De laatste weken is ons zoontje van 16,5 maanden elke keer om 6 uur al wakker. Waar hij voorheen ook vaak tot half 8 sliep of soms wel eens 8 uur. Hij slaapt al een aantal maanden nog maar een keer, meestal tussen 1-3 zoiets, maar de laatste tijd slaapt hij vaak al in de ochtend want dan is hij gewoon moe van het vroege opstaan. Dan slaapt hij bijv soms van 11:00-13:30. Zijn middagslaapje duurt als hij thuis is ruim twee uur naar op de dagen dat hij op de crèche is (4x per week) is dat vaak maar heel kort. Savonds zorg ik er voor dat hij om half 8 naar bed gaat. Hij eet goed dus honger denk ik ook niet echt.. Hebben al geprobeerd er gewoon niet heen te gaan zo vroeg maar hij begint dan echt te huilen dus dat is geen optie. Voor iemand herkenbaar? Is dit een zogenaamde fase misschien?
Join the club.... Ik zit hier (bank) ook al vanaf half 6 vanmorgen.. Hier twee vroege vogeltjes waarvan eentje met koorts dus die slaapt alweer lekker. Hier zijn het fases, heel af en toe slapen ze beide tot 7 uur ofzo. In het weekend hebben we elk een uitslaapdag en zo proberen we deze tropenjaren te overleven
Hier hetzelfde. Mijn zoon sliep altijd tot half 8-8 uur. Nu kan hij sinds kort uit bed klimmen dus hebben 1 kant eraf gehaald en half 6-6uur staat hij naast ons bed, eerst bleef hij vaak wel even liggen omdat hij er niet uit kom. Wij hadden het vermoeden dat het gordijn te licht was dus hebben we een verduisterend gordijn gekocht maar dat helpt ook niet. Ik hoop dat het van de winter wanneer de klok weer veranderd beter zal gaan. Maar ik weiger om 6 uur uit bed te gaan, hij mag bij ons liggen en filmpjes kijken dan kunnen wij even bijkomen. Niet pedagogisch verantwoord maar dat is dan jammer. Van het weekend gaat hij 2 nachtjes logeren en ik kijk er al naar uit om eens uit te slapen. Mijn dochter slaapt namelijk wel tot een uur of 8.
Ja gezellig! Ik schuif ook aan! Hier ook elke dag 5.30 momenteel, hoewel ze afgelopen nachten er 's nachts ook nog een potje van maakt. Er staat een hoektand al weken op het punt van doorbreken maar hij wil niet echt. Geeft veel nachtelijke onrust.
Hier hetzelfde! Vanmorgen was het 05:40 uur *gaap*!! Enig verschil is wel dat ik het gewoon kan laten liggen. Hij brabbelt en huilt gelukkig niet. Mn zoontje slaapt ook nog maar 1 keer, van 12:00 uur tot 15:00 uur ongeveer, maar ik merk dat hij in de ochtend vaak wel sneller moe is. Toch hou ik hem wakker, want als ik hem in de ochtend naar bed doe, slaapt hij 's middags niet en dan is de tijd er tussen te groot en eet hij slecht zijn avondeten. Ik denk dat het komt doordat het sneller licht is en de vogels al vroeg fluiten ofzo. Ik zit zelf ook steeds te kutten hoe ik hem moet toedekken. Ene dag is het veel te warm in de slaapkamer en is een zomerslaapzak meer dan voldoende en nu denk ik, winterslaapzak mag ook wel weer. Ik vind mn zoontje vaak helemaal bovenin zn ledikantje en heeft dan geen dekentje meer over zich heen. Heb wel eens gedacht dat hij het misschien wat fris heeft ofzo
Ik sluit me ook gezellig aan! Hier tegenwoordig ook 05.30/06.00 uur. Gelukkig kan hij zichzelf meestal nog wel een hele tijd brabbelend in bed vermaken, en soms valt hij weer in slaap. Maar meestal zitten we toch echt rond 7 uur al beneden. Volgens mij hoort het bij de leeftijd maar dat het zo vroeg licht is zal niet helpen... en hier ook 3 hoektanden die al een tijdje op springen staan maar niet lijken te willen, zal ook vast niet helpen.
Hoe laat gaat je kindje naar bed? Misschien gewoon wat later naar bed brengen? Mijn zoontje heeft een hele tijd van 20:30 tot 6:30/7:00 geslapen. Pas toen hij 's middags niet meer sliep is hij iets vroeger naar bed gegaan. Sommige kinderen hebben nu eenmaal wat minder slap nodig dan andere.
Nou...tot 7 uur laten liggen lukt echt niet. Tot 6 uur wel. Maar op werkdagen moeten we er toch echt rond 6.15 uit, dus dat geeft niet. Later op bed leggen maakt niets uit Deedee. Helaas!
