaha! Maaruh.... Istrië is helemaal geweldig! Groetjes Cynthia
Dank je! Wat kunnen jullie goed googlen. heb me al rot gezocht. vind het zo zonde om voor iedereen een nieuw paspoort aan te schaffen als we nog geldige id kaarten hebben.
Zo ben ik ook een beetje hoor! Maar om kosten te besparen dacht ik ik ga het toch maar eens navragen. Ben er jaren geleden geweest en weet nog dat ik het een heel mooi land vond. Nu zaten we te twijfelen tussen Spanje en Istrie, maar Istrie lijkt me veel leuker!
Idd een ID kaart is voldoende. Krijg dagelijks te maken met mensen die dat vragen. Reisdocument U hebt een geldig paspoort of Nederlandse identiteitskaart nodig. De Kroatische overheid heeft de Nederlandse identiteitskaart geaccepteerd als geldig reisdocument. http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeni ... =BEST_P_42
Vorig jaar moesten we een paspoort hebben, en kinderen konden gewoonbijgeschreven. Superland! was een geweldige vakantie, denk er wel aan dat je in oostenrijk en slovenie, wel vignetten nodig hebt voor de auto! En autolampen moeten in slovenie aan!
Dank jullie wel. Nog bedankt voor de tip over Slovenie mbt het vignet. Van oostenrijk weet ik dat, daar zijn we nu 2 jaar geweest, maar van Slovenie nog niet.
daarom heb ik ook geen id-kaart meer.. voor het ene mag je het wel, voor het andere niet.. en moet je alsnog een paspoort hebben dus ik hou het gewoon lekker bij mijn paspoort..
Is misschien ook wel handiger, maar normaal komen wij nooit zo ver omdat mijn man niet vliegt. Dus dan kom je met je id kaart een heel eind.
Je hebt geen Paspoort nodig, je mag met een ID reizen ... Leuke tip: www.visumdienst.nl Kan je alles per land opzoeken wat je eventueel nodig hebt qua visum en qua kosten...
Het vignet voor slovenie kan je trouwens niet bij deanwb kopen, dat koop je bij de grenspost of de benzine stations er net vlakbij. Spreekt wel voor zich als je weet dat je er 1 moet hebben
Wij gaan al jaren naar Kroatie en een i.d. kaart is echt voldoende. Het wegenvignet moet je echt kopen bij de grens of het eerste benzine station dat je tegen komt. De boetes zijn echt heel erg hoog en de controles daarop enorm streng.
Let wel op, het is voor de politie in Kroatië niet geldig als identificatie indien je aangifte moet doen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat dat gebeurt tijdens je vakantie, maar toch. Voor de rest is de Nederlandse kaart geldig in alle landen van Europa (inclusief Turkije) behalve Rusland, Wit-Rusland, Oekraïne, Moldavië, Servië, Albanië en Macedonië. De Belgische kaart heeft een beperktere geldigheid.
Oke handige tip nog. Die voor Oostenrijk hebben we daar namelijk wel steeds gekocht, bij de ANWB. Kun je daar alle tijden terecht in slovenie om een vignet te kopen? Weet niet precies hoe laat we door Slovenie gaan. Gelukkig kun je daar met de euro betalen, dat heb ik dan al weer wel uitgezocht.