Hoi meiden. Mijn dochter is vandaag 3 maanden oud en ik vraag me af wanneer we nu een goed ritme krijgen. Echt elke dag is anders. Ze slaapt 's avonds en 's nachts gelukkig goed. Ze wordt 's morgens tussen 6 en 8 uur wakker. Vanmorgen heb ik haar om kwart over 8 wakker gemaakt. Maar overdag slaapt ze best weinig, vind ik dan. Ik wil graag jullie mening weten over mijn schema: Om 7 uur meestal de fles, dan 1,5 uur spelen en rond half 9 naar bed. Dan slaapt ze meestal een uurtje, dan weer wakker. Dan wakker tot de volgende fles, rond 11 uur. Dan is ze meestal zo moe na die fles (omdat ze al vanaf half 10 op is) dat ze meteen begint te jengelen en dus naar bedje gaat. Dan is het 15 minuten huilen en slapen waarna ze na 1 uur weer wakker wordt. Dan laat ik haar vaak liggen huilen soms valt ze in slaap en soms niet. Zo ja, dan slaapt ze nog een uurtje en zo nee dan ga ik wandelen (soms slaapt ze in de wagen) of doe ik haar in badje. Rond 3 uur de volgende fles, ook meestal na die fles moe omdat ze dan ook weer lang wakker is. En dan naar bed waarna ze meestal goed slaapt tot 7 uur (moeten we haar vaak wakker maken). Dan wel wat langer spelen tot een uur of 8 uur/half 9. Naar bed en om 23.00 uur weer wakker maken. Ik had het liever dat ze sliep tot ongeveer de fles en dan wat langer op was. Want nu zeurt ze van te voren voor de fles en daarna omdat ze moe is. Ik weet dat ik dit niet voor het zeggen heb. Maar ik vraag me af of het wel normaal is. Hebben meer meiden dit? Ik heb het idee dat ze er nu een beetje tussenin zit, nog net te klein om zich zelf goed bezig te houden tot de fles en te groot om van voeding tot voeding te slapen. Doe ik iets fout gaat ze ooit minder jengelen tussen de flessen door?
Wij hebben niet bij Daan een ritme van om zolaat dit en om zolaat dat. Het is hier gewoon als hij wakker is dan is het zeg maar rekenen kwa tijd. de ene keer slaapt hij wel 's morgens de andere keer heeft hij het niet nodig. Soms is hij na een uur versleten en wilt ie slapen de andere keer pas na 3 uur spelen. Ik kijk gewoon hoe zijn gedrag is en aan de hand daarvan handel ik. Misschien niet goed maar wij voelen ons er prattig bij
Bij ons is het ook elke dag anders. De ene keer slaapt ze een uurtje, dan weer heel soms 2. Soms is ze na 1 uur moe en gaat slapen, een andere keer weer 4! uur wakker. Wij volgen gewoon haar ritme. Het proberen een vast ritme te krijgen bezorgde ons meer sress dan rust, dus hebben we gekozen om alles los te laten en Merel geeft het zlef heel goed aan! Volgens mij gaat hjet eerste jaar ook altijd anders. Denk je net een ritme te hebben, wordt het alweer anders. De kleintjes veranderen ook zo snel. Al die sprongetjes tussendoor, al die nieuwe vooruitgangen. Gewoon lekker je kindje volgen. Proberen in een vast ritme te krijgen levert alleen maar stress op vind ik.
Bij ons verschilt het ook per dag. Alleen de eerste fles en die avondvoeding zijn ongeveer rond dezelfde tijd. De rest varieert gewoon, ik houd geen vaste tijden aan, kan soms uren schelen. Maar goed, dat maakt mij verder helemaal niet uit, ik ga gewoon met haar ritme mee. En de ene dag slaapt ze veel en de andere dag heeft ze energie voor tien.
Wij voeden ook volgens dat schema en het slapen gaat ook wat verschillend. Siem is inmiddels zo gewend aan het eetschema, dat hij ook echt honger heeft om die tijden. Dat ritme ga ik dus niet aanpassen naar op verzoek. Maar ik maak me niet meer druk om die slaaptijden. Siem is een vrolijk mannetje en hij ziet er niet afgemat uit. 's avoonds en 's nachts slaapt hij ook netjes, dus het zal wel genoeg zijn zo. 3 maanden is nog jong en ik denk dat je het gewoon moet laten. Hoe meer je probeert te forceren, hoe moeilijker het volgens mij wordt. PS: sinds hij naar het KDV gaat, heeft hij wel iets meer slaapritme overdag. Misschien iets om naar uit te kijken? Tenzij je niet gaat werken natuurlijk...
Hoi Juud, Ik ga wel werken maar mijn dochter gaat naar mijn schoonmoeder en mijn moeder. Ik ga 2,5 dag werken. Dus ik hoop eigenlijk wel dat dat goed gaat. Hoe lang slaapt jouw zoontje overdag dan? Soms slaapt ze 's middags lang en soms niet. Hier is het elke dag anders, maar ik probeer ook elke dag rond dezelfde tijden te voeden. Zou het niet kunnen dat ze nu gewoon nog niet veel kunnen dat ze daarom wat jengelig is?
Zo doen wij het ook. Ik vind het geen verkeerde handeling hoor. Je kijkt toch gewoon naar de behoefte van je kind? Vigo krijgt alles op een dag wat hij nodig heeft, alleen willen de tijden nogal eens variëren.
Wat fijn dat er nog meer zijn die het zo doen. Als mensen vragen hoe ik iets doe en i zeg dat ik naar hem handel en niet naar mij of ik krijg de wind van voren of ze kijken me van wat doe jij nu?