Als het bij ons 06.00 springen we dansend uit bed haha dat is uitslapen 🙈🙈🙈 Maar bij de eerste heb ik er ook erg aan moeten wennen hoor, en het is echt zo ... Het komt vanzelf .. De oudste twee zijn nu twee grote slaapkoppen nu de andere twee nog
Hier ook met fases. Nu rond 6.30/6.45, joh dat is uitslapen tegenwoordig. Denk dat het echt trek is. Ze slaapt daarom nog 2x overdag. Gaat rond 19.15/19.30 naar bed. Later naar bed geen enkele zin, is net zo vroeg wakker. Aan zomertijd ligt het niet, want is altijd al zo geweest. En hebben verduisterende gordijnen, dus zo licht is het dan niet. Ach, we doen het er maar mee.
Ach als je er om 6:15 uit moet is 6:00 idd niet zo'n probleem. Mijn zoon heeft gewoon weinig slaap nodig, als hij voor 6:30 wakker is komt hij gewoon bij mij in bed liggen en soms valt hij dan weer in slap. 6:30 of later, dan gaan we naar beneden. Maar als je vanaf 5:45 elke 5 min de vraag krijg hoe laat het is, dan gaan we wel eens eerder naar beneden....
Voor degenen die de kindjes dus op laten staan om 5.30/6.00...zouden jullie ook opstaan als ze om 3.00 uur bv wakker worden? Ik snap het nl echt niet dat je dit goed vindt...tot 6.30/7.00 uur zou ik als nacht behandelen.
Ja Tuc, ik sta ook op om 3 uur om mijn kind te troosten. Niet iedereen heeft dan ook de luxe dagelijks tot 7 uur te blijven liggen. Hoe kan ik dan van mijn kind verwachten dat ze de ene keer om 7 uur wakker mag worden en de andere keer om 6.00 uur? Ze heeft namelijk echt al honger rond die tijd omdat dat haar ritme is. Daarbij, niet ieder kind is hetzelfde. Mijn broer kreeg dezelfde behandeling als ik maar sliep makkelijk tot 7.30, bij mij kreeg mijn moeder dat absoluut niet voor elkaar. Zelfde was met middagslaapje. Ik sliep echt hooguit 2 uur in de peutertijd, als ze me al normaal op bed kreeg, mijn broer kon gerust van 13 uur tot 17 uur slapen.
Haha ik begin doordeweeks om 7 uur met werken en op zaterdag om 6 uur. Dus voor mij is dit geen nacht. wel is 6 uur de grens voor ons. Als ik vrij ben en meen ik der nog even lekker bij ons in bed. Gezellig stoeien en knuffelen, heerlijk!! maar 7 uur zitten we toch echt wel aan het ontbijt.
Mijn zusje had trouwens een nachtlampje met een timer. Kindjes mochten pas uit bed als het nachtlampje uit was. (7 uur denk ik ofzo) dit werkte super voor haar kindjes, al gingen ze soms wel op hun kamer spelen, maar dit vond ze niet zo erg. Maar dit werkt natuurlijk pas als ze zoiets kunnen snappen
Ja ik ga er voor alle kinderen uit. De oudste twee zijn nooit meer wakkernin de nacht behalve als ze ziek zijn De derde is met regelmaat wakker en ik laat haar dan gewoon even lekker wat water drinken knuffel haar even en ze slaapt weer verder, vanaf 06:00 uur gaan we eruit De jongste van 8'maanden ga ik mee naar beneden ook om 03.00 in de nacht en hij krijgt dan gewoon een flesje Het ik zou dat niet accepteren gaat hier niet op, vooral de derde is een pittige en als we haar dwingen tot 07.00 uur te blijven liggen gaat ze op deuren bonken en schreeuwen en dan hebben we alle kinderen wakker en moeten we er alsnog uit.
Als ze om 3 uur gaat huilen, dan is er wat, dan ga ik er natuurlijk wel heen. Maar dan ga ik niet van de kamer af. Maar ja, als ze om 6 uur wakker is, en honger heeft, dan starten we de dag. Ik ga haar toch niet nog langer laten huilen met honger omdat ik zo nodig in bed wil blijven liggen? Risico van kinderen vind ik.
Hier hetzelfde probleem. Mevrouw sliep altijd door tot 07.00 uur en nu is het elke ochtend 05.30 uur. Erg vermoeiend al mag ik verder niet klagen aangezien ze de nachten doorslaapt. Hier gaat ze om 19.00 naar bed, 19.30 red ze echt niet dat hebben we al geprobeerd.
Helemaal mee eens. Dat weet je als je kinderen hebt. Ook wij zijn de ene x vroeger wakker als de andere keer en als ze echt honger heeft ga ik haar echt geen honger laten lijden omdat ik zo nodig langer in bed wil blijven liggen. Dan is het gewoon hup mijn bed uit al is het rot maar kind gaat altijd voor mijn eigen behoeftes. Mijn dag start doordeweeks gewoon om 5.45 uur alleen als zij al wakker is en ik mezelf nog moet aankleden en tanden poetsen en me klaar maken voor werk is het wel even lastig en improviseren maar uiteindelijk red ik het altijd aangezien ik de avond van tevoren alles klaar leg.
Precies! Maar elkaar hierin steunen is natuurlijk wel fijn! Zo moet ik mezelf aanleren echt wat eerder naar bed te gaan!