Poepen op potje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Appelflapje, 1 okt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appelflapje

Appelflapje Bekend lid

1 aug 2013
    761
    678
    93
    verpleegkundige
    Hoi dames

Even schetsen: C is 3,5jaar oud. Is ongeveer een half jaar dag en nacht zindelijk. Leren plassen op het potje was een hele uitdaging. Hij raakte steeds in paniek en ging volledig uit zn dak wanneer we hem op het potje zetten. Na een aantal maanden besliste hij toch zelf eens te plassen op het potje en sindsdien geen enkel ongelukje, ook niet snachts. Poepen deed hij tot twee weken geleden steeds in een luier. Hij kwam zeggen dat hij moest poepen, ik deed hem zn luier aan, hij poepte, en klaar.

Dus voelt perfect wanneer hij moet.

Maar nu, dachten we tja.. tijd om te leren poepen op het potje of de WC, en de geschiedenis lijkt zich te herhalen. Alleen, nu poept hij dus steeds in zn broek. We hebben hem nl een tijd voorbereid op het "einde van de luiers" :-D en nu zijn de luiers dus zogezegd OP en moet hij echt wel poepen op het potje. Maar zoals ik dus al zei, nu komt hij het niet meer zeggen dat hij moet, en poept hij gewoon in zn broek. Komt dan wel in paniek en huilerig zeggen dat hij gepoept heeft. Hij heeft weer een soort paniekreactie/angst om te (leren) poepen op het potje.

Iemand hetzelfde meegemaakt en tips?? Ik lees overal dat ik best niet terugkeer naar de luiers nu.. maar die poepbroeken zijn echt zooo vies he. Help!

2. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Met 3,5 jaar zou ik hem op de wc zetten. Brilverkleiner, krukje onder de voeten. Wc samen versieren )poster, stickers), maak er wat leuks van. Op school hebben ze geen potjes dus dat zou ik niet meer doen.

Laat hem eerst op de wc zitten met luier aan. Dan poept hij op de wc, op de plek waar het hoort. Als dat goed gaat kan je een gat in de luier knippen. Wel het veilige gevoel maar de ontlasting in de wc. En als laatste stap de luier weg.
    Vriendin van mij heeft het ook zo gedaan. Plassen ging heel goed alleen dat poepen op de wc dus niet, ook een luier willen, etc. Van luier aan op de wc tot zonder luier duurde 2 weken.
    Als het wat langer duurt dan duurt het wat langer.
    Hopelijk kan je er wat mee.

Appelflapje vindt dit leuk.
  3. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Hi, mijn zoon heeft op de “poepschool” gezeten en daar ging het in stapjes.

Eerst zeggen dat je moet poepen en daarvoor een luier om.
    Daarna met de luier in de gang staan.
    Daarna met de luier in de wc ruimte staan.
    Daarna met de luier op de wc zitten
    Tot de luier helemaal af kan.

Bij alle stappen wel zelf de keutel uit de luier in de wc laten gooien en zelf laten doorspoelen zodat ze weten waar de poep hoort.

Appelflapje en Mamafiets vinden dit leuk.
  4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier zaten ze op het potje verschrikkelijk verkrampt, het was met 2 jaar al te klein. Dus meteen op de wc en het potje werd gebruikt voor de pop. Wc met verkleiner en krukje ervoor zodat ze hun voeten daar goed op konden zetten.

Appelflapje en Sado vinden dit leuk.
  5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Direct dat potje overslaan en op de wc. Hij is daar nu echt te groot voor. En dan moet jij straks het potje weer gaan afleren als hij dat kan. Heel duidelijk zijn. Poepen doe je op de wc. En Poepen in je broek is gewoon smerig. Zeker met deze leeftijd. Ik zou het goedkoopste ondergoed halen wat direct weg kan. Voor nu meerdere malen per dag op de wc zetten (ook als hij niet moet). En langere tijd laten zitten (met een boekje of tablet etc). Ze moeten leren dat Poepen langer duurt en dat je daar de tijd voor neemt. Krukje eronder voor de juiste houding.

Appelflapje vindt dit leuk.
  6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Hier hielp het boekje van paw Patrol heel goed. Ik heb hem nog liggen, dan staat er ook beschreven wat ze moeten doen. Ik heb ook aardig wat poepbroeken schoon moeten maken.

7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Niet zelf. Maar mijn broer wel met zijn dochter.

Hun oplossing was in stappen.

Stap 1: als hij moet krijgt hij een luier. Poept. Luier weer uit.
    Stap 2: als hij moet krijgt hij een luier. Moet met luier op de wc (verkleiner en krukje voor goede zithouding). Poept in luier. Luier weer uit.
    Stap 3: als hij moet krijgt hij een luier met een gat erin geknipt en moet naar de wc. Poept door het gat. Poep samen "uitzwaaien"
    Stap 4: geen luier meer.

Elke volgende stap als het goed/veilig voelt om door te gaan.

Je zou eventueel ook een tussenstap met bidet kunnen proberen (luier met gat en poepen op de wc, waar je bidet in legt, zodat de poep niet direct in de wc valt).

Succes!
    Poeponderbroeken zijn geen pretje
    .

8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik heb nog nooit een potje gebruikt. Vreselijke dingen. Gewoon opstapje en wc verkleiner.

Sado vindt dit leuk.
  9. Appelflapje

Appelflapje Bekend lid

1 aug 2013
    761
    678
    93
    verpleegkundige
    Nou, update. Hij poepte dus "maar" 3 dagen na elkaar in zn broek. En plots begreep hij het en kwam hij zelf vragen om te helpen op het potje. Paniek in z'n ogen toen hij de poep er voelde uitkomen :roflmao: maar sindsdien dus netjes iedere dag op het potje..

En nu idd de stap naar de WC. Want voorlopig wil hij enkel op het potje plassen en poepen. :rolleyes: Maar goed, ben al blij dat dit al lukt.

spruitje80, owly en Fristi2012 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina