Hoe maken jullie 't peuterbed op? Of 1-persoonsbed voor je peuter? Dus ik bedoel.. wat voor beddengoed en welke volgorde? Ik heb dan dus de lattenbodem, matrasbeschermer op de lattenbodem, matras, moltonhoeslaken en normaal hoeslaken. Maar.. ik zoek iets wat het matras meer beschermd voor doorlekken van bijv zijn luier of spuug etc? Ik had zo'n waterdichte molton oplegger, met van dat elastiek in de hoeken die je om het matras doet en plastic laag aan de onderkant, maar daar ging mijn zoontje enorm van zweten en kreeg uitslag. Dus die nu eraf gehaald en normaal katoenen moltonhoeslaken erop gedaan.. Maar die houd amper diarree of spuug tegen. Wat gebruiken jullie? Is zo'n zeiltje iets voor neer te leggen bij zijn kont op het matras en daar normale molton overheen en hoeslaken?
Hier hetzelfde als bij jou alleen dan wel met het moltonzeiltje met die elastieken (van de hema). Ik heb er dan wel 2 hoeslakens overheen gedaan. Dan is er wat meer "katoen" om op te zweten Al heeft mijn dochter hier volgens mij geen last van.
@Shampoo, welke heb jij dan vd Hema? Ik zag namelijk vanmiddag in de winkel dat hun wel peutermaat waterdichte moltonhoeslaken verkopen.. Maar ik ben dus bang dat dat ook weer met plastic aan de onderkant is en dus weer zweet voor hem.
alle waterdichte hoeslakens zit wel plastic in, anders is het niet waterdicht. Misschien kan je nog een extra molton er omheen doen? Maar lekt hij nog zo vaak door dan? En spuugt hij zoveel?
Ik zou dan ook kiezen voor 2 onderleggers ofzo. Of een losse onderlegger bovenop de molton hoeslaken. Alleen bij het kontje. Mijn dochter heeft nooit dunne poep en spuugt zeker niet meer veel, maar heeft wel een tijdje drinken mee naar bed gehad ivm weinig drinken overdag en die beker lekte wel eens. Nooit geen last van gehad dat het op het matras zichtbaar was.
@Pinkpuma, nou opzich niet.. dus misschien is alleen zo'n zeiltje handig erbij te kopen in noodgevallen? Hij heeft toevallig 2 weken terug een extreem loopoor gehad dat dus elke x ervoor zorgde dat ik alles kon wassen en er ook wat op 't matras is gekomen. En heeft nu buikgriepje, dus lekt nu steeds door..
@Vica86, wat voor onderlegger bedoel jij en waar kun je die krijgen? Overal waar ik gekeken heb in winkels heb je alleen dus echt moltonhoeslakens of waterdichte moltonhoeslakens.
Die je voor een ledikantje eigenlijk gebruikt normaal. Die heb ik bij mijn dochter er onder liggen. je hebt ook gewoon kleine molton zeiltjes, dus waterdcht. Met dezelfde afmeting als diegene die wel vocht doorlaten. Precies voor onder de billen zeg maar. Zowiezo bij hema kan je ze halen.
HEMA) HEMA) Rubber, wellicht krijgt je zoontje daar geen uitslag van. HEMA) deze zijn niet waterdicht en die gebruik ik bij mijn dochter. Mag ook onder het hoofdje geplaatst worden. Hmm... links doen het niet zie ik, maar het is in ieder geval bij de babyuitzet.
Het zijn losse, kleine onderleggers. Ze passen ook niet om het hele matras van een ledikantje ofzo. Dit is puur voor onder het hoofdje en of kontje ter extra bescherming van het matras. Mijn zoontje ligt er nog helemaal op, dus hoofd en kont. Maar mijn dochter dus alleen met het hoofdje. Als ze buikgriep heeft ligt er ook 1 onder het kontje.
Ik zag op de site van Babydump ook zo'n soort zeiltje.. Ik ga daar denk ik vd week nog wel even langs om advies te vragen. Als iemand nog meer tips/ideeën/links heeft... graag!
@Vica86, welke gebruik jij dan precies van die links? Want ik zag bij sommige ook staan dat die niet luchtdoorlatend zijn en dus niet onder t hoofd mogen, maar dan heb je er dus nog niks aan voor eventueel spugen.
Gewoon de onderleggers, dus geen zeiltjes. Waar er 2 van in 1 verpakking zitten. Die zijn wel vochtdoorlatend, maar nemen wel veel op. Dus de kans is veel kleiner dat het in het matras trekt.
Ik had er bij mijn dochtertje toen ze zindelijk aan het worden was een waterdichte molton van de hema op liggen. Ik had de 1 persoonversie erop gelegen. Dan de molton erop en dan de hoeslaken. Met buikgriep ging de spuug tot op het zeil dus die ook in de was. Dan gebruik ik ene gewoon zeiltje die ik in mijn kraampakket kreeg. Wel leg ik dan nog een extra badlaken op haar matras zodat ze niet ligt te kraken op het zeil.
Als mijn dochter wel eens huilt in bed, is haar lakentje meteen doorweekt. Sowieso heb ik nog altijd een hydrofiel op haar hoofdeinde liggen, vooral bij veel snotteren. Hoef je niet direct het lakentje iedere dag te verschonen. Maar toen ze voorheen wel eens moest spugen ofzo en nu als ze eens veel heeft gehuild, dan leg ik gewoon een handdoek over het lakentje. Is sporadisch, want ligt natuurlijk niet superfijn, dus geen dagelijkse oplossing. Moet er wel bij zeggen dat ze een verleden heeft van slaapdrama's. Dus ik ben ik nog steeds niet zo happig op om bij het minste of geringste haar hele bed te gaan verschonen (=klaarwakker). Natuurlijk wel als ze haar bed ongepoept of gespuugd zou hebben, maar niet bij snot of huilen. Maar goed, ze slaapt nog in een ledikant. Hydrofielen kun je natuurlijk niet meer goed in een peuterbed vaststoppen.
Bij de Ikea hebben ze van die matras toppers, die gebruiken wij voor mijn zoontje. Het werkt ideaal, is vrij dik en vangt daardoor al het vocht op. Hij is daarnaast erg makkelijk uit te wassen en er zit geen plastic in. Wij gebruiken deze op een 1 persoonsmatras.
Idd, de matrastoppers van Ikea zijn vrij dik, dus het lijkt me sterk dat daar nog doorheen gelekt wordt tot op de matras. Wat ook goed werkt, zijn de steeklakens die ze in verpleegtehuizen gebruiken. Zijn eigenlijk heel dikke stugge katoenen lakens. Weet alleen niet of je die particulier kan kopen. Je vouwt ze alleen om het middenstuk van het matras, dus daar waar 'gelekt' wordt.
net als hoe ik mijn eigen bed opmaak... een hoeslaken, een dekbed en een kussen. hij slaapt nog met een pamer dus matrasbeschermers enz zijn hier nog niet van toepassing.
Ik heb op de markt een soort topper gekocht die ook verkoelend werkt in de zomer. Daaronder heb ik het waterdichte moltonhoeslaken liggen. Sam ging ook super erg zweten van die molton. Dus nu met deze topper helemaal niet meer. Ook heb ik daar nu een kussensloop van gekocht, daarover heen haar gewone sloop en ze zweet nu bijna niet meer.