Iemand verstand van bankgarantie

Discussie in 'De lounge' gestart door Ster88, 6 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ster88

Ster88 Niet meer actief

Hoi allemaal, wij hebben ons eigen huis verkocht (zonder tussenkomst van een makelaar) en inmiddels een nieuw huis gekocht. Over een paar dagen loopt van ons verkochte huis de ontbindende voorwaarden af van de kopers. Graag willen we weten of een en ander al rond is aangezien we dan onze eigen hypotheek in gang kunnen zetten. Kunnen wij hiervoor de notaris bellen of de bankgarantie al bij ben binnen is (als verkopende partij)? Mag deze de info verstrekken? En is het zinvol dat nu al te doen?
    Alvast bedankt!

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

De notaris kun je altijd bellen het betreft een dossier over jullie huis. De bankgarantie zal alleen nog niet binnen zijn aangezien de ontbindende voorwaardes nog niet vertrekken zijn. Wij moesten ons geld een week na verloop overgemaakt hebben. Wij hebben uiteindelijk een verlenging moeten aanvragen waardoor deze termijn ook opschoof. Ik begreep van de Hypotheker dat de het vrij druk is bij de banken en er veel verlengingen aangevraagd worden iets wat ik in mijn omgeving ook veel hoor. Een bankgarantie kan pas betaald worden als de hypotheek volledig rond is.

3. twinkle star

Onze notaris bracht ook de verkopers/makelaar op de hoogte toen wij het geld gestort hadden.

4. GailH90

GailH90 Actief lid

4 mei 2015
    395
    67
    28
    Zodra het geregeld is worden jullie gelijk op de hoogte gebracht. Je kan wel bellen, maar ik gok dat er nog niets rond is ;)

5. Ster88

Ster88 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reactie, de bankgarantie was inderdaad helaas nog niet binnen. Overmorgen moet deze binnen zijn, die datum zijn de ontbindende voorwaarden verstreken en staat vast in de overkeenkomst dat de bankgarantie/waarborgsom ontvangen moet zijn. (Er zijn dan bovendien 7 weken verstreken) is het gebruikelijk dat deze pas op het laatst wordt afgegeven door een bank? Dat ze dit agenderen ofzo? Jullie ervaring hiermee?

6. twinkle star

Mijn ervaring js zelfs dat ze de ontbindende voorwaarde nog een keer verlengen. Zoals in mijn eerste reactie hebben de banken het druk en duurt het even voor ze de stukken kunnen beoordelen. Mijn ervaring is dat het aanleveren van de stukken een tijd kan duren en wanneer het bij de bank ingedient wordt er soms nog een aanvulling nodig is. Een bank neemt het pas in behandeling als alles compleet is. Vroeger diende je een verzoek tot hypotheek in en kin je daarna achteraf de meeste dingen nog aanleveren. Nu moet alles incl een risicoanalyse al compleet zijn en geven ze daarna pas akkoord.

Onze ontbindende voorwaarde zouden na 6 weken verlopen. Toen had de hypotheker nog niet alles op orde. Hij heeft toen een verlenging van een week aangevraagd. We hadden zelf goedkeuring 1 wel binnen maar de tweede persoon had het nog niet kunnen beoordelen. Toen bleek dat de Hypotheker een afschrift niet had doorgezet en werd het afgekeurd. Wij opnieuw dat stuk aangeleverd en omdat het technisch al akkoord was hebben we toen zelf het bedrag naar de notaris gestort (het bedrag wat normaal als bankgarantie wordt afgegeven). Maar als het onzeker was of we de hypotheek hadden kunnen krijgen dan hadden we dat niet gedaan. De bank zal de bankgarantie pas afgeven als de hypotheek definitief rond is.

7. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Wij kregen ook bericht van de notaris toen de bankgarantie van onze kopers gestort was.

Zelf zitten we nu ook in het verlengen van ontbindende voorwaarden schuitje. Omdat de acceptatie van de levensverzekering heel lang duurde (heb een autoimuun ziekte). Alle stukken liggen bij de bank en hopelijk krijgen we volgende week akkoord!

Deel Deze Pagina